Avatar billede leifthomsen Nybegynder
09. december 2015 - 20:03 Der er 3 kommentarer

Lodning på printplade

Hej
Jeg har en sikring på en printplade der skal udskiftes. årsag den har fået en ekstra fase istedet for en nul ledning.Er der nogen der kan finde ud af at skifte den og lodde en ny på ? Det handler om en AEG lavatherm TN 95570
Prod.nr. 91609653900
Avatar billede ole_madsen Ekspert
12. december 2015 - 11:09 #1
Den skal nok lige forklares lidt klarere.

Er sikringen gået, fordi maskinen har fået fase ind på nul?

Du har forhåbentlig ikke erstattet nulledningen med en fase?

De fleste elektronikreparatører og elektrikere ville nok kunne hjælpe dig.
Avatar billede leifthomsen Nybegynder
12. december 2015 - 15:45 #2
Jo Jeg har været så ufornuftig, da jeg skifte stik at sætte to faser på istedet for 1 nul ledning. Altså den har ingen nul ledning fået.  Spørgsmålet er: kan man selv tjekke printet og lave det, eller skal det hele fornyes hvilket nok ikke kan betale sig. Jeg kan se at en kondensator er brændt af, Prisen for et nyt  print er 2000 kr. har jeg hørt.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
14. december 2015 - 11:15 #3
Hvis overspændingen er kommet igennem sikringen, kan der være sket hvad som helst. En kondensator er bare en mindre del.

Jeg har engang været heldig med en opvaskemaskine der fik to faser (i øvrigt også en AEG). Elektronikken tog ikke skade, men varmelegemet kunne ikke tåle det.

Så kort og godt - hvis den ikke er for gammel, ville jeg få en professionel til at kigge på det. Men ja, prisen overstiger hurtigt værdien, så det er et godt gammeldags klassisk dilemma :-)