Avatar billede AnyFellow Mester
03. november 2015 - 12:48 Der er 9 kommentarer og
2 løsninger

Risiko for duplicate content - hvordan tilrettes min url's optimalt?

Min kunde er en restaurant med 2 menukort:
Frokost (gælder åben-14)
Aften (gælder 15-luk)

Går kunden ind på hjemmesiden og trykker "Bestil nu", går hjemmesiden til denne URL:
www.domæne.dk/menu/

Denne side vil vise det aktuelle menukort, afhængig af klokkeslæt.

I toppen af siden kan kunden vælge det andet menukort. Hjemmesiden går nu til det andet menukort, f.eks. på denne url:
www.domæne.dk/menu/aften/

Det problemem jeg ser, er at menukortet "Frokost" kan tilgås på 2 URL'er:
www.domæne.dk/menu/ og www.domæne.dk/menu/frokost/

Jeg kan ikke lave en 302-redirect, da /menu/ vil lede til en anden menu efter kl. 15.

Hvad anbefaler eksperterne?
Avatar billede keysersoze Guru
03. november 2015 - 12:54 #1
jeg ville lave en /menuaften/ samt en /menufrokost/ og så lade linket på "bestil nu" være afhængig af tidspunktet.
Avatar billede jakobdo Ekspert
03. november 2015 - 15:04 #2
Du kunne vel også lave en "redirect" fra /menu/ til /menu/aften/ eller /menu/frokost/ bare i almindelig php og styret på tidspunkt:

<?php
# Hvis tid til frokost:
header("Location: /menu/frokost/");
exit();

# Elif tid til aftensmad:
header("Location: /menu/frokost/");
exit();

# Else:
header("Location: /404/");
exit();
?>
Avatar billede MADOlsen Forsker
03. november 2015 - 15:15 #3
Måske lidt off topic, men hvad skal folk spise fra kl. 14 til kl. 15? ;-)
Avatar billede jakobdo Ekspert
03. november 2015 - 15:32 #4
Så ringer man efter en pizza? :)
Avatar billede AnyFellow Mester
03. november 2015 - 19:12 #5
Tror jeg må lave det således at indholdet af /menu/ ændrer sig efter klokkeslæt, men at URL'en er den samme.

Så slipper jeg for duplicate content.

keysersoze...> Det er en mulighed, men da menukortene kan ændres, og dermed ændre navn og tidspunkt, tror jeg det vil blive noget rod.

jakobdo...> I dette tilfælde vil jeg være nødt til at bruge en 301/302, hvilket ikke vil være holdbart i forhold til at omdirigeringen hverken er midlertidig eller permanent.

fedeko...> Der holder restauranten lukket for at gøre klar til aftenen, så du må i pølsevogn.
Avatar billede jakobdo Ekspert
04. november 2015 - 08:38 #6
omdirigeringen er vel netop midlertidig.
I et tidsrum er den et, i et andet tidsrum noget andet. Midlertidig og dermed ikke permanent.
Avatar billede AnyFellow Mester
04. november 2015 - 14:15 #7
jakobdo... > Det er korrekt, men det er min opfattelse at Google ikke er glad for en 302, der benyttes i længere tid.
Avatar billede AnyFellow Mester
18. november 2015 - 08:26 #8
Deltagere i tråden kan lægge et svar for deling af pointene.
Avatar billede jakobdo Ekspert
18. november 2015 - 09:35 #9
Svar!
Avatar billede keysersoze Guru
18. november 2015 - 14:32 #10
svar - hvad blev løsningen?
Avatar billede AnyFellow Mester
25. november 2015 - 08:04 #11
Løsningen blev at fastholde /menu/ som url for alle menukort (ofte 2 stk.) og så lade indholdet være dynamisk efter klokkeslæt.