Avatar billede richardjensen Seniormester
05. september 2015 - 15:02 Der er 21 kommentarer og
1 løsning

? Win 10 ?

Microsoft virker meget ihærdig (påtrængende) med opfordring om at opdatere (gratis) til win10.
Iveren gør mig betænkelig - hvorfor så ivrig ? - er der 'skumle hensigter' ?.
For en sikkerheds skyld vil jeg godt lægge w10 på en usb-stik,
men jeg er ikke klar over, om  det kan gøres direkte - uden mellemlanding på hd'en, -  der er noget med clean/?dirty? - desuden: hvor meget plads skal w10 bruge på usb'en ?
Avatar billede Poko1 Ekspert
05. september 2015 - 15:11 #1
Hent denne PDF Vejledning den viser vejen til både opgradering USB Eller DVD Download. 64 Bit fylder Ca. 3,7 Gb
http://gratisupload.dk/f/8ssj4bgmb9/
Avatar billede 220661 Ekspert
05. september 2015 - 16:00 #2
De håber på at sælge licenser er mit bud.
Og det er licenser til dem der har forsøgt at opgradere hvor det er gået galt og der ikke er noget at vende tilbage på.
Om det er skumle hensigter må man selv vurdere. Man kan måske kalde det kreativ markedsføring.

En usb pind er et flytbart medie, og på sådant et kan man ikke installere Win 10 på så vidt jeg er informeret.
Du kan bruge det som et installationsmedie (se #1), men ikke et destinationsdrev for din installation.
Avatar billede richardjensen Seniormester
05. september 2015 - 17:51 #3
<Poko1> Tak for fyldestgørende svar ,er du interesseret i points ,- læg da et svar.

<220661> Jeg vil bevare min w7 - som mulig at falde tilbage på.
Hvis et tilbud viser sig at rumme uoplyste bindinger/afgifter  ell. lign. bruger jeg udtryk som skummelt, - 'evt.VÆRRE'.
Kan mulighed for flytning være afgørende ? - en hd kan jo også flyttes.
Avatar billede Poko1 Ekspert
05. september 2015 - 19:04 #4
De gange jeg har brugt min egen vejledning har der ikke været anden end et eneste problem og det var et program der skulle gen indstalleres og det fik jeg at vide i en Log
Avatar billede chalde Seniormester
05. september 2015 - 19:30 #5
Iveren gør mig betænkelig - hvorfor så ivrig ? - er der 'skumle hensigter' ?.
Man kan kun spekulere i hvad det skyldes, da ingen har noget konkret fra Microsoft.

Nogle antagelser man kan gøre sig kan være:

Teknisk og teknisk/økonomisk - de andre versioner er forældede og bliver dyrere og dyrere at vedligeholde. Jo hurtigere man får folk over på det nye, desto billigere bliver det for Microsoft at vedligeholde. Og det gælder ikke kun OS, men også deres øvrige applikationer (office etc.). Ingen producent har lyst til at smide penge efter et dødt produkt de ikke sælger længere (enterprise her undtaget mht. Windows 7).

Rent økonomisk - Penge, uden tvivl. Men umiddelbart ikke som 220661 skriver. De har ikke interesse i at den første oplevelse brugeren har med et nyt OS er, at det ikke virker, sådan sælger man ikke. Men istedet hurtigst muligt få folk fra eksempelvis Windows 7 uden app store over på en version hvor de nemt kan få mersalg gennem app storen.

Brugerdata/økonomisk - Når ting er gratis, så betaler man med noget andet: Sig selv. Windows 10 kigger i den grad brugeren over skulderen, og det er guld værd for producenter som Microsoft. Det gør det nemmere for dem at målrette både produkter og reklame. Langt mere værd end 7-800kr i engangsfortjeneste.

Med tiden kan man godt tænke at Microsoft går over til en abonnementsmodel på samme måde som Office 365. Personligt har jeg ikke noget i mod dette, såfremt prisen også er deraf. Mange familier vil også kunne nyde godt af det med samlede pakkeløsninger med OS, Office mv. Men jeg tror nærmere Microsoft hellere vil nyde godt af at forære et OS væk og istedet få bunkevis af brugerdata som betaling samt fortjeneste fra mersalg gennem app store.

Jeg tror bestemt ikke Microsoft er ude på at have mere skumle hensigter end nogen anden større virksomhed i verden. Det handler om én simpel ting: Profit. Men Stadig på en måde så de bliver ved med at få den. Hvis de presser citronen for meget (f.eks. gør omkostningerne for store for slutbrugeren), så vil folk ikke lege med. Men de går godt nok til grænsen mht. indsamling af brugerdata (og set fra mit synspunkt, så overskrides den også, men det er en anden snak).

Igen: Ren spekulation. Ingen ved det udover dem selv.
Avatar billede 220661 Ekspert
05. september 2015 - 19:40 #6
For Windows er lagerdiske ikke skabt lige.

Usb lagerdiske (usb pind) er flytbare og kan medens systemet kører "skubbes ud" med sikker fjernelse af hardware.

En intern harddisk derimod med Windows kørende på er også lagerdisk, men født som "stationær", og kan ikke skubbes ud medens systemet kører.

Det er den forskel der gør at Windows vil have at det installeres på en fast monteret disk.

Håber du forstår hvor jeg vil hen.
Avatar billede 220661 Ekspert
05. september 2015 - 20:15 #7
#5 Jeg er enig i at de vil få en merfortjeneste ved at få folk over på app store.

Jeg har lidt svært ved at se at de vil tjene så meget på vedligeholdelse af kørende systemer (Win 8 og Win7). De har jo nogle skæringsdatoer for hvornår support udløber. Og det tror jeg ikke de tør pille ved.

Med Windows 8 og især Windows 10 der indsamler de brugerdata uden lige. Og som du selv er inde på, mener jeg også de går over stregen.
Jeg har på mine computere ikke nogen Microsoft konto, og bruger derfor ikke app store overhoved.
Jeg vil hellere give penge til mindre firmaer hvis jeg skal have software installeret på min computer. Det skal Microsoft ikke styre for mig.
Avatar billede chalde Seniormester
05. september 2015 - 21:11 #8
Jeg har lidt svært ved at se at de vil tjene så meget på vedligeholdelse af kørende systemer (Win 8 og Win7). De har jo nogle skæringsdatoer for hvornår support udløber. Og det tror jeg ikke de tør pille ved.
Det første sted er mængden af patches (ikke unikke antal, men mængden der skal distribueres). Jo flere forskellige varianter af OS, applikationer mv, desto mere trafik og storage. Det virker potentielt ikke som så meget, men regner man på det, så er det ikke småpenge. Igen: det handler om profitmaksimering. En krone spildt er derved en krone ikke tjent.

Dertil mængden af komplikationer mellem applikationer og OS. Samme problemstilling: flere varianter af OS, flere problemstillinger. Her er der ikke kun tale om Microsoft's egne applikationer. De samarbejder med enormt mange af de andre store producenter af andre applikationer (f.eks. IBM, VmWare, Oracle, HP mv.). Det koster også en hel del at have udviklere til at sidde med forskellige OS og håndtere dette samarbejde.

Dertil sårbarheder. Jo færre brugere, desto mindre fokus fra de slemme drenge derude og derved kan mange ressourcer flyttes mod de nyere OS hvor fokus flyttes mod, istedet for at have ressourcer splittet på forskellige OS.

Og så er der fortsat extended support som erhverv kan gøre brug af. Ofte er der tale om paid support, men der er stadig omkostninger forbundet med det. Langt henne i en lifecycle er den slags omkostninger ofte ikke rentable frem for at flytte ressourcerne mod de mere anvendte produkter.

Sidstnævnte kan også være en faktor for at "presse" brugerne til at tage et nyere OS til sig. Herved kan hjemmebrugerne "hjælpe" Microsoft med at presse forretningen til at skifte mod nyere produkter (se evt. baggrundene for BYOD og Consumerization). Når hjemmebrugerne tager et nyere OS til sig, vil der opstå et større pres på virksomhederne for at følge med.

Vedligehold er ikke bare at de er forpligtet til at smide en sikkerhedspatch ud i ny og næ frem til EOL, men der er et kæmpe apparat bagved der ikke er helt gratis at køre (der ligger så vidt jeg husker også noget omkring børsnoterede virksomheder, EOL notificeringer og bod hvis disse ikke overholdes, men ligger lidt fjernt for mig hvordan det præcis hænger sammen, så de piller aldrig ved den fastsatte lifecycle den modsatte vej).
Avatar billede richardjensen Seniormester
05. september 2015 - 21:45 #9
<chalde>: Tror vi er ret enige.Det er ikke min mening at kaste mudder på MS eller mistænkeliggøre , de lever af at sælge deres produkter, og 'lille jeg' blandt mange millioner modtager kun opfordringerne,fordi jeg benytter deres prod., men i vor moderne tid ,hvor vi bombarderes med alverdens tilbud , kan man næsten blive stresset af følelsen af at skulle holde sig 'vågen' i forsøg på at undgå at blive 'trynet'
Avatar billede chalde Seniormester
05. september 2015 - 22:02 #10
#9 Jeps. Jeg synes også det er fornuftigt at forholde sig skeptisk.
Personligt har jeg registreret Windows 10 til de maskiner jeg har i hjemmet, men ikke gået fuldt over endnu. Har en enkelt laptop hvor jeg tester det, men min primære maskine får lov at køre Windows 7 lidt endnu. Der er ikke det store for mig at komme efter endnu og jeg ønsker at se Windows 10 an mht. det privacy impact det har og om de selv eller andre formår at komme det nogenlunde til livs før jeg går helt over (nok nærmere det sidste jvf. mine antagelser).
Avatar billede 220661 Ekspert
05. september 2015 - 22:21 #11
Ja det handler udelukkende om profit, og ja de presser i hvert fald må jeg konstantere.
Computeren jeg sidder ved her nu, har lige akkurat fået et hvidt flag nede i taskbaren om at hente Windows 10. Computeren kører lige nu Windows 7 proffessional, og er helt nyinstalleret og opdateret, hvor den før kørte en entreprise version af Windows 7.

Jeg prøvede for halvandet år siden at installere Windows 8 på den som clean install på en helt ny disk.
Dengang fik jeg at vide at der var mangler på computeren (Pentium 4 processor) og at den ikke understøttede NX og PAE2 som var nødvendigt for Windows 8 kunne installeres. Jeg kan se at akkurat de samme krav gør sig gældende for Windows 10 i dag
https://www.infopackets.com/news/9553/does-windows-10-require-cpu-support-pae

Hvordan kan kan det så forklares at jeg kan opgradere fra en aktiveret Windows 7 pro til Windows 10, når jeg ikke kunne lave en clean installation af Windows 8?
Avatar billede 220661 Ekspert
05. september 2015 - 23:45 #12
Det kan jeg så heller ikke.
Når jeg trykker på "Hent Windows 10" får jeg at vide at processor ikke er understøttet. Som om jeg ikke vidste det i forvejen :-(

Hvorfor udsende et tilbud om opgradering når man på forhånd ved at den ikke kan køre systemet??
Det burde de da kunne have gjort bedre vil jeg mene.
Avatar billede richardjensen Seniormester
05. september 2015 - 23:51 #13
<chalde> "Tager ikke imod point" ,- men så tak da, jeg skal have studeret din vejledning lidt mere i morgen.

<220661> Jeg ved faktisk ikke hvad  NX og PAE2 er for nogle størrelser, men jeg må vel have dem i huset !
En af mine comp. tog da pænt imod W8 + fri opgr. til 8.1 !
Avatar billede 220661 Ekspert
05. september 2015 - 23:54 #14
Du får at vide når du henter om computeren understøtter Windows 10 og om der er hardware der ikke understøttes, samt programmer.

Er din computer af nyere model er der ikke problemer med dette vil jeg tro.

Min pc med Pentium 4 er fra 2006.
Avatar billede 220661 Ekspert
05. september 2015 - 23:58 #15
Jeg har nu valgt at afinstallere KB 3035583 som der giver besked om Win 10 opgradering. Der er ingen mening i den ligger der når systemet ikke kan køre det.

Laver du et image af det gamle system før du opgraderer?
Avatar billede chalde Seniormester
06. september 2015 - 00:21 #16
Hvorfor udsende et tilbud om opgradering når man på forhånd ved at den ikke kan køre systemet??
Det burde de da kunne have gjort bedre vil jeg mene.
Fordi opdateringen ikke tager forbehold for hardwaren i den pågældende maskine, men kun for det underliggende OS. Det er selve OS'et der giver dig adgang til opgraderingen, ikke din hardware. På samme måde som at du kan få et tilbud på et gratis sæt viskerblade til en nyere Toyota, selvom du kører Ford T ;) (grov sammenligning, men hvis de valgte ikke at sende tilbuddet ud til alle, så ville nogle potentielt føle sig forbigået, hvilket kunne medføre brok af en helt anden og mere destruktiv karakter).

Jeg ved faktisk ikke hvad  NX og PAE2 er for nogle størrelser, men jeg må vel have dem i huset !
Instruktionssæt til CPU'en (hvilket alle nyere x86 CPU'er har) http://windows.microsoft.com/da-dk/windows-8/what-is-pae-nx-sse2
Avatar billede 220661 Ekspert
06. september 2015 - 00:29 #17
#16 Ok. Tak for info chalde :-)
Avatar billede FinnRasmussen Ekspert
06. september 2015 - 09:12 #18
Microsoft har intensiveret dataindsamling i Win7 og Win8 med disse opdateringer:
(kb3068708)(kb3022345)(kb3075249)(kb3080149)
Ikke sikkerhedsopdateringer, kan fjernes.
http://www.ghacks.net/2015/08/28/microsoft-intensifies-data-collection-on-windows-7-and-8-systems/
Avatar billede 220661 Ekspert
06. september 2015 - 09:40 #19
Tak for info FinnRasmussen :-)
Avatar billede richardjensen Seniormester
07. september 2015 - 10:46 #20
Har installeret W10,- er foreløbig i tvivl, der er både noget + og - , nu får det en chance, der skal nok lidt tid til før afklaring.

Lukker tråden.
Avatar billede Poko1 Ekspert
07. september 2015 - 11:13 #21
Som så mange og utallige gange før mangler utallige mail fra Eksperten. Jeg har en anden Mail fra Microsoft hjælper heller ikke???
Her er også en spændende side med mange fine Trick og muligheder.
http://www.trishtech.com/category/windows-10/
Avatar billede 220661 Ekspert
07. september 2015 - 15:52 #22
#20 Du har en måned at prøve det af i før du ruller tilbage til det gamle system :-)