Avatar billede ps76 Forsker
21. april 2015 - 18:09 Der er 17 kommentarer og
1 løsning

formattere bærbar

Jeg har en ældre bærbar, hvorpå jeg har installeret w7. Det synes at være en for stor mundfuld - den er blevet meget langsom. Så nu vil jeg gerne vende tilbage til wXP..men når jeg booter på en XP disk, påstår den at der ikke er nogen harddisk at installere på...??! Der er ingen rescue disk el.lign. at falde tilbage på, så hvordan får jeg slettet w7/formatteret og nyinstallteret XP?
Avatar billede claes57 Ekspert
21. april 2015 - 18:33 #1
Der er du inde i et problem. Du skal via maskinens support-side hente sata-driver til disken. Og så skal du - da det er xp - indkøbe et usb-diskettedrev og en 3,5" diskette. Så kører du den udpakkede driver ned på disketten, kobler drevet til pc, og i starten på xp installeringen står der i bundlinjen noget med 'tryk f6 for at indlæse 3.die parts driver' og så trykke du f6. Senere vil du skulle pege på driver på A: (drevet) og du skal lade det sidde i til xp er helt indlæst - den bruger driver flere gange i installationen.
Avatar billede jensenjs Juniormester
21. april 2015 - 18:49 #2
Jeg vil lige sige at W8 - 8.1 kræver lange færre ressourcer end både XP og W7.

Så har du en af dem så vil jeg anbefale at du installerer den i stedet, henter og installerer Claccis Shell

Jeg ved af erfaring fra en bærbar jeg havde at den ikke kunne kører hverken W7 eller XP uden at bruge oceaner af tid på at udfører selv det mindste.
Avatar billede claes57 Ekspert
21. april 2015 - 18:52 #3
så ville jeg vente på win7, og opgradere til win10 når den kommer ultimo juli.
Avatar billede ps76 Forsker
21. april 2015 - 18:57 #4
ah okay...det lyder besværligt og ikke besværet værd. Jeg forestillede mig at der fandtes noget a la Kill disk som man kunne boote på, og derefter have en blank harddisk, som man så kunne installere XP på?
Avatar billede ps76 Forsker
21. april 2015 - 19:02 #5
okay der krydsede vi hinanden. Jo, jeg har en w8 som jeg kan forsøge med.
Avatar billede ps76 Forsker
21. april 2015 - 19:03 #6
har den bare ikke med her i spanien - men kan måske finde den "et eller andet sted alligevel"...
Avatar billede 220661 Ekspert
21. april 2015 - 19:11 #7
Hvor meget ram er der i den?
Er det ikke det der er problemet med at den er langsom?

Du bør for at det virker have min. 2 gb ram for at det vil virke.
At kun køre med det der kræves som minimum er ikke brugbart.

At prøve Windows 8 er måske en god ide hvis man er sikker på den kan køre det. Er cpu i computeren en Pentium af ældre dato (ex. Pentium 4) kan man ikke være sikker på den kan installeres.
Jeg har selv en stationær med en Pentium 4 der går i fejl når jeg prøver at installere win 8 på den.

Skal computeren kun bruges til lidt surf mm., vil en Linux måske være den version som den vil køre hurtigst med.
Linux Mint og Lubunto ligner Xp en del i brugerfladen
Avatar billede ps76 Forsker
21. april 2015 - 20:21 #8
GOde råd - men problemet nu er at efter jeg forsøgte at installere xp - hvilket ikke lykkedes - vil den hverken starter i w7 eller xp. Den kører en fejlsøgning som ikke lykkes, og så genstarter den, kører fejlsøgning igen osv - kommer ingen vegne. Den siger "launch startup repair" eller "start windows normally". Men som sagt - ingen af delene lykkes. Startuo repair kører ca. 10 min. hvorefter den giver op og siger at den ikke kan repair.
Er den til lossepladsen?
Avatar billede 220661 Ekspert
21. april 2015 - 20:29 #9
Hvis du spammer F8 med det samme under opstart kan du så få lov til at starte i fejlsikret tilstand, og evt prøve at vælge den der hedder "sidst kendte konfiguration hvor systemet virkede"?
Avatar billede Slettet bruger
21. april 2015 - 20:39 #10
Hvis AHCI i bios er slået til. så slå det fra.
Avatar billede ps76 Forsker
21. april 2015 - 20:45 #11
jeg er ved at få liv i den via f8 som foreslået...den er tilsyneladende ved at geninstallere w7 lige nu..
Avatar billede ps76 Forsker
21. april 2015 - 21:41 #12
Så er w7 geninstalleret - så det problem er løst! Det var vel 220661 som kom med løsningen - så giv et svar hvis du vil have point.
Avatar billede 220661 Ekspert
22. april 2015 - 16:07 #13
Svar.
Du skrev den er langsom. Hvor meget ram er der i den? Prøv evt at se om du kan putte mere i den.
Crusial scan scanner kan fortælle hvad du har i og hvad bundkort understøtter.
http://www.crucial.com/usa/en/systemscanner
Avatar billede ps76 Forsker
22. april 2015 - 18:31 #14
Der er kun 1 gb ram, og en 1,67 mhz processor
Avatar billede 220661 Ekspert
22. april 2015 - 22:52 #15
Jeg vil anbefale du som minimum fordobler din ram mængde.
Kan til sammenligning sige til dig at den Windows 7 jeg kører med her nu er loadet ind med 850 mb ram med Windows + antivirus + et par internetsider åbnet.
Så har du kun 1gb ram, så løber du hurtigt tom, og så skal hardisken tage over som ram. Og den er laaaaannngggsooom i forhold til alm. ram.
Avatar billede jensenjs Juniormester
23. april 2015 - 08:33 #16
Selv om den maskine jeg først installerede W8 på var meget svagt bestykket, så må jeg nok indrømme at så svag som den du har der, var den nu ikke.

Med så små specifikationer, så spekulerer jeg på hvad du egentlig har tænkt dig at bruge den til.
Er det noget du gør fordi du kan og vil se hvor langt du kan gå med det du nu har til rådighed (lige som langt de fleste af os :-)

Eller er det til seriøst arbejde.

Hvis det som med os andre er ren nysgerrighed og interesse for Computere, så ville jeg nok anbefale at lave en Linux installation, der findes mange forskellige udgaver, og så eventuelt lave en filserver, nas server eller andet.
Der ligger mange udfordringer i den slags.
Avatar billede ps76 Forsker
23. april 2015 - 09:09 #17
ja tak for Jeres forslag. Det er en computer, jeg har stående i sommerhuset - i Spanien - og som jeg simpelthen kun vil bruge hernede, til mails primært, og til en lille smule andet, som f.eks. lidt regneark I(er kasserer i en sportsklub). Så ingen særligt tunge grafikopgaver el. lign.
Den synes at virke ok - altså tilstrækkeligt - til ovenstående, efter at jeg w7 installeret igen.
Avatar billede 220661 Ekspert
23. april 2015 - 16:02 #18
Ok. Der kan jo også have været en fejl i den første installation, der gjorde at den var langsom. Men personligt havde jeg dog alligevel puttet en ekstra ram klods i den.