Avatar billede Sice Nybegynder
13. februar 2015 - 21:48 Der er 22 kommentarer

Kan jeg recover installationsfil til win7 fra min computer når der er sort skærm?

Jeg har overtaget en labtop (HP pavillion) fra 2011. Efter installation af software gik skærmen i sort og kræver nu at computeren skal formateres og den originale windows 7 disc indsættes.
Computeren kom ikke med disc men jeg skulle have gemt recovery filen fra computeren... Hvilket jeg ikke var opmærksom på.
Hvad gør man nu? Kan den hentes på computeren eller hos microsoft? Det er stadig den originale win 7 der er og den har ikke været formatteret siden køb.
Kan ikke rigtig finde oplysninger om dette og HP er ikke til nogen hjælp da den ikke længere er i garanti :(
Håber der er nogle kloge hoveder her der kender til en løsning....
Avatar billede 220661 Ekspert
13. februar 2015 - 22:15 #1
Hej og velkommen til.
Hvis du trykker gentagen gange med det samme under opstart på F8 kan du så ikke få lov til at starte op i fejlsikret tilstand og gendanne til før du installerede software?
Eller er der bare sort skærm helt fra start af?
Har du produktnoøglen til systemet?
Avatar billede Sice Nybegynder
13. februar 2015 - 22:37 #2
Tak for det hurtige svar. Jeg har prøvet F8 tricket som jeg læste om i et andet indslag her. Men det virker desværre ikke :(

Der kommer bare en sort skærm med teksten:
"Windows failed to start. A recent hardware or software change might be the cause"
så foreslår den at jeg indsætter min windows installations disc (som jo er på computeren arghhh)
så jeg kan ikke "repair" computeren som anbefalet. Det er umuligt at komme videre.

Produktnøglen til win7 sidder på computeren så det skulle være muligt at bruge den til en reboot.

Forslag?!
Avatar billede 220661 Ekspert
13. februar 2015 - 22:47 #3
Ja måske en multidvd du kan installere med.
Prøv at se denne tråd her:
http://www.eksperten.dk/spm/1000221
Avatar billede 220661 Ekspert
13. februar 2015 - 22:51 #4
Du skal se på produktnøglen om det er en 32 bit eller 64 bit du skal bruge, og om den er med eller uden sp1.

Jeg har selv hentet og afprøvet filen for et stykke tid siden, og det virker.
Dog har jeg ikke haft en produktnøgle jeg kunne aktivere med.
Men som du ser i den anden tråd, så ser det ud til man kan installere og aktivere hvis man har en gyldig kode som der ikke bruges på andre computere.
Avatar billede 220661 Ekspert
13. februar 2015 - 22:54 #5
Du kan også når du får hentet og klargjort cd/usb prøve at reparere din computer med installations mediet. Det gøres under opstart af installtion:
http://cdn.nirmaltv.com/images/Windows7Repair_1.jpg
Avatar billede Sice Nybegynder
13. februar 2015 - 23:03 #6
Super, det kigger jeg lige ordentligt på i morgen. Håber det lykkes. Skal nok vende tilbage når jeg finder ud af om det går :)
Takker.
Avatar billede 220661 Ekspert
13. februar 2015 - 23:09 #7
Velbekomme :-)
Avatar billede tryltryl Juniormester
13. februar 2015 - 23:10 #8
Mon ikke der ligger en genoprettelsespartition? Prøv F11 under opstart.
Avatar billede 220661 Ekspert
14. februar 2015 - 08:08 #9
#8 Ja hvis den fra fabrik er preinstalleret  med Windows 7 så er jeg da enig i at man skal prøve dette først :-)

Men jeg har forstået indledningen som recovery er noget man selv har oprettet og gemt, og har man ikke lavet et recovery media for at starte op på, kan man vel ikke tilgå disse filer?

Vi må se hvad spørger vender tilbage med :-)
Avatar billede tryltryl Juniormester
14. februar 2015 - 08:44 #10
Man kan som regel altid lave en backupdvd. Den kan bruges hvis selv genoprettelsespartitionen forsvinder. Det er sikkert sådan noget.
Avatar billede 220661 Ekspert
14. februar 2015 - 09:01 #11
#10 Ja det er rigtigt at man som regel bliver gjort opmærksom på dette i starten når man tager den nye computer i brug.

Desværre har jeg dog erfaret at mange ikke får lavet disse recovery dvd'ere, og så er den mulighed desværre ikke til rådighed.

Man kan så vidt jeg ved,heller ikke oprette et recovery medie fra en computer der ikke kan køre. Dette skal laves helt fra starten af medens programmerne virker.
Avatar billede Sice Nybegynder
15. februar 2015 - 12:10 #12
OK jeg har nu også prøvet F11 ved opstart men det virker desværre heller ikke.

Jeg har fundet win7 ISO filerne fra dit link 220661, downloadet og brændt dem på CDer (32 bit både med og uden SP1 da jeg ikke ved hvad computeren har - brændt på hver sin CD).
MEN når jeg indsætter CDen sker der ikke noget!! Har også prøvet med USB.

Kan det skyldes at jeg downloader og brænder fra en Mac og sætter i PCen?
Og så står der jeg skal genstarte men eneste måde jeg kan det på er ved at dødslukke og tænde igen. :s

Så tæt på og alligevel laaangt fra. Mon jeg bare burde tage den til værksted?
Avatar billede 220661 Ekspert
15. februar 2015 - 14:47 #13
Er du sikker  på din pc sat til at boote på medierne?
Du retter dette til i bios
Avatar billede Sice Nybegynder
15. februar 2015 - 18:45 #14
Ja OK... men hvordan retter jeg bios til når jeg slet ikke kan komme ind i computeren?!
Jeg har kun den ene option (iføge computeren) at indsætte installations CD og restarte.
Den installations CD jeg har lavet vil den ikke åbne...

Alle gode ideer modtages med kyshånd ;)
Avatar billede 220661 Ekspert
15. februar 2015 - 18:55 #15
Vil det sige du overhoved ikke har billede på noget tidspunkt?

Jeg troede du havde det i opstarten. Men her tager jeg så fejl, eller hvad?
Avatar billede 220661 Ekspert
15. februar 2015 - 18:57 #16
På min pc her er det del tasten jeg skal trykke på for at gå i bios, og F11 for at komme i bootmenu, hvor jag kan vælge hvad der skal bootes fra.
Avatar billede 220661 Ekspert
15. februar 2015 - 18:58 #17
Men F11 virker så ikke for dig kan jeg se :-(
Avatar billede Sice Nybegynder
15. februar 2015 - 19:00 #18
Slet intet billede på noget tidspunkt... KUN sort skærm med hvid tekst.

Status: 0xc000000f
Info: the boot selection failed because a required device is inaccessible.

Har kun den ene option af indsætte en CD der gider starte af sig selv... tror jeg :(
Avatar billede 220661 Ekspert
15. februar 2015 - 19:11 #19
Damn. Har du prøvet at lave strøm trikket, hvor man fjerner alt strømmen fra den og holder startknappen nede i ca 30 sek?
Vil det åbne for flere muligheder?
Avatar billede 220661 Ekspert
15. februar 2015 - 19:18 #20
I fejlsikret tilstand (trykke f8 med det samme under opstart) kan du der komme i kommandoprompt, eller får du fejl før du kommer så langt?

Har du prøvet at sætte usb sticken i forskellige porte på computeren?
Nogle accepterer kun boot fra en speciel port har jeg lige læst.

Læste i denne tråd her:
http://think-like-a-computer.com/2012/04/17/boot-bcd-0xc000000f-windows-7/

I tråden står et stykke nede:

SOLVED!!! Finally found the solution after many hours. Your guide is perfect and really help me. The problem was that the USB DRIVE was conected to a USB 3.0 port.
Waiting for your answer I still was using Google to find more info and found this...

Not directly related to your issue as you resolved it, but rather to your original description (particularly "The requested system device cannot be found." on BCD operations despite all attempts to recreate/rebuild):

This error can happen if you are booting from a USB stick, and your BIOS supports a given usb slot, but the windows PE/repair environment does not!

I spent two days pulling my hair out, wrestling with this issue (the BCD store was ALWAYS unavailable with this "The requested system device cannot be found." error, no matter what I did), only to find that the problem was simply the USB slot I was plugging my bootable USB stick in. By plugging it into a different (usb 2.0 instead of usb 3.0) slot, the standard repair actions worked fine.

Thanks again ! I completed your instructions after switch the USB to a regular 2.0 port and Windows 7 is back again
Avatar billede Sice Nybegynder
15. februar 2015 - 20:53 #21
Fantastisk ide og en god mulighed men ingen af mine 3 USB porte gider snakke med ISO filen på USB sticken. Suk...
Prøvede også strøm tricket OG liiige for en sikkerheds skyld alle F something tasterne under opstart.
Den virker HELT off... må nok krybe til korset og se om jeg kan finde en der har samme win7 som jeg har på en original CD og se om den vil starte automatisk.

Det er jo til at blive sindssyg af.. fandt endda dette link til en med stort set identisk problem.

http://www.sevenforums.com/bsod-help-support/209281-boot-manager-status-0xc000000f-boot-selection-failed.html

Gjorde det samme som ham og det virkede ikke :(
Avatar billede 220661 Ekspert
16. februar 2015 - 16:05 #22
Kan du komme i kommandoprompt gennem fejlsikret tilstand?