Avatar billede in_music Nybegynder
19. august 2001 - 18:46 Der er 15 kommentarer

Mac som NT-Klient

Hejsa!

Jeg skal ha\' sat min iBook til et netværk som kører NT. Jeg har fået et ip-nummer, arbejdsgruppe og en et proxynummer så jeg kan smide den på internettet....

Men hvad skal jeg gøre, så skidtet kan komme på nettet og se andre computere på netværket...
Avatar billede erb Nybegynder
19. august 2001 - 18:58 #1
For at en Mac kan være med på et NT-netværk skal du som udgangspunkt ikke gøre andet end at indtaste din ip-adresse med undernetmaske og navneservere i kontrolpanelet TCP/IP, og så i din browser fortælle hvilken proxy-serveradresse og port du skal bruge, så virker internetdelen.
Hvis du skal kunne dele filer m.m. med andre bruger kan det kun foregå via serveren, som skal services for Macintosh installeret. Herunder skal serveradministratoren tildele macbrugerne adgang til de relevente resourcer.
Med andre ord, skla du kun indsætte de informationer du har fået i din browser og kontrolpanelet TCP/IP, resten skal serveradministratoren klare...

/erb
Avatar billede erb Nybegynder
19. august 2001 - 18:58 #2
For at en Mac kan være med på et NT-netværk skal du som udgangspunkt ikke gøre andet end at indtaste din ip-adresse med undernetmaske og navneservere i kontrolpanelet TCP/IP, og så i din browser fortælle hvilken proxy-serveradresse og port du skal bruge, så virker internetdelen.
Hvis du skal kunne dele filer m.m. med andre bruger kan det kun foregå via serveren, som skal services for Macintosh installeret. Herunder skal serveradministratoren tildele macbrugerne adgang til de relevente resourcer.
Med andre ord, skla du kun indsætte de informationer du har fået i din browser og kontrolpanelet TCP/IP, resten skal serveradministratoren klare...

/erb
Avatar billede in_music Nybegynder
19. august 2001 - 19:01 #3
Ok, men hvis jeg også vil kunne udskrive, er ligeglad med at se andre filer på pc\'erne
Avatar billede aeblenet Nybegynder
19. august 2001 - 20:45 #4
1: Du skal eje en printer med netvæksmulighed (Ethernet)

2: Opret printerne på Macéns skrivebord (\"Vælger/Chooser\" + LaserWriter 8\") Når du klikker på \"LaserWriter 8\" kommer din netværksprinter frem i dialogen (højre side). Tryk derefter på \"Opret/Create\". Nu popper den frem på skrivebordet.

3: start din PCinstallér samme printer her (som netværksprinter)

Hvis din netværksforbindelse ellers er OK - udskriver printeren (gennem Macén) ved første forsøg.
Den tror nemlig at den er forbundet direkte med din PC.

Dukker der yderligere spørgsmål op - spørger du bare igen.
Avatar billede aeblenet Nybegynder
19. august 2001 - 20:46 #5
HUSK: Macéns kontrolpanel \"AppleTalk\" skal være aktivt og sat til \"Ethernet\".
Avatar billede aeblenet Nybegynder
19. august 2001 - 20:52 #6
Jeg har herover svaret på dit 2. spørgsmål om printer.

1. spørgsmåls svar er:

Indtsil dit kontrolpanel \"TCP/IP\" til DHCP-server.

Indstil kontrolpanelet \"AppleTalk\" til Ethernet, gå i menuen \"File\"> \"Configurations\" i dialogen KLIKKER du på \"Aktivate\".

Luk alle dialoger og start din internetbrowser.

Find \"Prefferences/indstillinger\" i browseren. Find herinde \"proxy\" og indtast IP-adressen (proxy-adressen)

Så kører det med 100km/timen.

Flere spørgsmål:

Spørg bare her igen.

Problemer:

Spørg også her igen

hilsen: http://www.aeble.net
Avatar billede aeblenet Nybegynder
19. august 2001 - 20:54 #7
ALLE de nederste indstillinger skal være OK før du kan indstallére driveren til netværksprinteren.

Når de er det, kommer den Automatisk frem under \"LaserWriter 8\" i \"Vælger/Chooser\"
Avatar billede aeblenet Nybegynder
19. august 2001 - 20:55 #8
Hvilken printer er det ?

Ved du om der findes en driver til Mac (og har du den)
Avatar billede jasber Nybegynder
20. august 2001 - 01:39 #9
Du kan også bruge Dave 2.1, som er en NT client for Macintosh. Læs mere om Dave her:

http://www.zdnet.com/products/stories/reviews/0,4161,408946,00.html
Avatar billede logos Nybegynder
21. august 2001 - 10:40 #10
Hvis du bruger MacOS 9.xx, og du vil på et NT-netværk er du tvunget til at bruge DAVE, PC/MAC-Lan eller tilsvarende (personligt foretrækker jeg DAVE).
Grunden er at NT-serveres \"services for macintosh\" bruger appletalk protokollen som MacOS 9.xx ikke understøtter til filesharing. Hvis serveren derimod er en windows2000 server er det AFP protokollen som der bliver brugt til \"services for macintosh\".
I det tilfælde hvor NT-serveren ikke udbyder services for macintosh er du tvunget til at bruge et af de tidligere nævnte produkter.
Avatar billede aeblenet Nybegynder
21. august 2001 - 10:45 #11
logos>

Kan det tænkes at han ikke skal gennem NTéren, da han jo bare i første omgang skal bruge serverens IP-adresser til den fælles ISPér ?

Jeg tror stadig at problemet ligger i et måske u-konfigureret modem - direkte fra leverandøren med opsætning: DEFAULT.

Hvad tror du om den idé logos ?
Avatar billede logos Nybegynder
21. august 2001 - 12:43 #12
aeblenet>

Hvis han/hun \"in_music\" bruger et modem, er det klart det skal konfigureres.

Hvis \"in_music\" bruger sit ethernet til at koble sig op med er svarende givet meget udtømmende i tråden, både af dig og andre (printopsætning, internetadgang og filesharing)

Avatar billede aeblenet Nybegynder
21. august 2001 - 12:54 #13
in_music>

se iøvrigt spørgsmål.....

http://www.eksperten.dk/spm/100403

Det kan måske hjælpe lidt

(Her kan du også finde et link der fører direkte til et link med en demo af DAVE 2.5.2 til Mac)
Avatar billede orca Nybegynder
05. september 2001 - 20:40 #14
Jeg kan meget varmt anbefale PC Maclan fra Miramar Systems. Dette program/system indeholder en masse funktioner som gør det lettere at tale sammen med PC\'ere over netværk.

Du kan finde programmet på www.miramar.com.

Mvh Mark
www.profiled.org/?orca
Avatar billede styxx Nybegynder
15. oktober 2001 - 16:20 #15
hvis du skal have fildeling med windowsbrugerene på netværket er Doubletalk måske løsningen, det gør at du både kan se og blive set af windowsmask.
www.connectix.com