Avatar billede visto Professor
25. december 2014 - 14:06 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Ønskes: Trin-for-trin vejleding i at flytte fra Outlook Express på XP maskine til Outlook 2013 på Windows 8.1 maskine

Jeg har brug for at flytte både mails og adressebog fra Outlook Express 6 på en Windows XP computer til Outlook 2013 på en Windows 8.1 computer.

Når det er gjort, har jeg brug for at ændre default-lagrings-steder for både mails og adressebog til en destination på en anden partition.

I første omgang ønsker jeg en trin-for-trin vejledning i at flytte fra Outlook Express til Outlook.
Avatar billede Poko1 Ekspert
25. december 2014 - 14:45 #1
Set er så vidt jeg ved ikke så ligetil fra Outlook Express til Office Outlook men meget nemt fra Office Outlook til Office Outlook på en anden PC.
Avatar billede KHHP Juniormester
25. december 2014 - 20:29 #2
Det jeg plejer at gøre var at installere en prøveversion af Office 2010, hvis man overhovedet kan finde den et sted. Deri medfølger Outlook 2010, som virker på Windows XP.
Bagefter kan du opsætte din mailkonto i Outlook. Hvis det er en POP3 konto, som de fleste man får igennem internetudbyderen, så skal du i Outlook Express bruge eksportfunktionen og eksportere til Microsoft Outlook, hvorefter du så kan eksportere fra Microsoft Outlook i Outlook datafil / PST format og overføre til din nye pc og importere filen der. Kontakter kan desværre ikke overføres til Outlook på en nem måde, så det kræver eksport til CSV-fil hvorefter den med en lille smule bøvl og et par forsøg kan importeres i Outlook på den nye PC.
Hvis du ikke har mulighed for at installere Outlook på din XP computer, så kan du under Eksport i Outlook Express vælge at eksportere meddelserne direkte, dog kan disse ikke importeres til Outlook. Dette kræver derimod at du installere mailklienten der er i Windows Essentials pakken, på din nye PC, og importerer dine mails her, hvorefter de kan eksporteres direkte over i Outlook.
Avatar billede 220661 Ekspert
25. december 2014 - 20:38 #3
Stod i samme dilemma i marts måned 2014, og måtte opgive at få det til at virke.
Har selv mulighed for outlook 2010, men kunne slet ikke finde brugbar løsning på det, og jeg brød mig hellere ikke om Outlook når jeg var vant til Outlook Express.

Så det endte for mig at jeg installerede Thunderbird som ligner Outlook Express meget.

Fremgangsmåden for mig var at installere Thunderbird på Xp maskinen.
Når programmet startes op skal man vælge at importere alt fra Outlook Express. Det forløb fint med både mails og adressekartotek og mail klienter.
I XP  installationen skulle arbejdsmappen ligge her:

C:\Documents and Settings\userName\Application Data\Thunderbird

Hele denne mappe kopieres over på en usb pind.

Så Installeres Thunderbird på Win 8 maskinen UDEN at starte programmet.

Find arbejdsmappen til Thunderbird på Win 8 maskinen.
Den skulle ligge her:

C:\Users\userName\AppData\Roaming\Thunderbird

Udskift denne mappe med den du kopierede over fra XP maskinen.
Luk mapperne ned.
Start så Thunderbird på Win 8 maskinen. Nu skulle gerne alle dine mails adressekartotek samt opsætning til konto være på plads i en mappe der hedder Outlook Express Import.

PS På begge maskiner skal du have den til at vise skjulte filer og mapper på både styresystem og mapper generelt. Husk at stille indstilliger tilbage når du er færdig.

Thunderbird ken hentes her https://www.mozilla.org/da/thunderbird/

Den har en meget enkelt brugerflade som minder om OE: http://images.dailytech.com/nimage/13028_large_Thunderbird_3.png
Avatar billede 220661 Ekspert
25. december 2014 - 20:43 #4
For at tage backup af arbejdsmappen bruger jeg jævnligt Allway Sync som kan sættes til at synkronisere arbejdsmappen på Windows 8 maskinen  med den mappe jeg har liggende på andet drev. Allway Sync kan nedarve sletninger der er lavet på computeren så den mappe der ligger på det eksterne drev er identisk med arbejdsmappen.
Allway Sync er også et gratis program.
Avatar billede Poko1 Ekspert
25. december 2014 - 20:52 #5
Nu har jeg efterhånden importeret Office Outlook mappen fra XP ret mange gange uden tab af hverken filer eller kontakt personer
du skal bare huske at vælge ja til at bruge Office Outlook som dit mail system
Avatar billede Poko1 Ekspert
25. december 2014 - 21:37 #6
Jeg havde tilfældigvis en PC der først skulle leveres efter NytÅr så jeg har lige overført og fotograferet fremgangs måden der kommer billeder senere den har både overført mapper og kontakt personer.
http://gratisupload.dk/vis_billede/717735/
resten senere
Avatar billede visto Professor
25. december 2014 - 23:43 #7
>220661: Jeg fulgte din opskrift med Thunderbird, fordi også jeg er tiltalt af Outlook Express' enkelhed. Og det var jo let og ser i hovedtræk ud til at fungere: Både mails og enkeltadresser i adressebogen blev overført. Så jeg hælder kraftigt til at benytte mig af den løsning.

Et enkelt problem: Jeg har omkring 50 mailgrupper med mange deltagere i hver. Her er et svingende antal maildresser, typisk kun en enkelt, i hver gruppe kommet med over, så det vil være et kæmpearbejde at skulle opdatere disse grupper manuelt. Kan der tænkes at være nogen løsning på det?

Jeg vil kigge nærmere på flere detaljer i morgen.

Til spørgsmålets anden del: Hvordan ændrer jeg default-lagrings-steder for både mails og adressebog til en destination på en anden partition?
Avatar billede visto Professor
26. december 2014 - 00:12 #8
Et andet problem er, at hverken Sendt post, Kladder eller Slettet post kommer med ved overførslen.
Avatar billede visto Professor
26. december 2014 - 12:08 #9
Jeg har nu importeret mails og adressebog i to omgange direkte fra de respektive Outlook Express filer, og her kom også Sendt post osv med. Der var en fejlmelding med overskueligt få mails, der ikke kom med. Det er til at leve med.

Importen af adressebogen medførte, at alle mailgrupper er tomme. Så det er muligt, at jeg manuelt er nødt til opdatere disse manuelt, hvis ingen kender en bedre løsning.
Avatar billede visto Professor
26. december 2014 - 13:45 #10
Hvad angår problemet med at mailgrupper er tomme ved import til Thunderbird fra Outlook Express, er det jo et andet spørgsmål, så det har jeg oprettet her:
http://www.eksperten.dk/spm/1000363

Jeg har besluttet at bruge Thunderbird, så for at kunne afslutte nærværende spørgsmål, mangler jeg svar på spørgsmålet om ændring af default-lagrings-steder for både mails og adressebog til en destination på en anden partition.
Avatar billede visto Professor
26. december 2014 - 17:44 #11
>220661: Jeg havde i første omgang overset dit tip med Allway Sync. Den er jeg ved at prøve af nu. Og kan det ikke lade sig gøre at henvise til en mappe på anden partition, ser denne løsning ud til at være en mulighed.

I og med at Thunderbird er accepteret, kan spørgsmålet afsluttes. Og 220661 læg venligst svar til point. Og mange tak for tippet - jeg er meget glad for at være blevet fri for Outlook!

Hvis nogen ved hvordan man får Thunderbird til at bruge mappe på anden partition, har jeg oprettet spørgsmål ang. dette her: http://www.eksperten.dk/spm/1000368
Avatar billede 220661 Ekspert
26. december 2014 - 22:03 #12
Hej og beklager jeg slet ikke ar set udfaldet på tråden her. Jeg så kun den nu da du har opretet de nye spørgsmål derinde. Det er korrekt med hensyn til sendt post og kladder. Dem har jeg heller ikke inde på min Thunderbird. Det burde jeg måske have skrevet beklager fejlen. Jeg kunne have foreslået du kunne have prøøvet at installere Thunderbird på en anden destination end på C drevet, men jeg er ikke sikker på at arbejdsmappen havde blevet lokaliseret på den nye destination. Nogle programmer skal bare have noget ind på c drevet, og det kan man ikke lave om på. Jeg aner ikke om man i Thunderbird kan ændre på det. Det har jeg ikke undersøgt. Jeg følte at løsningen med Allway Sync var nemmere. Jeg bruger selv TDC, og jeg har efterfølgende sendt alle mail til mig selv og gemt dem oppe på Tdc mailserver under mappen der hedder kladder deroppe. På den måde, får jeg dem ikke i tilbage når jeg henter nye mails. Det giver den sikkerhed at jeg har mails tre steder.
Lægger et svar her.
Avatar billede visto Professor
26. december 2014 - 23:00 #13
Du skal intet beklage. Man skal da ikke sidde foran sin computer en 2. juledag :-)
Umiddelbart (selvfølgelig uden at have en større mængder erfaringer til grund) forekommer Allway Sync som en om end ikke ideel løsning så dog en løsning der er til at leve med. Og jeg er jo også fra Outlook Express vant til, at adressebogen lå på C-drevet og skulle sikkerhedskopieres ved hver vigtig ændring. Men jeg bruger gerne en vis mængde energi på at skille programmer og personlige data ad. Er meget glad for mine to partitioner, der har sparet mig for ufattelige mængder af tid. Så nu ser jeg lige, om den nye tråd bringer nyt.

Jeg er meget taknemlig over, at du har sparet mig for Outlook og fået mig hen på Thunderbird, som jeg godt havde hørt om, men da min gamle Outlook Express har fungeret stabilt på min XP maskine i umindelige tider, har jeg ikke før nu fundet anledning til at tjekke Thunderbird.

Du har ændret mit email liv sikkert i det næste årti...
Avatar billede 220661 Ekspert
26. december 2014 - 23:17 #14
Det var da store ord synes jeg, og er glad for at jeg kunne lede dig hen i den retning.

Jeg har forsøgt at bidrage med lidt i de andre to tråde du har startet op, og håber da der er lidt der du kan bruge også. Jeg har ikke selv eksperimenteret ydeligere med Thunderbird, da jeg synes jeg er rimelig dækket ind på den måde jeg kører nu.
Mine backups som jeg tager fra Allway sync ligger slet ikke på Computeren. Disse har jeg  liggende på eksterne medier.
Allway Sync kan indstilles til at udføre flere opgaver hvor den kan gemme på flere destinationer.