Avatar billede torben lind Forsker
24. december 2014 - 14:43 Der er 22 kommentarer og
2 løsninger

Slette win8 og installerer win7

Hej allesammen.
Jeg fik igår leveret en stationær med win8(nu er den opdateret til win8.1).Mit spørgsmål går på om at win8 er aktiveret I mere end 90 dage(under control panel står der at windows er aktiveret),men nede I højre hjørne af skrivebordet står der Enterprise Evaluation 88 dage tilbage.
Jeg ønsker at komme tilbage til win7 jeg har selv org. dvd med win7 på,kan jeg bare smække win7 dvd I og formatterer disken og installerer win7.
Til alle sammen God Jul.
Torben
Avatar billede 220661 Ekspert
24. december 2014 - 15:03 #1
Nej det kan du ikke på en preinstalleret Windows 8. Den vil slet ikke boote på Windows 7 før du ændrer i bios
Prøv at se denne video her der skulle kunne guide dig frem:
https://www.youtube.com/watch?v=t89VQP0ZCLY
Avatar billede torben lind Forsker
24. december 2014 - 15:08 #2
Hej 220661.
Tak for hurtig svar,jeg vil kigge på det imorgen og komme tilbage.
Hav en god juleaften.
Torben
Avatar billede 220661 Ekspert
24. december 2014 - 15:08 #3
Det er primært på grund af de indstillinger der skal laves i bios at jeg har linket til video.
Avatar billede 220661 Ekspert
24. december 2014 - 15:09 #4
#2 Tak og i lige måde :-)
Avatar billede 220661 Ekspert
24. december 2014 - 15:10 #5
Flere videoer her du kan se på:
http://kortlink.dk/fktr
Avatar billede 220661 Ekspert
24. december 2014 - 15:17 #6
Har du tjekket om der er drivere til Windows 7 til lige din maskine?
Avatar billede torben lind Forsker
25. december 2014 - 10:59 #7
Hej 220661.
Når jeg tjekker min maskine kan jeg se at der vil blive nogle problemer med win7 drivers.Så det ser ud til at jeg skal lære win8 at kende.Jeg har lige et sidste spørgsmål,jeg spurgte I mit første indlæg ang. hvad der vil ske efter 88 dage,når win8 ikke er activeret mere.Skal jeg så ud at købe en licens og I så fald hvordan foregår det,kan du svare mig på det.Smid et svar og point er på vej til dig.
Med venlig hilsen
Torben
Avatar billede 220661 Ekspert
25. december 2014 - 11:15 #8
Hej Torben.
Jeg forstår ikke helt hvorfor den ikke er aktiveret??

Formoder da at Windows 8 var aktiveret da du fik den den. Win 8,1 skulle jo være en "gratis" opgradering, så det forstår jeg ikke rigtigt.
For at Win 8 ikke bliver for bøvlet at arbejde med, og man er vant til Win 7 brugerfladen, vil jeg anbefale dig at hente Classic Shell der retter brugerfladen til så den tillempes en Win 7 brugerflade eller Xp hvis man er mere til denne.
http://www.classicshell.net/
Hvis du vælger at installere Classic Shell, så prøv at højreklikke på computer (Denne pc) og vælg egenskaber.
Kan du herinde under aktivering trykke på en knap der hedder aktiver?
Avatar billede 220661 Ekspert
25. december 2014 - 11:18 #9
Hvis du ikke kan aktivere den, ville jeg kontakte Microsoft Danmark og høre med dem, hvad du så skal gøre. Du har jo betalt for Windows 8 licensen så du er berettiget til en pc der er aktiveret.
Fortsat god jul :-)
Avatar billede torben lind Forsker
25. december 2014 - 11:26 #10
Hej 220661.
Som jeg skrev I mit første indlæg er win8 aktiveret men need I højre hjørne på skrivebordet star der: WIN8.1 Enterprise Evaluation windows licens valid for 88 days build 9600.
Jeg mener at hvis windows er aktiveret skal der ikke stå det I højre hjørne af skrivebordet.Har jeg ret eller hvad?
Torben
Avatar billede Slettet bruger
25. december 2014 - 11:31 #11
I mit første indlæg ang. hvad der vil ske efter 88 dage,når win8 ikke er activeret mere.

Så lukker computeren ned hver time.

Q: When does the Windows 8.1 Enterprise 90-day evaluation expire?
A: The Windows 8.1 Enterprise 90-day evaluation is valid for 90 days after activation. Once the evaluation period expires, your computer will shut down every hour.

Skal jeg så ud at købe en licens og I så fald hvordan foregår

Jeg vil tro du skal ud og købe Windows 8.

Q: What happens after the evaluation period expires?
A: If you wish to continue to use Windows 8.1 Enterprise after the evaluation period, you will be required to purchase and perform a clean installation of Windows 8.1, including drivers and applications. Please keep this in mind as Windows 8.1 Enterprise is not available through retail channels until October 26, 2012 .

http://technet.microsoft.com/en-us/evalcenter/jj552442.aspx
Avatar billede Slettet bruger
25. december 2014 - 11:38 #12
#9 Du har jo betalt for Windows 8 licensen så du er berettiget til en pc der er aktiveret.

Det er en evaluerings OS ( prøve ).
Avatar billede torben lind Forsker
25. december 2014 - 11:46 #13
Hej pixel.
Jeg har lige fundet regningen fra hvor jeg købte den og jeg kan nu se at maskinen er købt uden OS,så det ser ud som om at de har lagt win8 for 90 dages prøve(det skaber så flere problemer for mig end hvis de havde leveret en tom harddisk),så jeg må i gang med at slette og installerer(købe win8.1).
Jeg siger mange tak for hjælpen til jer begge 2,smid et svar og jeg vil tildele jer point.
God Jul
Torben
Avatar billede 220661 Ekspert
25. december 2014 - 11:49 #14
Med det sidste par indlæg der er kommet, vil jeg spørge hvor du har købt denne pc?
Avatar billede 220661 Ekspert
25. december 2014 - 11:50 #15
Åh fik ikke opdateret. Så er der jo en måde med galskaben :-)
Avatar billede Slettet bruger
25. december 2014 - 13:07 #16
så jeg må i gang med at slette

Jeg vil prøve at boot op på DVD og se hvad der sker, måske skal den bare lægges ind på HD - overskrive Enterprise.
Avatar billede torben lind Forsker
25. december 2014 - 14:35 #17
Hej pixxel.
Jeg er i gang med at installerer win7,jeg prøvede at smide min win7 disk i maskinen og denstartede med at indlæse win7.Så nu har jeg en win7 på maskinen og win8 er væk(jeg har formateret hele disken),den er nu ved at hente opdateringer til win7.
Smid et svar som tak for hjælpen.
Torben
Avatar billede Slettet bruger
25. december 2014 - 18:10 #18
Super godt
Avatar billede 220661 Ekspert
25. december 2014 - 19:12 #19
Det lyder da godt. Håber også at alle drivere falder på plads.
Avatar billede 220661 Ekspert
25. december 2014 - 19:24 #20
Vejen til at få Windows 7 på maskinen er jo også blevet nemmere ved at den ikke var preinsalleret. Godt du prøvede at installare Win 7 før du købte et nyt system :-)
Avatar billede 220661 Ekspert
26. december 2014 - 09:41 #21
Tak for point. Håber den kører fint :-)
Avatar billede torben lind Forsker
26. december 2014 - 10:21 #22
Hej 220661.
Indtil nu kører den perfekt,men jeg mangler lige de sidste opdateringer(der er temmelig mange opdateringer,for at win7 bliver op til dato).Næste opgave bliver at finde en måde hvorpå jeg kan have alle opdateringer på f.eks. en USB pen,hvis det kan lade sig gøre,det vil gøre det noget lettere næste gang disken skal ryddes..
Torben
Avatar billede 220661 Ekspert
26. december 2014 - 10:56 #23
Så vil jeg da hellere anbefale dig at bruge image af dit C drev. Med et image kan du komme tilbage på omkring en halv time. Og så er opdateringer/drivere det hele på plads. Jeg bruger image her (flere forskellige programmer). Jeg har et forholdsvis lille c drev (50 gb)
På dette er der foruden Windows kun programmer der jævnligt opdateres. Det er antivirus-officepakken- Malwarebytes- Java- Flash + et par stykke mere. Resten af programmerne har jeg på andet drev. Det samme gælder mine private filer.
På den måde kan jeg holde mine image filer små.
Jeg tager selvfølgelig stadig backup af personlige filer, da de jo ikke er helt sikre på grund af disk nedbrud.
De programmer jeg har brugt er:

AOMEI backupper free: http://www.backup-utility.com/download.html
Paragon Harddisk Manager Suite 14
og Easeus Todo Backup free.

Jeg startede med Easeus, og har efter jeg opgraderede brugt Paragon og Aomei.
Jeg har heldigvis ikke haft brug for programmerne men de er gode at have, hvis man har lidt plads til overs på en disk.
AOMEI har en god/enkelt brugerflade synes jeg, og det vil være den jeg prøver først hvis uheldet er ude :-)
Avatar billede 220661 Ekspert
26. december 2014 - 11:00 #24
Du kan se her hvordan programmet ser ud: http://www.backup-utility.com/images/screenshots/2.jpg

Ud over selve det med at lave Image kan programmet også klone diske.
Jeg plejer normalt at have 2 imagefiler liggende. Laver jeg en ny, sletter jeg det ældste image.