Den danske julehandel på internettet indfriede forventningerne fra sidste år, og på trods af den økonomiske nedtur melder flere netbutikker, at vækstraterne fra sidste år stadig holder stand.
Internethandlen er fortsat lille i Danmark sammenlignet med omsætningen i de fysiske butikker. Målt i kroner og øre er omsætningen i BR Legetøjs internetbutik for eksempel ikke større end en enkelt af kædens fysiske butikker.
? Vi er udmærket tilfredse med vores juleomsætning. Vi har fortsat vækstraten fra sidste år, så selvom omsætningen ikke er så stor i kroner og øre, så går det i den rigtige retning, siger marketingchef Claus Nielsen fra BR Legetøj.
Hos gavebutikken Guleroden.dk har julehandlen også levet op til forventningerne.
? Det er jo en god måned, hvor vi absolut har haft flere kunder. På de gode dage har det været en fordobling i forhold til normalt, siger Kurt Jacobsen, indehaver af Guleroden.dk. Han beklager dog, at de ikke var klar med deres nye butiksdesign før jul, og måtte bruge kræfterne på at færdiggøre den nye butik i stedet for at bruge dem på at promovere julehandlen.
Tidlig dankort-jul på nettet
Det første tegn på, hvor god julehandlen har været i gammeldags butikker, er antallet af dankortbetalinger i december. I år blev der sat ny rekord med 2,9 millioner transaktioner den 20. december.
Hvis man alene tager antallet af betalinger med Dankort og andre kreditkort som mål for væksten i omsætningen på internettet i forhold til sidste år, så er resultatet mere end en fordobling. I november og december i år blev der betalt 334.476 gange med betalingskort på nettet sammenlignet med 120.262 gange sidste år.
Danskernes brug af Dankort og andre betalingskort på internettet satte rekord i november, mens december lå en anelse lavere. December 2001 var dog stadig den næstbedste måned nogensinde målt i antallet af betalinger.
Informationschef Pernille Kylling fra PBS vurderer, at det lille fald i december skyldes kombinationen af de mange helligdage i december, og at julehandlen har været spredt over sidste halvdel af november og første halvdel af december.
? Folk vil jo gerne være i god tid, når de handler på nettet, så de er sikre på, at julegaverne ligger under træet juleaften, siger hun.
Beskeden vækst i USA
På den anden side af Atlanten satte julehandlen på internettet også ny rekord med en vurderet omsætning på knap 14 millioner dollars, viser en undersøgelse offentliggjort af tre analysebureauer.
På grund af den generelle afmatning i den amerikanske økonomi, der blev forværret efter 11. september, blev væksten ikke som spået 20-40 procent men omkring 15 procent. Amerikanske analytikere ser alligevel positivt på resultatet, fordi tilvæksten i nye internetbrugere er faldet i forhold til tidligere år.
Samme undersøgelse viser, at amerikanske forbrugere med adgang til internettet brugte 13 procent af deres julebudget online.