Det danske internetauktions-firma MyBuy stiller sig helt uforstående overfor, at virksomheden er blevet politianmeldt af Forbrugerombudsmanden.
Politianmeldelsen kommer efter, at virksomheden har udsendt mails til kunderne af den nu konkursramte auktionsside Macca.
Men der er en god forklaring på hele missæren, mener Caspar Bo Neergaard Jensen, der er indkøbschef hos MyBuy og tidligere ejer af Macca.
"Vi har købt kundedatabasen fra konkursboet for et millonbeløb, og vores advokater har sagt god for handlen. Derfor står vi naturligvis helt uforstående overfor politianmeldelsen," siger han.
Men den holdning deler Forbrugerombudsdmand Henrik Øe tilsyneladende ikke. I forbindelse med politianmeldelsen udtalte han.
"Et samtykke, der tidligere er givet til et andet konkret navngivet firma, må anses for bortfaldet i forbindelse med dette firmas konkurs."
Har brormand købt katten i sækken?
Derfor bliver politianmeldelsen også taget alvorligt af MyBuy, oplyser Caspar Bo Neergaard.
"Men hvis der mod forventning er noget om det, så må det jo betyde, at vi har købt katten i sækken," siger han.
Han oplyser, at MyBuy har betalt cirka halvanden millioner kroner for kundedatabasen.
Ejeren af MyBuy, der har købt kundedatan, er Caspar Bo Neergaard Jensens egen bror, Jaspar Bo Neergaard Jensen, som således har betalt et millionbeløb for sin brors tidligere kundedatabase.
Men ifølge Caspar Bo Neergaard Jensen er der intet som helst underligt i den konstruktion.
Han mener, at MyBuy blot er en videreførelse af Maccas aktiviteter.
"I starten var vi slet ikke interesseret i at videreføre selskabet, men det var et ønske fra vores kreditorer. Og når jeg stadigvæk er med, skyldes det, at det er min viden, der var med til at drive Macca, og uden nøglepersonerne er det jo svært at videreføre en forretning," siger han.
Men hvorfor er nogen interesseret i at videreføre en forretning, der er gået konkurs?
"Nu ligger der jo mange ting til grund for en konkurs. Macca var en succes, men tiderne var til ugunst. Det betød, at vi tabte en masse penge, men forretningskonceptet fejlede intet. Mange andre virksomheder måtte lide samme skæbne i den perioden," siger han.
Det er ikke spam
Caspar Bo Neergaard Jensen afviser desuden, at de udsendte reklame-mails er at betragte som spam.
MyBuy har nemlig samme forretningskoncept som Macca, hvor brugerne oprindeligt var kunder. Og desuden er det nemt at framelde sig nyhedsbrevene igen, forklarer han.
Macca kom ud af sit sidste regnskabsår med et underskud på 3,5 millioner kroner, og i samme periode satte TV 2's forbrugerprogram Basta et kritisk lys på virksomheden.