Artikel top billede

YouSee-direktør: Vi scorede selvmål til VM

YouSees administrerende direktør var ikke stolt af selskabets præsentation under sidste VM-slutrunde i fodbold. Læs her hvorfor.

Med en ny VM-slutrunde i fodbold for døren er det tid til at se tilbage og lære af sine fejl.

I hvert fald peger YouSees administrerende direktør, Niels Breining, på sidste VM-slutrunde som det, der er gået skidt i hans tid som topchef for virksomheden.

"Vi må erkende, at vi forud for VM 2006 var lidt for tidligt ude med introduktionen af en HD-boks," siger han.

Topchefen forklarer, at dels var den boks, der blev introduceret, ikke god nok.

"Og det gav vores kunder en dårlig oplevelse af produktet," siger han.

Dels var der ikke mange kunder, der faktisk var parat til at skifte til HD, forklarer han.

"Heldigvis nåede vi at skifte til en anden boksproducent, inden markedet for alvor kom i gang," siger topchefen.

I serien om topchefer fra Danmarks absolut største it-virksomheder er turen nået til TDC-ejede YouSee, der i 2008 havde en omsætning på knap tre milliarder kroner og små 800 ansatte.

Skulle rydde op

Niels Breining tiltrådte som direktør i 1999 hos TDC Kabel TV - det senere YouSee - med en viden om sin opgave.

"Da jeg tiltrådte, stod vi over for en kæmpe oprydningsop-gave og et selskab, der ikke kunne tjene penge. Det var jeg klar over og indstillet på, så det var som forventet," siger han.

Han forklarer, at der nogle år senere var ryddet op, og YouSee blev en virksomhed i vækst på såvel kunder, omsætning og indtjening.

Faktisk overgik resultaterne både ejernes og direktørens egne forventninger, beretter Niels Breining.

"Vi har på lidt over 10 år vendt et årligt underskud på over 60 millioner kroner til et overskud sidste år på 1,1 milliarder kroner," siger han.

Og direktøren er optimistisk i forhold til fremtidens regnskabstal.

"Det har vi endda turdet love vores ejere," siger han.

Ny tid - nyt image

Når Niels Breining gennemgår sin tid på direktør-stolen falder særlig et par begivenheder ham ind.

Han mener, at introduktionen af bredbånd, telefoni og ukrypteret digital-tv, clear, har været vellykket såvel produkt- som timingsmæssigt.

Men en særlig spændende begivenhed var navneskiftet fra TDC Kabel TV til YouSee i 2007.

"Det var et spændende og lærerigt forløb, der involverede alle medarbejdere," fortæller direktøren.

Meget af øvelsen gik på at gøre sig lækker for de unge.

"Eksternt var YouSee med til at positionere os som en medievirksomhed i folks bevidsthed og trække os væk fra det lidt kedelige image som en slags teleselskab som TDC Kabel TV," siger Niels Breining.

Tv og bredbånd smelter sammen

I fremtiden inden for YouSees område vil særlig én udvikling vinde frem, vurderer Niels Breining.

"Som jeg ser det, er der ved at ske en sammensmeltning af vores to vigtigste forretningsområder - tv og bredbånd," siger han.

Det er drevet af udbredelsen af stadig mere avancerede fladskærme, digitalt tv, nye effektive kompressionsteknologier og så ikke mindst stigende bredbåndshastigheder, forklarer han.

"I dag er YouSee først og fremmest en tv-forretning, men om få år vil vi ikke skelne mellem en tv-forretning og en bredbåndsforretning, men simpelthen fokusere på det vi gerne vil være; en indholdsforretning frigjort for infrastrukturelle bånd," siger han.

Samtidig vil vi se, at pris og hastighed bliver afløst af en konkurrence på indholdstjenester på bredbåndsmarkedet, mener han.

"Det er allerede godt i gang, men udviklingen vil accelerere," siger Niels Breining.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Alfapeople Nordic A/S
Rådgivning, implementering, udvikling og support af software og it-løsninger indenfor CRM og ERP.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere