En bøde på 100.000 kroner bliver nu sendt til teleselskabet Telmore.
Årsagen til bøden er, at det TDC-ejede teleselskab overtrådte markedsføringsloven i en reklamekampagne, som fandt sted i 2008.
Dengang oplyste Telmore om den månedlige pris for et bredbåndsabonnement, men oprettelsesgebyret indgik ikke i reklamen.
Derfor valgte Forbrugerombudsmanden at politianmelde Telmore i juni sidste år. Og nu har Telmore erkendt, at det var i strid med markedsføringsloven.
"Jeg er glad for, at Telmore har erkendt forholdet samt rettet deres markedsføring, da det er med til at sikre gennemsigtigheden på markedet og gøre det nemmere for forbrugerne at sammenligne priser," udtaler forbrugerombudsmand Henrik Øe i en pressemeddelelse.
Bødens størrelse er ifølge Forbrugerombudsmanden fastsat på baggrund af de omkostninger, som Telmore havde i forbindelse med markedsføringen af produktet.
"Derudover er der blandt andet taget hensyn til, at Telmore rettede ind umiddelbart efter Forbrugerombudsmandens første henvendelse, og at det kun var i forhold til Telmores bredbåndsprodukter og ikke de øvrige telefoniprodukter, at der var problemer," står der videre i meddelelsen fra Forbrugerombudsmanden.
Instansen finder det desuden formildende, at Telmore ikke tidligere er blevet bedt om at rette ind.
Telmore ikke alene
Den afsluttede sag med Telmore er en af i alt otte politianmeldelser, som Forbrugerombudsmanden indgav i juni sidste år.
"Tele- og bredbåndsydelser er komplicerede nok i forvejen, og derfor må der ikke herske tvivl for forbrugerne om, hvad de binder sig til økonomisk. Det er det signal, som politianmeldelserne skal understøtte," udtalte Henrik Øe dengang.
Efter dagens afsluttede Telmore-sag mangler Forbrugerombudsmanden at lukke sagerne mod Bredbånd Nord, Dansk Bredbånd, Dansk Net, Fullrate, Onfone, Telenor og Telia Stofa, som også blev anmeldt til politiet sidste år.
De blev anmeldt på baggrund af en kontrol gennemført af Forbrugerombudsmanden i september 2008. Det resulterede i, at instansen anmeldte otte danske bredbåndsselskaber for at have brudt markedsføringsloven paragraf 13 samt i to tilfælde også paragraf 3.