Finanshuset Morgan Stanley har udgivet en flere hundrede sider lang rapport om det, selskabet kalder "the biggest technology trend ever", det mobile internet.
Morgan Stanley er en amerikansk investeringsbank og rådgivningsselskab med flere end 60.000 ansatte på verdensplan og en omsætning på rundt regnet 325 milliarder kroner i 2008.
Rapporten udpeger de mest oplagte forretningsmuligheder i kølvandet på den mobile internet-revolution, der finder sted i disse år.
I rapporten peger Morgan Stanley-analytikerne på, at det mobile internet skaber både muligheder og risici for leverandører af infrastruktur, platforme og applikationer.
"Historien beviser, at massive teknologi-ændringer typisk forandrer dynamikken mellem etablere og angribere. En håndfuld etablerede (som Apple, Google, Amazon.com og Skype) ser ud til at være i en særlig god position i forhold til mobile forandringer," står der blandt andet.
Her er vinderne
Morgan Stanley vurderer, at de oplagte vindere på indholdssiden blandt andre tæller Facebook, der vil komme til at stå endnu stærkere som en kommunikations-platform på mobiltelefoner og smartphones.
"Facebook er allerede blevet en primær måde at holde kontakt på for millioner af mennesker, og Facebooks ledende position vil højst sandsynlig blive styrket, når flere forbrugere anvender stadig mere kraftulde mobile enheder (med foto/video og high speed-adgang), og kommunikations-mulighederne på Facebook (som voice/video chat og andre services) fortsætter med at stige."
Skype er også blandt de virksomheder, der spås en lys fremtid med det mobile internet - sammen med it-kendisser som Google, Amazon.com, eBay, SAP, Oracle og Adobe.
"Med det mobile internet tror vi på, at en række traditionelle internet-selskaber bør være i stand til at kapitalisere succesfuldt på vækst, fordi de har været tidligt ude og aggressive i forhold til mobile muligheder."
Apple fører an
Rapporten viser desuden, at iPhone/iPod Touch brugere er de mest aktive brugere af det mobile internet og internet-baserede applikationer.
Det vurderes således, at Apples kunder står for 65 procent af besøgene til mobile internet-sider, selvom for eksempel Symbian-platformen er langt mere udbredt.
"Apples iPhone + iTouch + App Store-lanceringer over de seneste 2,5 år skabte gløden for det mobile internet, som Microsofts lancering af Windows 3.0 gjorde for PC'en i 1990, og Netscape-browseren gjorde for desktop-internettet i 1995," skriver Morgan Stanley i rapporten.
I det hele taget fremhæves Apple gang på gang som en afgørende faktor for udbredelsen af det mobile internet.
Morgan Stanley peger blandt andet på, at den vækst, som Apple har oplevet med iPhone, understreger potentialet i det mobile internet.
Analysehuset IDC har for nylig vurderet, at den voksende efterspørgsel efter online-applikationer vil få antallet mobile apparater, der er tilsluttet internettet, til at runde en milliard styk i 2013.