De danske teleoperatører kan grundlæggende glæde sig over den store reform af EU's telelovgiving nu er faldet endeligt på plads.
Det mener Ib Tolstrup, direktør for Telekommunikations-industrien i Danmark.
Telereformen er en omfattende serie love og retningslinjer, der skal sikre den fremtidige udvikling på det europæiske telemarked.
Hovedindholdet, som du kan se i overskriftsform her, handler om bedre forbrugervilkår, øget konkurrence og et mere harmoniseret EU-telemarked.
Det sidste falder i god jord hos Ib Tolstrup.
"Det er samlet set rigtigt, fordi tele mere end noget andet er grænseoverskridende. Tele er også et område, hvor der er stordriftsfordele, og hvis man (teleselskaberne, red.) kan køre på samme måde i flere lande, er det absolut en økonomisk fordel, der så selvfølgelig vil smitte af til forbrugerne bedste," siger Ib Tolstrup.
"Selvom der har været gang i en harmoniserings-proces på teleområdet i mange år, så kan direktiverne fra EU implementeres på ret forskellige måder i forskellige lande. Selv inden for Norden har det vist sig at være forskelligt," mener Ib Tolstrup.
IT- og Telestyrelsen er EU-duks
Han peger på, at forskelligheden blandt andet viser sig inden for de specifikke krav til logning og forbrugerbeskyttelse.
Den danske telebranche har ofte selv peget på, at den danske IT- og Telestyrelse hører til blandt de mere strikse reguleringsmyndigheder i EU.
Det er da også Ib Tolstrups forventning, at den nye telereform vil sikre en mere ensartet regulering i medlemslandene.
"Ja, hovedkompasset må være harmoniseringen - det, at vi skal stræbe efter at få det ens i Europa. Så det kan vi kun se frem til," siger han.
Populistisk at lade forbrugerne skifte på én dag
EU's telereform er dog ikke nogen gaveregn til teleselskaberne, for hovedformålet er at sikre bedre vilkår til forbrugerne.
Det betyder, at reformen blandt andet fokuserer meget på netneutralitet - et område, hvor telekommissær Viviane Reding tidligere har udtalt, at "EU-Kommissionen lægger stor vægt på at bevare det åbne og neutrale net i Europa - til fordel for den fair konkurrence og de konkrete fordele for forbrugerne."
I reformen indgår også, at teleoperatørerne forpligtes til at beskytte kunderne mod spam.
Ingen af kravene er dog en ekstra byrde på den danske teleindustri, hvis man spørger Ib Tolstrup.
"Hvad angår spam og og beskyttelse af forbrugerne mod kriminelt indhold, så har vi jo allerede en række frivillige aftaler for at håndtere det på bedste vis. Det er noget, vi i lang tid har været vandt til at håndtere i Danmark. På det område tager vi med sindsro, hvad EU finder på, for de har formentlig hentet inspiration hos os."
En "populistisk" regel
Et punkt i telereformen finder Ib Tolstrup dog "lidt for populistisk".
Det bliver nemlig et krav, at forbrugeren på en enkelt arbejdsdag skal kunne skifte fra en teleudbyder til en anden - og samtidig beholde sit telefonnummer.
"Forbrugerne kan jo i dag skifte på et milisekund, idet de bare kan købe et ny abonnement. Det kan så tage nogle dage af få processen med at få telefonnummeret med til at køre, og det kan man da ikke udelukke, at vi måske nok kan få til at køre på en enkelt dag."
Men, forklarer Ib Tolstrup, aftaleretten gælder trods alt stadig, og det betyder, at der typisk er en måneds opsigelse på et tele-abonnement.
"Det kan man selvefølgelig betale sig ud af, men det er dog lige et fænomen, man skal huske at sige til forbrugerne, og der synes vi nok, at EU er lidt for populistisk, når de siger, at det skal kunne ske på en arbejdsdag."