De nordiske it-afdelinger fravælger web 2.0-applikationerne, når sparekniven svinges i krisetider.
Det viser en ny undersøgelse fra analysehuset IDC, der har spurgt mere end 600 it-beslutningstagere i virksomheder med flere end 10 ansatte om deres investeringer.
Undersøgelsen hedder CIO Survey 2009: Communications, og den sætter tal på det mobile område og kommunikationsplanerne i Nordens erhvervsliv.
Ikke overraskende viser undersøgelsen, at finanskrisen generelt set har betydet, at firmaerne har skåret al pynt væk fra budgetterne, og at der fokuseres på de livsvigtige områder.
Det er specielt gået ud over hardware-indkøb og de mere langsigtede it-planer som web 2.0-applikationer.
"Virksomhederne strækker levetiden af hardware som mobiltelefoner og bærbare længere. Der bliver dog stadig brugt penge på software-løsninger, der effektiviserer driften. Det opleves ikke at være så dyrt, at udvide med en software-løsning som at købe ny hardware," fortæller Brian Troelsen, der er Research Manager i IDC.
"Den vigtigste tendens i rapporten er, at mobiliteten er i højsædet i virksomhederne. Det har den været i nogle år, og det bliver den ved med."
"Selv om mobilitet topper listen, er der dog sket et fald i investeringslysten over en bred kam," siger Brian Troelsen.
Web 2.0 kunne give forspring
Web 2.0-software er et af de områder, der har fået tæv i skyggen af finanskrisen.
På denne front holdes der nemlig igen med investeringerne. Teknologierne kunne ellers give virksomhederne et forspring, lyder det fra IDC-manden.
"Det overrasker mig lidt, at der holdes så meget igen med udviklingen af web 2.0-teknologi," siger Brian Troelsen.
"Interessen for web 2.0 er der, men rigtig mange har valgt at spare her. De private har været drivkraften med de sociale tjenester, men i mange virksomheder kan man ligeledes få glæde af teknologierne. Det kunne eksempelvis være i forholdet mellem virksomhed og kunde," siger Brian Troelsen.
"Det er dog en teknologi, hvor det er betydelig sværere at måle, hvad man får for pengene, og det kan ses på investeringslysten. Det er nok en del af forklaringen."
"Web 2.0 er ellers en metode, hvor man innovativt kan gå ud og sætte nogle standarder i markedet ved at være first-mover," siger analytikeren.
"Ved at spare her vil mange gå glip af muligheden for at differentiere sig fra konkurrenterne. Man kan ellers opnå et forspring ikke mindst fordi teknologien stadig er umoden," siger han.
Der er dog ingen tegn på, at web 2.0-teknologierne er lagt nederst i skuffen.
"På langt sigt er der ingen tvivl om, at teknologierne vil blive brugt til at fastholde og kommunikere med kunder og partnere. I øjeblikket skubber de nordiske virksomheder bare web 2.0-løsningerne foran sig."
"Det er en midlertidig pause, hvor ledelserne har dikteret, at der skal spares. I øjeblikket bliver der tænkt kortsigtet," siger Brian Troelsen fra IDC.