Microsoft forsøger nu at slå to fluer med et smæk ved at anvende selskabets Silverlight-teknologi til at muliggøre en ny feature på selskabets søgemaskine Bing.
Visual Search, som Microsoft kalder den nye tjeneste, gør det muligt at navigere rundt i søgeuniverset udelukkende ved at klikke på billeder.
"En undersøgelse foretaget af Microsoft Research viser, at forbrugere kan afkode resultater med billeder 20 procent hurtigere, end hvis det kun er tekst. Så det er klart, at billeder spiller en stor rolle i at hjælpe forbrugere med en række søge-aktiviteter," skriver Microsoft i et blog-indlæg.
Hele ideen med Visual Search er, at man kan starte sin søgning ved at kigge på billeder frem for ved at taste et søgeord ind. Dette vil specielt kunne hjælpe søgende sjæle, der ikke kan huske navnet på den person eller ting, man gerne vil finde frem til information om.
Et eksempel kunne være, at man netop har set en gammel sort-hvid-film og nu gerne vil vide mere en af skuespillerne, men ikke kan huske navnet.
Et andet eksempel kunne være, at man har set en lækker mobiltelefon hos en medpassager i bussen, men ikke kender navnet på den. Så kan man under shopping-delen i Visual Search hurtigt scrolle sig gennem en lang række modeller - og måske genkende den fra bussen.
Når man holder musen henover billedet, kan man se nøgleinformationerne øverst på skærmen.
Bings Visual Search er endnu kun i beta, men Microsoft lover, at tjenesten vil blive udvidet i fremtiden. Du kan prøve beta-versionen her.
Hård kamp om net-herredømmet
Microsoft frigav i juli version 3 af Silverlight. Teknologien lanceret i 2007, og siden har Microsoft satset stort på at hale ind på Adobes populære Flash.
Microsoft har i forsøget på at stjæle noget af rampelyset fra Flash forsøgt sig med flere underholdene tiltag, blandt andet har man gjort samtlige Playboy-udgivelser frem til 2007 til gratis net-magasiner ved hjælp af Silverlight-teknologien. Det var også Silverlight, der stod bag, da man streamede indhold direkte fra OL i Beijing i 2008.
Søgemaskinen Bing blev lanceret i maj måned og bød på flere nyskabelser i forhold til Googles altdominerende søgemaskine.
Et kig på den seneste statistik fra Net Applications viser dog, at Bing efter tre-fire måneder fortsat er en lilleput i forhold til Google.
I august måned havde Google en global markedsandel på 83,33 procent, Yahoo lå på 7,28 procent og Bing på 3,52 procent.