Pladeselskabernes brancheorganisation IFPI har armene i vejret på grund af salget af de digitale downloads. Jublen skyldes, at salget rundede de magiske 100 millioner kroner, til et samlet salg på 104,1 millioner kroner, i 2008.
Det viser IFPI's årsopgørelse Pladebranchen.08.
Dermed holdt IFPI's egen prognose fra januar nogenlunde stik. I starten af året havde brancheforeningen nemlig spået, at de digitale downloads i 2008 ville ende på 107 millioner kroner.
Et totalsalg på 104 millioner kroner er næsten en fordobling i forhold til 2007, da musikdownloads stod for et salg på 54 millioner kroner.
Nye vinde i Danmark
Nu udgør de digitale downloads 18,6 procent af omsætningen af musiksalget, hvilket er en markant fremgang fra 8,8 procent i 2007.
IFPI's marketingchef, Jesper Bay, peger med de faktiske salgstal på, at nye vinde blæser ind over det danske musikmarked. Han fremhæver især TDC's Play-tjeneste som et lokomotiv, der har trukket læsset.
Samtidig venter han, at både andelen og salget af digitale downloads vil stige yderligere i 2009, hvor tallene fra Telias "Fri Musik"-tjeneste og Touchdiva-produktet tæller med i statistikken.
Kunder med international smag
Lidt malurt i bægeret er der dog. Online-salget har betydet et dyk i købet af danske musik, som for første gang i det nye årtusinde må notere et fald i den samlede andel af musiksalget.
"Vi følger udviklingen nøje. Det er en høj prioritet for os at sikre, at den digitale vækst også bliver til fordel for dansk musik og de mindre/danske producenter," lyder det fra IFPI's formand Henrik Daldorph i en pressemeddelelse.
På verdensplan steg omsætningen af den digitale musikforretning med 24,1 procent i 2008.
Musiksalget svinder ind
Mens der er glæde over øget salg af de digitale downloads, kan IFPI næppe være tilfreds med, at det samlede musiksalg stadig bevæger sig nedad.
Den samlede omsætning lå i 2008 på 557 millioner kroner, hvorimod den lå på 616 millioner kroner i 2007, og var helt oppe og toppe på 1,15 milliarder kroner i 2000.
Især salget af CD'er styrtdykker, og det presser priserne på de små runde skiver, der ifølge IFPI nu ligger på 50 procent bagefter udviklingen på det almindelige forbrugerindeks.