ComputerViews: Massefyringer i erhvervslivet betyder blandt andet færre aktive SIM-kort og færre hjemmearbejdspladser. Begge dele er ugunstigt for TDC, som i morgen præsenterer halvårsregnskab.
Regnskabet vil formentlig afsløre, hvor meget massefyringerne betyder for et selskab som TDC, der er leverandør til store virksomheder herhjemme såvel som i Norden.
Administrerende direktør og koncernchef Henrik Poulsen har flere gange tidligere udtrykt bekymring for netop årets andet kvartal, som vi får tal for i morgen.
"Vores store erhvervskunder er ude og fyre hundredvis af medarbejdere, og der vil gå nogle måneder, før det filtrerer sig ind i vores forretning. Men det er klart, at det rammer vores erhvervsforretning, og jeg tror, at den effekt vil slå igennem i andet og tredje kvartal for alvor," fortalte Henrik Poulsen til Computerworld i april.
Allerede i årets første kvartal var der i omsætningen en tilbagegang i erhvervsforretningen, der bærer titlen Erhverv Norden. Den svage svenske krone var en af forklaringerne, mens outsourcing af aktiviteter var en anden. Men korrigeret for valutaudviklingen, outsourcing og frasalg faldt omsætningen i erhvervsforretningen stadig med 1,7 procent.
NetDesign, der tidligere har vist flotte vækstrater i TDC-regi, måtte melde om et fald i omsætningen på 7,4 procent. Desuden blev TDC ramt af koncernens sædvanlige udfordring; flere kunder forlader fastnettelefonen. Det er den samme tendens på erhvervsmarkedet som på privatmarkedet.
Hvor skal pengene så komme fra?
TDC med Henrik Poulsen i spidsen har meldt ud, at selskabet fastholder forventningen til årets resultat. Det vil sige cirka samme resultat som i 2008.
Det rejser derfor spørgsmålet, hvor TDC skal hente de penge, som muligvis kommer til at mangle i erhvervskassen?
Svaret er meget vel YouSee, Telmore og Fullrate: De frække brands i TDC's portefølje. Overgangen til digitalt tv kan være med til at pumpe YouSees omsætning op. Allerede i årets første tre måneder steg kabelselskabets omsætning med ni procent, og digitalt tv alene gik 52 procent frem, men dog fra et beskedent beløb.
Telmore gik syv procent frem, mens Fullrate først indgår i regnskabet for årets andet kvartal. Desuden sætter TDC sin lid til en fortsat vækst i mobilt bredbånd, men netop dette produkt kan ende med at æde en luns af TDC's egen ADSL-forretning. På samme måde, som mobiltelefonen medvirker til, at TDC stadig mister telefonkunder på det gamle kobbernet.
Henrik Poulsen må derfor i morgen krydse fingre for, at TDC's brands som YouSee, Telmore og Fullrate kan fortsætte væksten, ligesom ikke alt for mange kunder skal skrotte den traditionelle fastnettelefon. Dertil må TDC's schweiziske selskab, Sunrise, også gerne fortsætte de gode takter fra årets første kvartal.
Lykkes det, kan han stadig nå målet for i år: at fastholde sidste års niveau.