Den seneste uge har budt på to yderst interessante produktlanceringer fra henholdsvis Microsoft og Google.
Microsoft relancerede deres søgemaskine Live Search under navnet Bing, et web-produkt der skal forsøge at tage kampen op med den altdominerende søgemaskine fra Google.
Google, derimod, frigav en tidlig udvikler-version af et samarbejds- og kommunikationsværktøj ved navn Wave, der skal binde e-mail, chat, blogs, billeder, videoer, dokumenter og wikier sammen. Var der nogen, der sagde SharePoint-alternativ?
I det hele taget har de to software-giganter uhyre travlt med at komme op med innovative tjenester og applikationer, der skal gøre livet sværere for modparten.
Det har de på hylderne
En aktuel liste (ikke prioriteret) over kamp-disciplinerne i it-giganternes uofficielle verdensmesterskab ser således ud:
• Kontorpakker: Google Apps vs. Microsoft Office
• Samarbejdsværktøjer: Google Wave vs. Microsoft SharePoint
• Søgemaskiner: Google vs. Bing
• E-mail: Gmail vs. Hotmail
• Chat: Google Talk vs. Messenger
• Cloud-platforme: Google App Engine vs. Windows Azure
• Operativsystemer: Google Android vs. Windows
• Partner-programmer: GAPE vs. Microsoft Partner Program.
• Browsere: Google Chrome vs. Internet Explorer
• Sociale netværk: Orkut vs. Live Spaces
• Billeder: Picasa vs. Windows Live
• Kort: Google Maps/Earth vs. Bing Maps/Virtual Earth
Der er naturligvis masser af men'er forbundet med en liste som denne, men det ændrer ikke ved den grundlæggende tendens: De to selskaber ligner hinanden mere og mere.
Stadig forskelle
Ja, Windows er andet og mere end Google Android. Men hov, se nu der - pludselig er Android ikke længere kun OS på mobiltelefoner, men også på netbooks.
Nej, Google kan ikke matche Microsofts stærke partner-program, men Larry Page, Sergey Brin og Eric Schmidt forsøger skam alligevel ved at lade andre virksomheder videresælge og supportere Google Apps.
Og ja, der er stadig områder, hvor de to selskaber ikke umiddelbart har grund til at frygte hinanden.
I flæng kan nævnes, at Microsoft er ene om at have sine serverprodukter, herunder virtualiseringen, Dynamics, .Net-platformen, Surface, Zune, Xbox og Silverlight.
Til gengæld har Google produkter som YouTube og Blogger.
Men til trods for det, og selvom der naturligvis er forskel i kvaliteten, kompleksiteten og anvendelsesmulighederne i de forskellige produkter, som selksaberne har til fælles, er der ingen tvivl om, at de to selskaber er hinandens største konkurrenter.
Milliarder på spil
At det ikke er for børn, når Microsoft og Google bider skeer med hinanden, blev blandt andet illustreret sidste år, da Microsoft ville købe Yahoo for 224 milliarder kroner i et forsøg på at ryste søge-tronen under Google.
Selvom Google siden stiftelsen i 1998 har været ude i et af verdenshistoriens mest bemærkelsesværdige vækst-eventyr, mens Microsoft har kæmpet med milliard-store EU-bøder og Vista-problemer, har topchef Steve Ballmer endnu ingen grund til at agere underdog i forholdet til Google.
Her er vinderen
Microsoft havde i årsregnskabet for 2008 en medarbejderstab på 91.259 ansatte, en omsætning på 325 milliarder kroner - hvis man regner med den nuværende dollarkurs - og et årsresultat efter skat på 95 milliarder kroner, hvilket var en stigning på 26 procent i forhold til året før.
Til sammenligning kunne Google i 2008 'kun' prale af en medarbejderstab på omkring 10.000 (opgør ikke det præcise tal).
Omsætningen var på rundt regnet 117 milliarder kroner, og resultatet efter skat lød på godt og vel 23 milliarder kroner, hvilket var stort set identisk med resultatet fra året før.
Kun én sikker vinder
Sammenligningen er muligvis ikke helt rimelig, for mens Google kun har været på banen i et enkelt årti, er det adskillige årtier siden, at Bill Gates i 1975 fik en god idé og grundlagde Microsoft sammen med Paul Allen.
Det korte af det lange er dog fortsat, at Microsoft - trods Googles fuldstændigt fænomenale første årti - fortsat er storebror. Både når det gælder økonomisk størrelse og antallet af produkter på hylderne.
Endnu.
Googles innovative kvaliteter kan der nemlig ikke anfægtes, og spørgsmålet er, hvad endnu et årti med 'Googlemania' vil betyde for Redmond-holdet?
Kun én ting er sikkert; Den benhårde produkt-dyst mellem de to it-giganter har forbrugerne som den sikre sejrsherre, for den konstante og aggressive innovation resulterer i bedre og billigere produkter.