ATI svarer igen: Radeon X800 grafikchip

ATI har lanceret to nye grafikchips, der blandt andet byder på langt højere clockfrekvenser og nye avancerede features.

Højere clockfrekvenser

Som et svar på Nvidias lancering af grafikchippen GeForce 6800 Ultra i sidste måned er ærkekonkurrenten ATI nu klar med to nye grafikchips beregnet til de allerhurtigste grafikkort.

De nye chips hedder henholdsvis Radeon X800 Pro og Radeon X800 XT Platinum Edition.

Sidstnævnte har 16 pipelines og seks vertexshadere - sjovt nok det samme som GeForce 6800 Ultra - mens Pro-udgaven må nøjes med 12 pipelines, og derfor ikke kan behandle lige så mange pixels per clockcyklus.

ATI har valgt at tage springet fra 0,15 mikron produktionsteknologi til 0,13 mikron. Det er første gang, at ATI har valgt at benytte denne produktionsteknologi til highend-produkter, men Radeon 9600-serien er også fremstillet med 0,13 mikron.

Skiftet har betydet, at ATI har kunne skrue kraftigt op for clockfrekvensen, uden at chippen af den grund bliver meget varmere end forgængeren.

XT-chippen har en clockfrekvens på 520 MHz, og de 256 megabyte ram kører med 560 MHz. På Pro-modellen er clockfrekvenserne henholdsvis 475 MHz og 450 MHz.

Clockfrekvenserne er blevet skruet kraftigt i vejret på de nye Radeon X800 grafikkort
Frekvenserne på den tidligere topmodel Radeon 9800XT er 412 MHz for chippen og 364 MHz for rammen, så der er tale om en markant forbedring.

Grafikkort baseret på de nye chips benytter sig af GDDR3-RAM, der bruger mindre strøm end almindelig ddr-ram, og derfor bliver ram-chippene heller ikke så varme. Da varmeniveauet således ikke har ændret sig synderligt ligner køleren til forveksling den, som sidder på Radeon 9800XT.

Oven i købet har man kunnet fjerne køleprofilen fra bagsiden af kortet, hvilket vidner om, at kortet bestemt ikke lider af varmeproblemer.

Grafikkortet kræver stadigvæk strøm fra bundkortet, men i modsætning til GeForce FX 6800 Ultra kan Radeon-kortene nøjes med at bruge ét molex-stik, og en strømforsyning på 300 watt skulle også være rigeligt.

Forskelle mellem GeForce og Radeon

Selv om både GeForce 6800 og Radeon X800 er DirectX 9-kompatible, er der alligevel en del forskelle. ATI har valgt at fortsætte med højst at understøtte Pixel Shader 2.0, mens Nvidias nye chip understøtter Pixel Shader 3.0.

Forskellen mellem de to bliver ikke til at se med det blotte øje, for den nye Pixel Shader kan som sådan ikke producere flottere grafik. Til gengæld er det nemmere at skrive store shader-programmer til Pixel Shader 3.0.

Det bliver der dog formenligt ikke brug for foreløbigt. X800 kan klare Pixel Shader-programmer på op til 1500 linjer, hvor GeForce 6800 kan klare 65.000, men eksempelvis bruger spillet Half Life 2 ? der ikke engang er på gaden endnu ? ikke shadere, der er større end cirka 30 linjer, så begge kort skulle være fremtidssikrede de næste par år.

ATI har valgt at fortsætte med 24-bit farver, mens Nvidia stadigvæk bruger 32-bit farver. DirectX 9-specifikationen kræver ikke mere end 24-bit, og der skal endog meget store shader-programmer til, før at der vil være kvalitetsforskel på de to formater.

Som det ser ud nu, vil der formentlig ikke inden for de næste par år udkomme nogen spil, hvor man vil kunne se en forskel.

3Dc komprimerer grafikken

En ting, som ATI til gengæld står alene med, er et nyt kompressionsformat. Med 3Dc kan grafikchippen komprimere normalmaps, uden at billedkvaliteten bliver væsentligt forringet.

Normalmaps er en metode, der bruges til at "snyde" sig til et billede, der ser ud til at have langt flere polygoner end hvad der i virkeligheden er til rådighed.

Hver polygon, som skal vises på skærmen, koster ydelse, og derfor gælder det om at have så få polygoner i en 3D-scene af gangen. På den anden side bliver figuren pænere, jo flere polygoner der bruges.

For at lave et normalmap, skal man bruge to udgaver af en 3D-figur. En med mange polygoner, og en med et mindre antal polygoner. Man udregner derefter forskellen mellem de to og gemmer resultatet som et normalmap.

Det kan grafikkortet så bruge, når figuren skal tegnes på skærmen, og ved at tilføje et normalmap til figuren med få polygoner, får man en figur, der ser ud som om den er skabt af langt flere polygoner.


3Dc kan komprimere normalmaps med en faktor 4:1, og ATI spår, at det får stor betydning i kommende spil.

Problemet med normalmaps er, at de fylder godt i hukommelsen, og med 3Dc komprimering kan man typisk få plads til 100 megabyte normalmap-data mere, end hvad man ville have til rådighed med 256 megabyte ram på et grafikkort, der ikke kan komprimere normalmaps.

Den ekstra plads kan udviklerne så bruge til mere detaljeret grafik. Blandt andet vil den næste version af Serious Sam-spillet understøtte denne teknologi. Det er blandt andet Valve, firmaet bag Half Life 2, der har presset på i de sidste par år for at få en komprimeringsteknologi til normalmaps.

Grafikkort med Radeon X800 Pro-chippen og 256 megabyte ram skulle blive sendt til forhandlerne allerede i dag, og de kommer til at koste 399 dollar, hvilket svarer til cirka 2.500 kroner, dog uden dansk moms.

X800 XT Platinum Edition med 256 megabyte ram bliver sendt til forhandlerne den 21. maj og vil koste 499 dollar, cirka 3.100 kroner, igen uden dansk moms.

Vi tester begge grafikkort i et kommende nummer af PC World og vi kan allerede nu love at der er fart på de nye chips. Radeon X800 XT scorer således over 12.000 point i 3DMark03.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Ed A/S
Salg af hard- og software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere