De fem største britiske mobiloperatører har gennem det seneste år indsamlet information om, hvilke websites de britiske mobilbrugere besøger.
Test for GSM-sammenslutning
Det er som led i en test for GSM Association at 3, O2, Orange, T-Mobile og Vodafone har indsamlet oplysningerne om de britiske mobilbrugeres surfingvaner.
Det skriver The Guardian som blandt andet citerer GSMA's marketingchef Michael O'Hara:
"Vi kan se de mest besøgte sites, hvor folk browser regelmæssigt, hvornår sites besøges, antallet af besøg, varigheden af besøg, og vi kan også få de demografiske data, så man kan have opdeling på aldersgrupper og køn.
Hvis du er en medievirksomhed eller reklamefirma, er der et stærkt argument for, at det er her, du skal bruge dine penge."
Forsøget skal anspore annoncører til at bruge penge på annoncer rettet mod mobilmarkedet, et marked som iagttagere ellers frygter, at annoncørerne vil forlade under den nuværende krise.
Anonymiserede data
GSMA understreger over for The Guardian, at de indsamlede trafikdata er anonymiserede. Desuden har organisationen rådført sig med europæiske regulatører for at sikre sig, at relevante love blev overholdt.
Indsamlingen af de mobile trafikdata kan give anledning til protester.
Det britiske teleselskab BT samarbejder med selskabet Phorm om at indsamle og kategorisere BT's bredbåndsabonnenters internetbrug med henblik på at lave målrettet reklame.
Den praksis er blevet voldsomt kritiseret og har ført til politianmeldelse af BT.