Artikel top billede

Krisen bringer både det bedste og værste frem i folk

Klumme: Krisen kan bringe både det bedste og det værste frem i folk. Hvor stor er din selvindsigt?

Det kommer ikke bag på mange længere, at vi er midt i en alvorlig finanskrise. Vi kan hverken åbne for tv, aviser eller andre medier, uden at vi skal konfronteres med den.

Vi spørger hinanden: Kan I mærke krisen? Og flere og flere indrømmer nu også, at det har en eller anden indvirkning enten privat eller arbejdsmæssigt.

Tiden, vi er midt i, og som nogle endda siger, bliver værre endnu, har dyb indvirkning på, hvordan vi agerer som mennesker.

Det kan bringe både det bedste og det værste frem i folk. Det er i sådanne tider, at vores personligheder blottes markant, og engang imellem dukker der nogle uhyrer frem, som vi måske ikke engang anede eksisterede.

Krisen skaber jo på den ene side et vist sammenhold - vi er i samme båd.

Det er ok at sige, at man er presset, det føles som om, at vi rykker tættere sammen.

Når vi har overskud og er på toppen, kan de fleste på trods virke omsorgsfulde og hjælpsomme. Men alt efter hvor hårdt krisen rammer os, kan det modsatte også ske: Vi går i 'overlevelsesmode', som hvis vi skulle sikre os en plads i redningsbådene på Titanic.

Som headhunter observerer jeg, at nogle motiveres i krise til at kæmpe, da de er utroligt fokuserede og dedikerede.

Holdningen er, at tingene nok skal lykkes, selvom det til tider kræver fleksibilitet samt åbenhed til at tænke nye veje. Men energien er der til at gøre en forskel.

Andre bliver totalt nedtrykte og utrygge, hvilket kan blive en ond cirkel, som kan være svær at bryde. Jo mindre tillid, man har til sig selv og sine omgivelser, jo mere fastlåst bliver ens adfærd, og jo mere snæversynede bliver vi.

Reaktionsmønstrene er ufattelig forskellige: Nogle bliver meget tilbagetrukne, andre bliver vrede, når ulykken rammer dem, andre reagerer meget nøgternt, næsten følelsesfrit. Nogle virker næsten som om, de får paranoia og bliver handlingslammede.

Men heldigvis er der nogle kloge hoveder, der har fundet ud af, at vi mennesker kan træne og blive bevidste om vores adfærd og dermed også videreudvikle os i positiv retning.

Hvordan er din selvindsigt?

Hvordan er din selvindsigt, hvordan reagerer du? Hvad viser du dine omgivelser?

Jo lavere din selvindsigt er, jo mere primitiv og forfærdelig bliver du. Du kender det sikkert fra et skænderi med kollega, ægtefælle eller dit barn, at jo mere vred og presset, du er, jo lavere bliver din selvindsigt og dermed også de ting, du siger og gør.

Jo højere vores selvindsigt er og jo dygtigere, vi bliver til at fastholde en høj selvindsigt på trods af det enorme pres, des flere uanede ressourcer har vi, og jo flere sympatiske sider ser vi hos os selv.

I denne tid er det de færreste virksomheder, der kan se særlig langt frem. Mange virksomheder kan ikke forudsige længere end tre til seks måneder, hvilket har den afsmittende effekt, at lederne har rigtig svært ved at informere.

Hvis man er en del af en større, international virksomhed, besidder de lokale ledere langt fra selv al information om, hvad der foregår eller kommer til at ske, hvilket jo helt klart afleder utryghed.

Jeg tror på vigtigheden i at informere, så meget man kan, men jeg tror på, at vi må blive bedre til at tackle utrygheden. Vi bliver nødt til at tro på, at vi kommer styrket igennem det.

Samtidig vil jeg appellere til, at vi alle tænker over at støtte de samarbejdspartnere, som vi er glade for, og som vi helst ikke vil undvære, således at vi bidrager til hinandens overlevelse.

Husk: Hvis noget ikke virker, så prøv noget andet.

Jannie Kluge er stifter af Kluge & Partners, The Nordic Search Company.

Computerworlds klummer er ikke nødvendigvis udtryk for Computerworlds holdninger, men er alene udtryk for skribentens holdninger.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Brother Nordic A/S
Import og engroshandel med kontormaskiner.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Hybrid, on-premise eller public cloud. Bliv klogere på fremtidens datacenter

Få indblik i, hvordan du planlægger, designer og drifter dit datacenter, så det kan følge med virksomhedens vækst, støtter bæredygtighedsindsatsen og lever op til krav om effektiv datahåndtering.

25. februar 2025 | Læs mere


Identity Festival 2025

Er du klar til en dag, der udfordrer din forståelse af, hvad Identity & Access Management (IAM) kan gøre for din organisation? En dag fyldt med indsigt, inspiration og løsninger, der sætter kursen for, hvordan vi arbejder med IAM i de kommende år.

05. marts 2025 | Læs mere


Tech Transformation Trends 2025

Tech Transformation Trends er konferencen, hvor vi sætter fokus på de helt store Danske virksomheders digitale transformationer og måden de driver virksomhed på. Dagen byder på cases og vidensdeling, der vil give inspiration som kan være med til at løfte din strategi og navigere i fremtidens digitale landskab.

06. marts 2025 | Læs mere






White paper
Sådan: Opgradér din printerløsning uden store investeringer