Artikel top billede

Krisen bringer både det bedste og værste frem i folk

Klumme: Krisen kan bringe både det bedste og det værste frem i folk. Hvor stor er din selvindsigt?

Det kommer ikke bag på mange længere, at vi er midt i en alvorlig finanskrise. Vi kan hverken åbne for tv, aviser eller andre medier, uden at vi skal konfronteres med den.

Vi spørger hinanden: Kan I mærke krisen? Og flere og flere indrømmer nu også, at det har en eller anden indvirkning enten privat eller arbejdsmæssigt.

Tiden, vi er midt i, og som nogle endda siger, bliver værre endnu, har dyb indvirkning på, hvordan vi agerer som mennesker.

Det kan bringe både det bedste og det værste frem i folk. Det er i sådanne tider, at vores personligheder blottes markant, og engang imellem dukker der nogle uhyrer frem, som vi måske ikke engang anede eksisterede.

Krisen skaber jo på den ene side et vist sammenhold - vi er i samme båd.

Det er ok at sige, at man er presset, det føles som om, at vi rykker tættere sammen.

Når vi har overskud og er på toppen, kan de fleste på trods virke omsorgsfulde og hjælpsomme. Men alt efter hvor hårdt krisen rammer os, kan det modsatte også ske: Vi går i 'overlevelsesmode', som hvis vi skulle sikre os en plads i redningsbådene på Titanic.

Som headhunter observerer jeg, at nogle motiveres i krise til at kæmpe, da de er utroligt fokuserede og dedikerede.

Holdningen er, at tingene nok skal lykkes, selvom det til tider kræver fleksibilitet samt åbenhed til at tænke nye veje. Men energien er der til at gøre en forskel.

Andre bliver totalt nedtrykte og utrygge, hvilket kan blive en ond cirkel, som kan være svær at bryde. Jo mindre tillid, man har til sig selv og sine omgivelser, jo mere fastlåst bliver ens adfærd, og jo mere snæversynede bliver vi.

Reaktionsmønstrene er ufattelig forskellige: Nogle bliver meget tilbagetrukne, andre bliver vrede, når ulykken rammer dem, andre reagerer meget nøgternt, næsten følelsesfrit. Nogle virker næsten som om, de får paranoia og bliver handlingslammede.

Men heldigvis er der nogle kloge hoveder, der har fundet ud af, at vi mennesker kan træne og blive bevidste om vores adfærd og dermed også videreudvikle os i positiv retning.

Hvordan er din selvindsigt?

Hvordan er din selvindsigt, hvordan reagerer du? Hvad viser du dine omgivelser?

Jo lavere din selvindsigt er, jo mere primitiv og forfærdelig bliver du. Du kender det sikkert fra et skænderi med kollega, ægtefælle eller dit barn, at jo mere vred og presset, du er, jo lavere bliver din selvindsigt og dermed også de ting, du siger og gør.

Jo højere vores selvindsigt er og jo dygtigere, vi bliver til at fastholde en høj selvindsigt på trods af det enorme pres, des flere uanede ressourcer har vi, og jo flere sympatiske sider ser vi hos os selv.

I denne tid er det de færreste virksomheder, der kan se særlig langt frem. Mange virksomheder kan ikke forudsige længere end tre til seks måneder, hvilket har den afsmittende effekt, at lederne har rigtig svært ved at informere.

Hvis man er en del af en større, international virksomhed, besidder de lokale ledere langt fra selv al information om, hvad der foregår eller kommer til at ske, hvilket jo helt klart afleder utryghed.

Jeg tror på vigtigheden i at informere, så meget man kan, men jeg tror på, at vi må blive bedre til at tackle utrygheden. Vi bliver nødt til at tro på, at vi kommer styrket igennem det.

Samtidig vil jeg appellere til, at vi alle tænker over at støtte de samarbejdspartnere, som vi er glade for, og som vi helst ikke vil undvære, således at vi bidrager til hinandens overlevelse.

Husk: Hvis noget ikke virker, så prøv noget andet.

Jannie Kluge er stifter af Kluge & Partners, The Nordic Search Company.

Computerworlds klummer er ikke nødvendigvis udtryk for Computerworlds holdninger, men er alene udtryk for skribentens holdninger.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Fiftytwo A/S
Konsulentydelser og branchespecifikke softwareløsninger til retail, e-Commerce, leasing og mediebranchen.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Sådan bruger du aktivt AI til at styrke din cybersikkerhedsindsats

Kan AI styrke din cybersikkerhed og forebygge f.eks. ransomwareangreb? Ja – og endda særdeles effektivt! På denne konference kan du blive klogere på, hvordan du i praksis anvender AI til at styrke dit sikkerhedsniveau – og gøre cyberbeskyttelsen mere fleksibel.

27. november 2024 | Læs mere


Styrk din virksomhed med relevant, pålidelig og ansvarlig AI integration med SAP

Kom og få indsigt i, hvordan du bruger AI til at transformere og effektivisere dine arbejdsgange. Vi kigger nærmere på AI-assistenten Joule, der vil revolutionere måden, brugerne interagere med SAP’s forretningssystemer. Og så får du konkret viden om, hvordan du kommer i gang med at bruge AI til at booste din forretningsudvikling.

03. december 2024 | Læs mere


Fyr op under vækst med dataanalyse, AI og innovation

Hvor langt er den datadrevne virksomhed nået i praksis? Det kan du høre om fra virksomheder, som har foretaget transformationen. Du kommer også til at høre, hvordan de anvender AI i processen, hvilke mål de har nået, hvordan de har høstet gevinsterne og hvilke nyskabelser, der er på vej i horisonten.

04. december 2024 | Læs mere