Rigtig mange danske virksomheder bruger deres registrerede varemærke forkert på nettet.
Værner man ikke om navnet og de regler, der er knyttet til varemærkeregistrering, kan man risikere at miste det.
"Hvis man eksempelvis gradbøjer sit varemærkenavn, er man selv skyld i en udvanding af navnet. Konsekvensen kan være, at man fradømmes retten til at bruge sit eget varemærke," siger Torben E. Kristensen, juridisk specialkonsulent i Patent & Varemærkestyrelsen.
Patent & Varemærkestyrelsen oplever i større og større grad, at varemærker degenereres og bliver til almene begreber i stedet for statiske ikoner.
"Man bør kun benytte sit varemærke i den form, som det er registreret. Det er der mange, der glemmer på nettet," siger han.
Et praktisk eksempel på forkert brug af et varemærke er det meget brugte begreb "Googler," siger han.
"Selv om Google måske er tilfreds med, at deres navn associeres med et begreb, bør firmaet kun benytte sit varemærke i den form, som det er registreret," siger han.
For en mindre virksomhed kan en sådan skævvridning eller leg med navnet betyde usikkerhed om varemærket.
Varemærket brugt på tryk er ikke ramt i samme grad som på nettet, fordi der er en anden og langt mere åben kultur omkring internettet, lyder det fra Patent & Varemærkestyrelsen
Skal dokumentere brug af varemærke
Brug kun et varemærke i den form, som det er registreret, og sørg for at dokumentationen er på plads, lyder rådet fra Patent & Varemærkestyrelsens jurist.
"Det er en god idé at markere sit varemærke på websiden eksempelvis med fed skrift eller store bogstaver. Derved fjerner man enhver tvivl," siger Torben E. Kristensen.
"Samtidig skal man være bevidst om, hvordan andre bruger ens navn. Medierne kan eksempelvis have tendens til at benytte varemærker i forkerte sammenhænge og bøjninger. Det bør man stoppe, hvis det er muligt."
Farvel til navnet
Mange grafiske designere og tekstforfattere tager ikke så store hensyn til varemærket på nettet, der er en meget levende organisme, som ændrer udseende, lyder det fra Patent & Varemærkestyrelsen.
"Firmaer skal kunne dokumentere, at de bruger det registrerede varemærke. Derfor skal man faktisk tage skærmdumps og gemme dem, hvis man eksempelvis ændrer det grafiske udtryk på sit websted."
"Bruges varemærket ikke efter reglerne, kan virksomheden risikere at miste det efter fem år," siger Torben E. Kristensen.