Artikel top billede

Pas på dit varemærke på nettet

Mange firmaer benytter deres registrerede varemærke forkert på nettet. Værn om det, ellers risikerer du at miste det, lyder det fra en juridisk ekspert.

Rigtig mange danske virksomheder bruger deres registrerede varemærke forkert på nettet.

Værner man ikke om navnet og de regler, der er knyttet til varemærkeregistrering, kan man risikere at miste det.

"Hvis man eksempelvis gradbøjer sit varemærkenavn, er man selv skyld i en udvanding af navnet. Konsekvensen kan være, at man fradømmes retten til at bruge sit eget varemærke," siger Torben E. Kristensen, juridisk specialkonsulent i Patent & Varemærkestyrelsen.

Patent & Varemærkestyrelsen oplever i større og større grad, at varemærker degenereres og bliver til almene begreber i stedet for statiske ikoner.

"Man bør kun benytte sit varemærke i den form, som det er registreret. Det er der mange, der glemmer på nettet," siger han.

Et praktisk eksempel på forkert brug af et varemærke er det meget brugte begreb "Googler," siger han.

"Selv om Google måske er tilfreds med, at deres navn associeres med et begreb, bør firmaet kun benytte sit varemærke i den form, som det er registreret," siger han.

For en mindre virksomhed kan en sådan skævvridning eller leg med navnet betyde usikkerhed om varemærket.

Varemærket brugt på tryk er ikke ramt i samme grad som på nettet, fordi der er en anden og langt mere åben kultur omkring internettet, lyder det fra Patent & Varemærkestyrelsen

Skal dokumentere brug af varemærke

Brug kun et varemærke i den form, som det er registreret, og sørg for at dokumentationen er på plads, lyder rådet fra Patent & Varemærkestyrelsens jurist.

"Det er en god idé at markere sit varemærke på websiden eksempelvis med fed skrift eller store bogstaver. Derved fjerner man enhver tvivl," siger Torben E. Kristensen.

"Samtidig skal man være bevidst om, hvordan andre bruger ens navn. Medierne kan eksempelvis have tendens til at benytte varemærker i forkerte sammenhænge og bøjninger. Det bør man stoppe, hvis det er muligt."

Farvel til navnet

Mange grafiske designere og tekstforfattere tager ikke så store hensyn til varemærket på nettet, der er en meget levende organisme, som ændrer udseende, lyder det fra Patent & Varemærkestyrelsen.

"Firmaer skal kunne dokumentere, at de bruger det registrerede varemærke. Derfor skal man faktisk tage skærmdumps og gemme dem, hvis man eksempelvis ændrer det grafiske udtryk på sit websted."

"Bruges varemærket ikke efter reglerne, kan virksomheden risikere at miste det efter fem år," siger Torben E. Kristensen.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Fiftytwo A/S
Konsulentydelser og branchespecifikke softwareløsninger til retail, e-Commerce, leasing og mediebranchen.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Send dine legacysystemer på pension og invitér standardløsninger indenfor

Legacysystemer er rygraden i mange organisationers it-infrastruktur, men før eller siden er det tid til at sige farvel og skifte til en eller flere standardløsninger. Vi udforsker scenarier og muligheder, der gør det muligt at rykke videre. Hvad er businesscasen? Hvilke krav stiller skiftet til din forretning og jeres processer? Hvordan

08. oktober 2024 | Læs mere


Dynamics 365 & Business Central - AI og branchemoduler

Udforsk, hvordan du kommer godt i gang med Business Central, får hjælp til at tilpasse platformen til dine behov og får mest ud af din ERP-løsning med begrænsede ressourcer.

23. oktober 2024 | Læs mere


Årets CISO 2024

Vær med når Computerworld, Dansk Erhverv og Rådet for Digital Sikkerhed tager temperaturen på trusselslandskabet lige nu, og giver dig overblikket over de nyeste trusler, de mest aktuelle tendenser og de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

24. oktober 2024 | Læs mere