Men så kom silden... Så i stedet for at sælge, valgte jeg at bruge tiden til at finde ud af, hvad der egentlig skal til for at blive topboss.
For det kan vel ikke være så svært? Faktum er, at ledelse gør mester, og at det er langt mere effektivt at ledelseslære end at ledelseslæse. Så her havde jeg chancen for at studere personer, der rent faktisk leder. Og ikke kun skriver om at lede (hvilket de i øvrigt også gør).
De seks chefer rundt om bordet - jeg nævner ingen navne, men de er redaktionen bekendt - har nogle fælles karakteristika, men de har alle også deres egen (gode) stil og ‘lederheder'.
Der var nørden, frækkerten, charmøren, originalen, trendsætteren, og ideologen. Og vi tager præsentationen af dem med uret.
Nørden kender vi alle sammen. Han pusler med noget it-programmel i sin garage. Får et gennembrud og lige pludselig er han ledernørden, alle andre nørder ser op til.
Sådan en chef sad ved mit bord. Egen succesfulde forretning baseret på hans lidenskab, dybe kendskab til programmelet og evne til at tiltrække andre nørder i splitzenklassen.
Ledelsestråd 1: indsigt.
Er man ikke til nørden, er man måske til frækkerten. Han er rap i kæften, som kun sømandsbossen kunne gøre ham efter. Og vi elsker ham for det. Han er en ven af folket, der tør sige sin mening, og som for det meste oven i købet mener det. Frækkerten tager chancerne, når han ser dem. Og så er chancen for en direktørstilling stor.
Ledelsestråd 2: gå-på-mod.
Charmøren holder lavere profil end frækkerten. Men undervurdér ham ikke. Han kan via sin charme få adgang til alt og alle og er netværkets ubestridte konge. Han kan holde enhver samtale i gang og inddrage alle i den. Charmøren er det tætteste, medarbejderne og frokostdeltagerne kommer på en rigtig guttermand.
Ledelsestråd 3: humor.
Originalen - derimod - er så speciel og underlig, at han er 100 procent ægte. Alt, han sagde igennem frokosten, lød indviklet, fjernt, men dejligt bekræftende ægte. Halvdelen forstod jeg ikke. Men hans stemme var lidt højt i tonelejet, og begejstringen var ikke til at tage fejl af. Og så kender han sit stofområde. Tror jeg nok...
Ledelsestråd 4: engagement.
Sprængfarlig og effektiv cocktail
Trendsætteren er hende, vi alle hører på. Hun er typisk noget yngre end de andre chefer - det var hun i hvert fald til denne frokost. Hun har længe vidst, hvordan cheftrenden så ud, og så hoppede hun bare om bord på det rette tidspunkt. Hun kender alle de rigtige buzzwords (hun er jo ophavsmand til de fleste). Hendes firma tiltrækker de unge og smukke og emmer af fremsynethed.
Ledelsestråd 5: innovation.
Siden hun var barn, har ideologen troet på det. Og hun tror stadig på det - hvad det så end er. Derfor kender hun også emnerne ned i mindste detalje, og enhver diskussion kan hun hive hjem. Over hovedet på alle andre. Og hun skyr ingen midler, før hun har overbevist andre ved bordet. Hun er it-verdenens svar på Bono.
Ledelsestråd 6: erfaring.
De seks cheftyper er en sprængfarlig og effektiv cocktail. Og samles gruppen til en uformel frokost, kan det kun ende med samme konklusion som al anden ledelseslitteratur. Chancerne for at blive en (god) leder forøges kraftigt, hvis man har lidt af det hele - og så alligevel er sin egen. Kan du klare de krav?
Kristian Fischer er managementkonsulent
i PA Consulting Group.
Computerworlds klummer er ikke nødvendigvis udtryk for Computerworlds holdninger, men er alene udtryk for skribentens holdninger.