Danske telekunder har ikke lang levetid hos de danske udbydere af mobiltelefoni, og det koster dyrt hos teleselskaberne.
En rundspørge blandt 1.139 almindelige danske borgere viser nemlig, at hele 40 procent har skiftet teleselskab inden for de sidste tre år.
"Det store antal skift er et dyrt problem for telebranchen. Der er mange omkostninger forbundet med at lokke nye kunder ind i butikken i form af eksempelvis tilskud til telefoner," siger Brian Troelsen, der er teleanalytiker i analysehuset IDC.
"Det er et problem, som branchen meget gerne vil lægge bag sig, men det er svært ikke mindst på grund af de internetbaserede teleselskaber, der lokker med billig telefoni." siger han.
Det handler om penge
Grunden til at skifte har tre primære årsager.
Det handler om at få en lavere prise, abonnementsbundne tilbud og så begrunder 14 procent af de brugere, som skifter selskab, det med dårlig service.
"Det er et meget prisfikseret marked, hvor det er svært at differentiere ydelserne," siger Brian Troelsen. "Det er nærmest blevet en folkesport at finde den billigste udbyder."
"Samtidig viser tallene, at branchen stadig slæber rundt på et gammelt image-problem med hensyn til at teleselskaber yder en dårlig service," siger han.
10 procent af dem, der vælger en ny teleudbyder oplevede skiftet som problematisk eller meget problematisk.
Det viser tallene i en undersøgelse som Computerworld har foretaget sammen med analysehuset Userneeds. 1.139 almindelige danskere med en internetforbindelse er blevet spurgt.
Bredbåndskunder og også utro
De danske bredbåndskunder følger lige i hælene på telekunderne, når det gælder om at skifte udbyder. 89 procent af de adspurgte har i dag en bredbåndsforbindelse i husstanden.
33 procent af de brugere, der har bredbånd har nemlig også skiftet udbyder inden for de sidste tre år.
Det handler igen om at spare penge. Et billigere tilbud fra en anden leverandør nævnes nemlig som begrundelse for skiftet af hele 42 procent.
"Tendensen er den samme som hos telebrugerne, prisen er vigtig," siger Brian Troelsen fra IDC.
"En stor del af de skift, der er sket kan sandsynligvis også forklares med, at mange har fået medarbejderbetalt bredbånd i de senere år, og derved skal skifte til en arbejdspladsbestemt udbyder."
11 procent skifter på grund af dårlig service, mens 14 procent begrundet det med en ustabil internetforbindelse.
"Det interessante ved dette område er, hvor meget det mobile bredbånd kommer til at spille ind," siger Brian Troelsen, senior analytiker i analysehuset IDC.
Mobilt bredbånd er et relativt nyt område, men Computerworlds undersøgelse viser, at 14 procent bruger mobilt bredbånd i dag.
Nede i fem dage
Lige godt hver femte bruger oplevede hoppet fra en bredbåndsudbyder til en anden som problematisk eller meget problematisk.
For 76 procent var forløbet gnidningsfrit.
Man skal dog være forberedt på, at et skifte kan give problemer og lægge internetforbindelsen død i en periode.
For 20 procent af brugerne, der valgte ny bredbåndsforhandler var der nemlig ingen internetforbindelse i en periode på mere end fem dage.