Artikel top billede

Danske telekunder er troløse

Mere end 40 procent af de danske mobilbrugere har indenfor de sidste tre år skiftet teleudbyder. En tredjedel af bredbåndskunderne har ligeledes fundet sig en ny partner.

Danske telekunder har ikke lang levetid hos de danske udbydere af mobiltelefoni, og det koster dyrt hos teleselskaberne.

En rundspørge blandt 1.139 almindelige danske borgere viser nemlig, at hele 40 procent har skiftet teleselskab inden for de sidste tre år.

"Det store antal skift er et dyrt problem for telebranchen. Der er mange omkostninger forbundet med at lokke nye kunder ind i butikken i form af eksempelvis tilskud til telefoner," siger Brian Troelsen, der er teleanalytiker i analysehuset IDC.

"Det er et problem, som branchen meget gerne vil lægge bag sig, men det er svært ikke mindst på grund af de internetbaserede teleselskaber, der lokker med billig telefoni." siger han.

Det handler om penge

Grunden til at skifte har tre primære årsager.

Det handler om at få en lavere prise, abonnementsbundne tilbud og så begrunder 14 procent af de brugere, som skifter selskab, det med dårlig service.

"Det er et meget prisfikseret marked, hvor det er svært at differentiere ydelserne," siger Brian Troelsen. "Det er nærmest blevet en folkesport at finde den billigste udbyder."

"Samtidig viser tallene, at branchen stadig slæber rundt på et gammelt image-problem med hensyn til at teleselskaber yder en dårlig service," siger han.

10 procent af dem, der vælger en ny teleudbyder oplevede skiftet som problematisk eller meget problematisk.

Det viser tallene i en undersøgelse som Computerworld har foretaget sammen med analysehuset Userneeds. 1.139 almindelige danskere med en internetforbindelse er blevet spurgt.

Bredbåndskunder og også utro

De danske bredbåndskunder følger lige i hælene på telekunderne, når det gælder om at skifte udbyder. 89 procent af de adspurgte har i dag en bredbåndsforbindelse i husstanden.

33 procent af de brugere, der har bredbånd har nemlig også skiftet udbyder inden for de sidste tre år.

Det handler igen om at spare penge. Et billigere tilbud fra en anden leverandør nævnes nemlig som begrundelse for skiftet af hele 42 procent.

"Tendensen er den samme som hos telebrugerne, prisen er vigtig," siger Brian Troelsen fra IDC.

"En stor del af de skift, der er sket kan sandsynligvis også forklares med, at mange har fået medarbejderbetalt bredbånd i de senere år, og derved skal skifte til en arbejdspladsbestemt udbyder."

11 procent skifter på grund af dårlig service, mens 14 procent begrundet det med en ustabil internetforbindelse.

"Det interessante ved dette område er, hvor meget det mobile bredbånd kommer til at spille ind," siger Brian Troelsen, senior analytiker i analysehuset IDC.

Mobilt bredbånd er et relativt nyt område, men Computerworlds undersøgelse viser, at 14 procent bruger mobilt bredbånd i dag.

Nede i fem dage

Lige godt hver femte bruger oplevede hoppet fra en bredbåndsudbyder til en anden som problematisk eller meget problematisk.

For 76 procent var forløbet gnidningsfrit.

Man skal dog være forberedt på, at et skifte kan give problemer og lægge internetforbindelsen død i en periode.

For 20 procent af brugerne, der valgte ny bredbåndsforhandler var der nemlig ingen internetforbindelse i en periode på mere end fem dage.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
EG Danmark A/S
Udvikling, salg, implementering og support af software og it-løsninger til ERP, CRM, BA, BI, e-handel og portaler. Infrastrukturløsninger og hardware. Fokus på brancheløsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere