ComputerViews: Efter en del rummel og varme rygter blandt Apple-fans kom det ikke som nogen særlig overraskelse, at Apple på selskabets store september-møde i aftes foran den samlede verdenspresse præsenterede næste sæsons store slagnumre på musikfronten.
Tyndere iPod Nano med nyt design, nye farver, mere hukommelse og indbyggede højttalere, tyndere iPod Touch, ny udgave af musikprogrammet iTunes med en slags kunstig intelligens, Genius, der kan finde musik, der ligner den, som man netop har hørt.
Ifølge Steve Jobs, der præsenterede de nye apparater, er den nye iPod Touch "den sjoveste iPod, vi nogensinde har udviklet. Brugerne kan lytte til millioner af sange, se tusinder af Hollywood-film og kan nu også takket være App Store downloade og spille hundredevis af fede spil på deres iPod Touch."
Alt i alt er der dog i det store og hele tale om kosmetiske forbedringer og nye priser - ting, som hører til den almindelige udvikling af enhver virksomheds produktportefølje.
Apple styrer medierne
Som tidligere nævnt i disse spalter styrer Apples fantastiske markedsføringsmaskine fortsat offentligheden med sikker hånd. Den forstår at banke en summende hype op, når en ny Apple-præsentation nærmer sig.
Bagsiden er selvfølgelig, at der bliver bygget høje forventninger op i Apple-følget, hver gang det rygtes, at Steve Jobs har noget nyt i ærmet.
Manden er trods alt blevet udnævnt til verdens mest indflydelsesrige erhvervsleder, og hans ord bliver efter den fantasiske og markeds-revolutionerende iPod tillagt strategisk tyngde i mange af verdens førende virksomheder: Den vej Apple går, går vi også.
Set i det lys var præsentationen i går i Yerba Buena Center i San Francisco, USA, regulært skuffende.
Steve Jobs arbejdede sig fra scenen rutineret gennem en stribe helt almindelige produkt-opdateringer, der oven i købet alle tidligere var blevet forudsagt i det store blog-miljø, der på en ofte lidenskabelig måde skriver om Apple og selskabets produkter.
Aktiemarkedet skuffet - æv
Det understreges da også af, at analytikerne i finansmekkaet Wall Street ikke just hoppede og sprang af lutter begejstring over præsentationen. I hvert fald faldt kursen på Apple-aktien fire procent i går på grund af den totale mangel på et nyt produkt, der - som Apple har gjort tidligere - kan sætte nye standarder og skabe nye lukrative markeder.
Hvorfor har Apple så ikke satset mere på at give offentligheden noget godt havre med et ordentligt brag af en præsentation?
Amerikanske Business Week mener, at den primære grund er den simple, at Apple ikke behøver såkaldt 'oomph' til hver præsentation mere. For Apple har i dag ikke seriøse udfordrere, som truer selskabets andel på markedet for musikafspillere og musiksalg på nettet.
Med de mindre ændringer - nyt design, mere hukommelse, lavere priser - giver Apple forbrugerne nok grunde til fortsat at holde fast på Apple-produkterne.
"Man skal selvfølgelig fortsat innovere, men man gider jo ikke blive ved med at fremelske nye ting, når markedet er tilfreds med de ting, som man allerede har," lyder det fra Gartner-analytiker Mike McGuire, som Business Week har talt med.
Cementerer markedsposition
I det billede virker det naturligt, at Apple ikke satser på nye revolutionerende produkter, men nu koncentrerer sig om at cementere sin markedsposition - blandt andet med en prissænkning, der på mange måder matcher en tid med økonomisk afmatning og færre penge hos forbrugerne.
Det er nu fem år siden, at Apple revolutionerede verden med lanceringen af den smarte iPod og musik-butikken iTunes Store. Sidste år kom iPod Touch og iPhonen. Men for et halvt år siden nøjedes Steve Jobs med at præsentere den ganske vist smarte, men på ingen måde banebrydende, MacBook Air.
Rygter op til gårsdagens præsentation ville desuden vide, at Apple planlagde at indføre en abonnements-ordning på iTunes - ikke mindst for at tage kampen op med mægtige Nokia, der netop er gået i gang med at udrulle 'Comes with music'-konceptet, der giver ubegrænset download i et år med købet af en Nokia-telefon.
Det blev dog ved rygterne. I stedet er der tale om en ny og smartere version af iTunes, iTunes 8, der skal fremme salget af både film og musik i iTunes Store ved at anbefale nye muligheder, som kunden kan være interesseret i.
That's it.