Nordens førende it-leverandør Topnordic har indgået samarbejde med Elsparefonden om at øge omsætningen af energirigtige produkter fra estimeret 10 til 25 procent inden udgangen af 2009.
Initiativet vil ifølge Elsparefonden give besparelser på 250 GWh på nordisk plan hvert år, og det skal i første omgang sikre el-besparelser på 400 millioner kroner på privatkundemarkedet samt i den offentlige sektor.
Det skriver Topnordic og Elsparefonden i en pressemeddelelse.
"Samarbejdet med Elsparefonden er kommet i stand, fordi vi føler, at deres rådgivning ligger helt i tråd med, hvordan Topnordic gerne vil kommunikere til markedet omkring miljøet. Vi har en stor markedsvolumen, og derfor påvirker vi også i høj grad vores kunder, når de køber produkter," lyder det fra administrerende direktør Peter Trans hos Topnordic i pressemeddelelsen.
Elsparefonden blåstempler produkter
Ansvarsfølelsen har åbenbart fået den store it-leverandør til at indgå samarbejde med Elsparefonden, der skal være med på sidelinjen som en slags dommer.
"Vi føler et stort ansvar for at gøre opmærksom på de besparelser, der relativt enkelt kan hentes ved at købe grønt. Og netop Elsparefonden - med deres viden på området og ikke mindst troværdighed - kan være med til at blåstemple de løsninger, vi peger på som energirigtige," forklarer Peter Trans i pressemeddelelsen.
Topnordic har 40.000 kunder og en årlig omsætning på mere end 13 milliarder kroner og alene volumen kan gøre en forskel, mener Elsparefonden.
"Topnordics satsning er markant, og ikke noget vi tidligere har været vidne til inden for branchen. Vi håber at se en afsmittende effekt på andre aktører i branchen," siger projektleder Anders Hjorth Jensen, Elsparefonden i pressemeddelelsen.