Artikel top billede

Fusioner og opkøb blæser ind over it-branchen

Opkøb og fusioner er fortsat en del af hverdagen i it-branchen, men omfanget er aftaget en smule, viser en ny undersøgelse.

Hele 27 procent af de danske it-virksomheder har i de sidste par år opkøbt eller fusioneret med andre firmaer.

Det viser It-vækstbaromteret 2008, som Deloitte laver i forbindelse med, at Computerworld i næste måned kårer Danmarks bedste it-virksomhed i Top 100-magasinet.

Deloitte spørger over 300 it-direktører om forventninger til vækst og andre forhold.

Kim Gerner, leder af Deloittes division for teknologi, medier og tele, vurderer dog, at opkøbsaktiviteten i it-branchen er aftagende.

"Dog ser vi en stigende grad af konsolidering," siger han.

Kim Gerner forklarer, at de lidt dystre fremtidsudsigter og frygt for recession - kombineret med bankernes begrænsede lånevillighed - har sat priserne under pres.

"I en periode har sælgerne valgt at fastholde salgsprisen. Det har betydet, at køberne ikke har ønsket at handle. Der er nu en tendens til faldende værdiansættelses multipler (priser, red.), og derfor et stigende antal transaktioner, hvor køber og sælger kan mødes," siger Kim Gerner.

Problemet med kulturen

Det ubetinget største problem ved sammenlægningerne er, at få sammensmeltet kulturerne i de to virksomhederne, viser rundspørgen.

70 procent af direktørerne peger på den øvelse, som det sværeste ved købet eller fusionen.

Til gengæld lader det til, at prisfastsættelse, forhandling og jura volder mindre problemer.

De ting peger under syv procent af direktørerne på som det sværeste.

Selvom forhandlingerne om købspris og vilkår ofte er meget tunge og tidskrævende, så er det for intet at regne imod den tid, der bør bruges på at få sammensmeltet kulturerne og organisationerne, forklarer Kim Gerner.

"Det er her, kimen til et succesfuldt køb eller en succesfuld fusion ligger", siger Kim Gerner.

Derfor går fusioner og opkøb galt

70 procent: Organisationsopbygning. Sammensmeltning af kulturer.

7 procent: Værdiansættelses. Prisfastsættelse, forhandling og jura.

4 procent: Planlægning og strategi for købet/fusionen.

3 procent: Tidspres, tidsforbrug, ressourceforbrug.

0 procent: Finde den rette virksomhed at fusionere/opkøbe.

5 procent: Andet.

5 procent: Ved ikke.

Kilde: Deloittes IT-vækstbarometer 2008

Spørgsmålet lød: Hvad oplevede du som det sværeste element ved selve købet/fusionen?




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Alfapeople Nordic A/S
Rådgivning, implementering, udvikling og support af software og it-løsninger indenfor CRM og ERP.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere