Computerviews: Velkommen til it-industriens nye darling, der denne gang er døbt den noget så luftigt som 'cloud computing'.
For det første fordi det lyder smart, ligesom med virtualisering og SOA. For det andet fordi betegnelsen er så tilpas elastisk, at mere eller mindre alt, der har noget med internettet at gøre kan klemmes ned i kassen.
Det skorter i hvert fald ikke på lovprisninger at teknologien.
Nicholas Carr argumenterer i sin seneste bog The Big Switch: Rewiring the World From Edison to Google for, at vi med cloud computing star over for et grundlæggende skift i it'ens natur.
Når man følger den daglige it-nyhedsstrøm, kan man ikke undgå at bemærke, at industrien har fået skyer på hjernen. Tag nu bare Dell, der vil registrere cloud computing som varemærke, IBM der bruger milliarder på området og Microsoft, der eksperimenter i stor stil med cloud-platforme.
Og så er der jo mainstream-leverandørerne Google, Salesforce og Amazon, der for længst har set lyset i software as a service (SaaS) og cloud computing.
Det store hype-cirkus
SaaS har på mange måder allerede vist sit værd, og her i Danmark kan specielt små og mellemstore virksomheder have glæde af leje-software.
Men når man taler om, at det noget flyvske begreb cloud computing vil resultere i fundamentale forandringer for både it-brugere og leverandører, kan det det godt være lidt svært at blive klog på, hvilken tidshorisont, der egentlig er på denne 'revolution'.
Gartners seneste hype cycle (se billedet) placerer for eksempel cloud computing på den den af kurven, der indikerer, at teknolgien endnu ikke er nået klimaks i det store hype-cirkus.
Når toppen er nået, begynder nedstigning mod de mere realistiske løfter, hvor teknologien ikke nødvendigvis vil ændre alt, men måske bare meget. Først derefter begynder man så at kunne snakke om egentlige realiteter.
Nødvendige bekymringer
Ifølge Gartner vil det tage mellem to og fem år, inden cloud computing får et mainstream-gennembrud.
Forhåbentlig når rigtig mange it-chefer at gøre sig en række nødvendige bekymringer i den periode.
For eksempel er det ikke helt uvæsentligt at sikre sig, at ens cloud-leverandør rent faktisk besidder de nødvendige failover-teknologier i tilfælde af nedbrud, ligesom sikkerhed og compliance er relevante nøgleord.
På forbruger-siden har Apples MobileMe for eksempel haft ganske mange problemer, hvilket resulterede i, at kunderne mistede deres mails. Og Apple, der må betragtes som en opkomling i denne branche, er ikke ene om at dumme sig - etablerede spillere som Google og Amazon er bestemt heller ikke fejlfri.
Shit happens...
Når det uden videre kan gå galt på forbrugersiden, tør man næsten ikke tænke på, hvad nedbrud og mistede data kan have af betydning for de erhvervskunder, der tager/har taget springet ud i cloud computing?
Når skyerne så at sige letter om nogle år, og cloud-begejstringen dermed når mere realistiske højder, vil de netbaserede tjenester og teknologier formentlig medføre et grundlæggende skift i it'ens natur, sådan som Nicholas Carr skriver.
På denne regnvejrsgrå tirsdag er der måske mest af alt tale om et nyt godt salgsord for it-leverandørerne?