Computerworld News Service: Browseren Firefox øgede sin markedsandel med 0,6 procent i maj og udgjorde dermed 18,4 procent af alle browsere, der blev brugt i maj.
Samtidig er browseren uhyggelig tæt på at nå en vigtig milepæl, meddeler Net Applications, der måler web-trafik på mere end 40.000 partnersites.
”Firefox skulle gerne nå en markedsandel på 20 procent i løbet af juli,” fortæller Vince Vizzaccaco, marketingchef for Net Applications.
Stigningen er Firefox’ største siden marts 2007.
”Firefox har opsving igen, men set over længere tid er virksomhedens fortjeneste ikke noget ud over det sædvanlige,” udtaler Vince Vizzaccaco.
”Udover den stilstand, Firefox oplevede i midten af 2007, har væksten været ret konsekvent.”
Vince Vizzaccaco henviser til nogle måneder sidste sommer, da Mozillas browser mistede markedsandele. Perioden varede fra maj 2007 - med et fald på 0,9 procent i forhold til måneden før - til juli med et fald på 0,2 procent.
Selv om Vince Vizzaccaco ikke giver sidste måneds ændring i browserens update dialog al æren for Firefox’ vækst, fremhæver han den.
”Mozilla har implementeret en ændring i Firefox 3.0 RCI (Release Candidate 1), hvor installationen nu har et afkrydsningsfelt, der sætter Firefox til default-browser,” fortæller han.
Blankt nej til kritik
Vince Vizzaccaco nægtede at kritisere Mozilla for ændringen.
”Muligheden er vist klart og tydeligt i modsætning til Safari, som fejlagtigt kaldte installeringen af Safari en ’opdatering’, men efterfølgende ændrede det til en ’installering’.
I marts begyndte Apple at bruge sin Software Update, som er pakket med virksomhedens Windows-software, herunder det populære iTunes, til at fremme brugen af Safari på Windows.
Til at begynde med tilbød Apple sin browser til enhver, der kørte Software Update, uanset om Safari var installeret på pc’en eller ej.
Det skabte vrede hos blandt andre Mozillas administrerende direktør, John Lilly.
Nogle uger senere ændrede Apple sit Windows update tool til flere separate nye installeringer – for eksempel Safari 3.1 – frem for de traditionelle opdateringer.
Firefox 3.0, som Mozilla stadig har planer om at udsende i denne måned, steg med 0,2 procent i maj. Apples Safari vandt også markedsandele med en stigning på 0,5 procent til 6,3 procent, mens Opera Softwares Opera steg med 0,02 procent til 0,7 procent.
Disse stigninger skete på bekostning af Microsofts Internet Explorer, som faldt mere end et procentpoint i markedsandel til 73,8 procent i maj.
For to år siden stod Internet Explorer for 84,1 procent af alle browsere, der blev brugt til at få adgang til sider, der var drevet af Net Applications kunder.
”Apple oplever fortsat vækst i Macs markedsandel, og nu hvor Internet Explorer ikke er tilgængelig på Mac mere, oplever vi, at Safari og Firefox erobrer markedsandele ved at udnytte fordelene ved Mac,” udtaler Vince Vizzaccaco som forklaring på Safaris – og i mindre grad Firefox’ vækst.
Vince Vizzaccaco besvarer også spørgsmål vedrørende troværdigheden af dataene for maj.
I begyndelsen af sidste måned opdagede Net Applications, at en storstilet online markedsføringskampagne, der kun var rettet mod brugere af Internet Explorer, havde forvrænget tallene for april, og man oplyste fejlagtigt, at både Firefox og Safari var faldet væsentligt i markedsandele.
Virksomheden lavede en ny opgørelse af dataene og udsendte en opdatering den 7. maj.
”Hver rapport får nu et QA-stempel, når den er blevet gennemgået og bekræftet,” fortæller Vince Vizzaccaco.
”Vi ønsker at fortsætte med at få vores data om markedsandele ud så hurtigt som muligt, og på denne måde giver vi vores læsere sikkerhed for, at dataene er bekræftet.”
Oversat af Mille Bindslev