Et af Danmarks største udviklingshuse inden for business intelligence, Targit, fortsatte salgsfremgangen i 2007.
Ifølge selskabet selv har det gennem de seneste tre år oplevet omsætningsrekord hver måned i forhold til samme periode de foregående år.
Det førte til en samlet omsætning i 2007 på 70 millioner kroner.
"Det fede ved omsætningen er, at det er et generelt flow fra kanalen, fra alle regioner, alle industrier, ikke større engangsindtægter," siger Morten Sandlykke.
Det havde selskabet til gengæld i 2006, hvor Targit var begunstiget af en ekstraordinær OEM-licensindtægt i omegnen af 10 millioner, hvilket fik omsætningen op på 70,6 millioner forrige år.
Ud af den samlede omsætning udgør OEM-salget godt 10 procent. Resten af salget sker gennem forhandler- og distributørkanalen.
Resultatet efter skat blev i 2007 på 1,4 millioner kroner, en markant nedgang fra forrige års 10,9 millioner.
Forklaringen på successen
Når Morten Sandlykke skal forklare, hvad der driver omsætningsfremgangen, peger han på to ting.
"Gartner Group og andre konsulenthuse taler om, at BI-segmentet er recession proof, forstået på den måde, at når det bliver sværere tider at drive forretning i, får virksomhederne nok mere fokus på at investere i nogle styringsværktøjer," siger Morten Sandlykke.
Fortsættes...
Så få klik som muligt
"Den anden ting er vores måde at se BI-markedet på. Hele agendaen i dagens BI-marked er ikke så meget, hvad man kan få adgang til, men hvordan, og det er lige nøjagtig vores kernekompetence," siger Targit-chefen med henvisning til selskabets fokus på at der skal være så få klik som muligt fra spørgsmål til svar.
Netop fokuset på færre klik ligger godt i tråd med udviklingen på BI-markedet, har Brian Troelsen fra analysehuset IDC tidligere vurderet.
"Tidligere har BI været forbeholdt specialisterne, men i takt med at BI bliver rullet ud til mere almindelige medarbejdere, skal det alt andet lige også være nemmere at bruge. Det er en generel trend i markedet, og her står Targit faktisk ret godt med deres 'færre klik'-koncept," mener analytikeren.
Dobbelt så stor vækst i USA
Selskabets hovedfokus er hjemmemarkedet, det vil sige Skandinavien, men primært Danmark, og USA.
"Vi har oplevet vækst på alle markeder, vi er på. Men den helt klart største vækst er på det amerikanske marked," siger administrerende direktør Morten Sandlykke fra Targit.
Her er selskabets omsætning nemlig vokset med 63 procent mod en generel vækst på 32 procent i forhandler- og distributørkanalen.
Og det er også her, at virksomheden vil lægge en del af kræfterne i år.
Selskabet er på få år gået fra seks til mand til i år forventede 20 mand.
Selvom det går stærkt i USA, udgør hjemmemarkedet dog stadig cirka 50 procent af selskabets samlede omsætning, mens det amerikanske marked udgør 26 procent.
Spurtet ud af 2008
Det danske marked accelererer stærkt med en vækst i første kvartal af 2008 på 47 procent.
"Vores budgetforventninger for første kvartal var en omsætning på 17,3 millioner, men vi har realiseret 22 millioner," siger Morten Sandlykke.
Selskabet forventer en omsætning i 2008 på 85 millioner kroner.