2007 var et rigtig godt år for Arto, dating.dk, Trendsales og danmarkbynight.dk.
Det viser seneste regnskab fra Freeway-koncernen, der driver, ejer og udvikler en række websites og portaler, herunder ovennævnte, men senest også blandt andetnewz.dk.
Selskabet, der for nyligt også har købt sig ind i Nyhedsavisen, havde nemlig en vækst i bruttofortjenesten på 42 procent fra 21,7 millioner i 2006 til 30,9 millioner sidste år.
"Først og fremmest kan man jo af tallene se, at det er gået rigtig flot fremad," siger koncerndirektør og medstifter af Freeway-koncernen, Peter Sønderby, til Computerworld.
Resultat helt som ventet
Indtjeningen før skat var på 30,6 millioner kroner.
"Vores egen prognose sagde 30 millioner før skat, så det har vi ramt meget godt og heldigvis over det," siger Peter Sønderby.
Resultatet efter skat er samtidig vokset med 49 procent sidste år.
I 2006 tjente selskabet nemlig 15,4 millioner kroner efter skat. Et resultat, der voksede til 22,9 millioner kroner i 2008.
Fortsættes...
Stor omsætning
Omsætningen fremgår ikke af regnskabet, men medstifter og direktør Peter Sønderby oplyser til Computerworld, at den ligger i nærheden af 100 millioner kroner for Freeway-koncernens samlede virksomheder.
I det tal indgår dog ikke koncernens Wireless Factory, der håndterer blandt andet sms-beskeder.
Wireless Factory har en omsætning på godt 50 millioner kroner, men er udeladt af de 100 millioner, fordi den del af omsætningen til Freeway-koncernens egen selskaber allerede er med i de 100 millioner.
Den største del af omsætningen i Freeway-koncernen hentes stadig hjem på dating.dk, koncernens første community fra 1998. Helt hvor stor en del ønsker Peter Sønderby dog ikke at oplyse.
I 2008 forventer Freeway-koncernen at øge overskuddet før skat med omkring 10 millioner, så resultatet før skat når godt 40 millioner kroner.
Derudover er Freeway-koncernen begyndt at fokusere langt mere på annoncesalg på nettet, og hele den salgskanal har betydet en meromsætning på omkring 10 millioner, fortæller Peter Sønderby.
"Og det forventer vi os endnu mere af i år, da vi ikke tidligere har haft det store fokus på annonceomsætningen, fordi vi hidtil har fokuseret meget på brugerbetalte tjenester," siger Peter Sønderby.
Selskabet har derfor opbygget en mere effektiv salgsafdeling, som "bare kører derud af".
Nytilkomne klarer sig også godt
Peter Sønderby fortæller samtidig, at Freeways partnervirksomheder, der er kommet til de seneste år, er begyndt at vokse og blive modne virksomheder.
Det er især Trendsales, Arto og danmarkbynight.dk, der er begyndt at komme med fornuftige resultater, fortæller Peter Sønderby.
Samtidig kommer nye virksomheder som for eksempel Playonic og Spigo, der er et community, hvor man kan vinde pengepræmier, også ud med driftsoverskud.
"Dem forventer vi os også endnu mere af på sigt. De skal nok blive store virksomheder på samme niveau som de andre," vurderer Peter Sønderby.