Apple kan være på vej væk fra sin udskældte salgsmodel, som selskabet ellers hidtil har kæmpet bravt for at holde fast i, når det handler om salget af iPhonen.
Hidtil har Apple alene solgt telefonen gennem særligt udvalgte forhandlere, som har haft retten til at sælge apparatet mod at betale en sum til Apple.
At der kan være et opbrud på vej understreges af, at to af Apples topchefer i løbet af blot to uger er kommet med hentydninger i den retning.
Senest er det selskabets finansdirektør, Peter Oppenheimer, der på en konference i USA i denne uge sagde, at strategien med de eksklusive partneraftaler "måske ikke den eneste vej at gå".
Vi er ikke gift
"Vi er ikke gift med en bestemt tilgang til markedet. Vores mål er at tage markedsandele. Vi er på vej ind i flere lande i Europa og Asien, og vi har fortsat tiltro til, at vi når vores mål med 10 millioner solgte iPhones i 2008," lyder det fra Peter Oppenheimer.
Lignende signaler kom Tim Cook, driftsdirektør i Apple, med i sidste uge. Han sagde tilsvarende, at Apple ikke er 'gift' med en bestemt salgsmodel, og at selskabet løbende vil evaluere hvert marked for at se, hvordan salget bedst kan optimeres.
I dag sælges iPhonen af AT&T i USA, af O2 i Storbritannien, af Orange i Frankrig og af T-Mobile i Tyskland.
Også herhjemme har Apple kæmpet indædt for at varetage den eksklusive salgsmodel.
Det fik danske Telekæden at føle, da kæden via forskellige kontakter i salgskanalen scorede et parti iPhones, som den dernæst satte til salg.
Efter en del ballade måtte Telekæden dog til sidst kapitulere og trække apparaterne væk fra det danske marked.