Artikel top billede

Cafeer får løftet pegefinger for manglende logning

Langt de fleste hoteller, cafeer og restauranter logger ikke kundernes net-trafik, det frygter hotel- og restauratørforeningen, Horesta, som går i rette med medlemmerne.

Hotel- og restauratørforeningen Horesta er ikke overrasket over, at mange cafeer ikke logger deres kunders færden på internettet, selv om loven kræver det.

"Vi frygter, at den manglende logning mere er reglen end undtagelsen hos mange af de små virksomheder i branchen," siger Jens Zimmer Christensen, der er medlem af Horestas bestyrelse.

Han mener, at årsagen til den manglende logning ikke alene er, at mange mindre virksomheder har svært ved at leve op til loven, men også, at de har svært ved at forstå den.

"Ikke alene er det en stor byrde, der bliver lagt på virksomhedernes skuldrer. Der er også tale om nogle meget komplekse og svært gennemskuelige krav. Kombinationen af de to ting betyder, at nogle mennesker reagerer med at skyde problemstillingen fra sig," siger Jens Zimmer Christensen.

Han understreger, at Horesta på det kraftigste opfordrer medlemmerne til at efterleve logningsbekendtgørelsen.

De kan ikke tro, at ansvaret er deres

Jens Zimmer Christensen mener desuden, at mange cafeejere simpelthen ikke kan tro, at lovgivningen virkeligt er strikket sammen på den måde.

"Det forekommer simpelthen en cafeejer meget fjernt, at han skulle være omfattet af lovgivningen. De kan ikke tro, at det er deres ansvar at logge kunderne," siger Jens Zimmer Christensen og tilføjer:

"Det helt store problem med denne lovgivning er jo, at man giver civile et ansvar, som normalt varetages af myndighederne," lyder holdningen fra Jens Zimmer Christensen.

Hvad går det ud på?

Per Buchard Hansen er medejer af virksomheden Powernet, der har specialiseret sig i at hjælpe danske virksomheder med at leve op til overvågningskravet.

Han oplever også, at mange virksomheder i hotel- og restaurationsbranchen endnu ikke har forstået, at de skal overvåge deres kunder.

"Der er mange, som endnu ikke er klar over, hvad det her går ud på. Jeg tror også, at der er mange, som stadigvæk sidder standby og ikke helt har forstået, hvad det er, de skal gøre," siger Per Buchard Hansen.

Han fortæller, at han oplever, at det langsomt er ved at gå op for flere og flere virksomheder i hotel- og restaurationsbranchen, at de er omfattet af lovgivningen.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Also A/S
Salg af serviceydelser inden for logistik, finansiering, fragt og levering, helhedsløsninger, digitale tjenester og individuelle it-løsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Dinner Roundtable: Sikre og skalerbare løsninger til den moderne komplekse infrastruktu

Traditionelle IT-sikkerhedsløsninger, såsom VPN'er, er ikke længere tilstrækkelige for de avancerede sikkerhedsbehov og kompleksiteten i moderne virksomheder. Det norske nationale cybersikkerhedscenter anbefaler derfor nu at erstatte SSLVPN/WebVPN-løsninger på grund af sårbarheder.

18. september 2024 | Læs mere


Nye forretningsmæssige gevinster med Microsoft Dynamics 365

Eksperter fra CGI stiller skarpt på hvordan, du lærer også hvorfor det er vigtigt at have fokus på både processer, teknologi og mennesker - og hvordan du kommer i gang med løbende optimering af forretningsudvikling.

25. september 2024 | Læs mere


NIS2: Indhold, krav og konsekvenser- sidste chance for at blive klar

Vi sætter på denne dag fokus på hvad NIS2-direktivet kommer til at betyde for din organisation. Du et overblik over direktivet og de skærpede krav, så du undgår bøder og sanktionering.

26. september 2024 | Læs mere