Det, jeg aldrig troede, skulle ske – er nu sket.
Jeg er på mail med John Kerry og Michelle Obama. Jeg er blevet en del af den amerikanske valgkampagne.
En valgkampagne, som er meget anderledes end det herhjemmefra. En valgkampagne, hvor det at føre krig og gennemføre smædekampagner i medierne nu også er flyttet ind i min mailboks.
Se for eksempel hvad John Kerry skrev til mig forleden dag:
“We’re fighting back. And when I say “we,” I mean that literally. I know Barack is committed to fighting every smear every time. He’ll fight hard and stand up for the truth. But he can’t do it alone. We need you to email the truth to your address books. Print it out and post it at work. Talk to your neighbours. Call your local radio station. Write a letter to the editor. If lies can be spread virally, let’s prove to the cynics that the truth can be every bit as persuasive as it is powerful.”
Tag den, Clinton
Så tag den, Clinton, nu slår vi tilbage.
Jeg vil nu løbe op og ned ad Frugthegnet i Sorgenfri og fortælle, hvor onde de alle sammen er mod Obama. Og jeg vil sende det til mine venner på de sydfynske øer og de nordjyske vidder…
Og hvordan er jeg så kommet på mail med Kerry og Obama?
Egentlig startede det med, at jeg i min naivitet sendte en donation til Obamas kampagne.
Det kan jo ikke skade, tænkte jeg, når det går godt i USA, så spreder det sig jo også til resten af verden, og personligt så synes jeg, det kunne være godt med forandring i Det Hvide Hus.
Og siden da er jeg bare kommet på rigtig god mailfod med Obamas folk. De skriver til mig hver eneste dag.
De havde sørme ret
Det interessante ved hele dette fænomen er, at det viser, at alle eksperterne havde ret.
Dem der skrev, at vi alle kun er seks led væk fra hinanden, at verden er blevet flad, og at globaliseringen har ramt os alle – sidstnævnte bedst illustreret med miljøsloganet “think global act local”.
Verden er kommet tættere på, når man får mail fra en mulig præsidents kone (og hendes stab).
Men det viser også, at mediernes rolle som den fjerde statsmagt er under forandring.
Hvor de gamle medier havde monopol på at være det sted, hvor den offentlige debat fandt sted imellem samfund og borgere, har nettets fremkomst betydet, at alle mulige former for civilsamfunds-initiativer nu selv er på nettet og opbygger deres egne offentlige fora – både nationale og internationale. Og dette i langt højere grad end selv den vildeste fremtidsforsker kunne forestille sig for bare 10 år siden.
Så selvom det er helt vildt oldschool at bruge et printmedie og ikke Facebook, vil jeg lige tjekke, om der er andre Obama-fans derude?
For lige nu er jeg den eneste fra Sorgenfri inde på My.BarakObama, og det er lidt ensomt, for som John Kerry skrev til mig; ”The fight is just heating up”.
Trine Nielsen er markedsdirektør i Koda.
Computerworlds klummer er ikke nødvendigvis udtryk for Computerworlds holdninger, men er alene udtryk for skribentens holdninger