Computerworld News Service: Det lykkes stadig ikke for de fleste af de virksomheder, der bruger SAP, at udnytte erhvervsplatformen til dets fulde potentiale ved at gøre bedre brug af deres SAP-systemers standardfunktionalitet, viser en undersøgelse fra it-konsulentenbureauet West Trax.
Bureauet, som specialiserer sig i at hjælpe virksomheder til at få mere ud af deres SAP-systemer, siger, at dets sidste cost/benefit-analyse af virksomheders brug af SAP viser, at en meget høj andel af den tilgængelige funktionalitet stadig er uudnyttet i de forretningsområder, hvor der bruges standard SAP-transaktioner.
I stedet bruges specialtilpassede systemer i mellem 20 og 40 procent af transaktioner. Det giver en betydelig udviklings- og supportudgift for slutbruger-organisationer, der i mange tilfælde kunne undgås.
Og undersøgelsen viser også, at mange sådanne specialtilpassede systemer bliver brugt 'sjældent eller aldrig'.
Øger ricisi
"At understøtte denne overflødige kode genererer væsentlige faste omkostninger i forhold til udgifter til vedligeholdelse, hardwarekrav, tid og evner," udtaler West Trax.
"Det øger samtidig risici, udgifter og arbejdsbyrde i projekter såsom opgraderinger, sammenlægninger, virtualisering og outsourcing."
Ifølge West Trax er det første skridt, mange it-chefer bør tage, at klarlægge en grundlinje af den aktuelle systemanvendelse og optimeringsniveauer for at få styr på deres egne organisationers SAP-brug.
"Informationscheferne i mange organisationer er uvidende om, hvor ofte standard og specialtilpassede transaktioner i deres systemer bruges," udtaler bureauet.
"Det resulterer i, at de er ude af stand til at sætte præcise tal på og udnytte de væsentlige værdier og fordele, der kunne være ved systemoptimering i løbet af et større projekt."
Oversat af Thomas Bøndergaard