Forbrugerombudsmanden har anmeldt servicevirksomheden Partnerservice Hver Gang, der blandt andet beskæftiger sig med rengøring og vinduespolering, til politiet for spam.
Dermed er virksomheden den seneste i rækken, der er blevet anmeldt for spam.
Partnerservice Hver Gang har ifølge Forbrugerombuds-manden udsendt 375 e-mails, der indeholdt reklame til modtagere, som ikke givet samtykke til at modtage reklame.
"Vi finder, at der er tale om en overtrædelse af markedsføringsloven og forventer, at politiet vil være enigt med os i, at der skal rejses tiltale, og at virksomheden kan idømmes en bøde."
Det siger specialkonsulent hos Forbrugerombudsmanden Katrine de Neergaard, som samtidig kan oplyse, at Forbrugerombudsmanden har modtaget godt fem klager fra modtagere af reklamemails fra Partnerservice Hver Gang.
"Vi får jo en bøde for det her. Og det er fuldstændig fair. Vi har overtrådt loven, og det må vi bare erkende," siger Jacob Schou, medejer og direktør af Partnerservice Hver Gang, til Computerworld.
"Da Forbrugerstyrelsen henvendte sig til os omkring klagerne, vidste vi ikke engang, at det ikke var tilladt. Vi må bare erkende, at vi ikke har været helt klar over reglerne."
Udsendt ved en fejl
Partnerservice Hver Gang havde i alt udsendt cirka 750 e-mails til både eksisterende og potentielle kunder, hvor de tilbød deres ydelser. Men 375 af de potentielle nye kunder havde ikke givet samtykke til at modtage reklamemateriale på e-mails.
Jacob Schou forklarer, at udsendelsen af reklamemails til modtagere, som ikke har givet samtykke, er sket ved en beklagelig fejl.
"Vi har sendt e-mails ud fra en liste i Outlook over modtagere, som havde givet samtykke. Af en eller anden årsag, som jeg ikke er helt klar over, har vi så også taget hul på en anden liste og sendt ud til nogle modtagere, som ikke havde givet samtykke," siger han.
Nye retningslinjer
Jacob Schou fortæller, at Partnerservice Hver Gang har indført nogle retningslinjer, der skal sikre, at virksomheden ikke igen kommer til at udsende reklamemails til modtagere, der ikke har givet samtykke.
"Vi har lavet nogle regler for udsendelse af e-mail sammen med vores advokat, som følger markedsføringslovens §6 om, at man ikke må sende e-mails ud, medmindre vi har fået samtykke fra modtagerne.
Det betyder, at før vi fremover sender den slags mails ud til modtagerne, skal vi enten have fået accept over telefonen eller på e-mail.
Samtidig er det fra nu af kun vores salgsdirektør, der har lov til at sende sådanne mails. Og han kender reglerne," siger Jacob Schou fra Partnerservice Hver Gang.