Computerworld News Service: Ifølge analyse-chef Jeff Mann, Gartner, er måden, hvorpå vi driver forretning, ved at ændre sig.
Han mener, at social interaktion er det, der tilfører mest værdi i et moderne forretningsmiljø.
Fremskrevet til 2012 vil det betyde, at forretningsnetværkene primært vil støtte sociale interaktioner, frem for rutinemæssige forretningstransaktioner.
Behovet for forbedret vidensdeling i forretningsgangene betyder allerede en betydelig vækst for samarbejdsteknologier, hvilket afspejles i den stigende vækst i sociale programmer til virksomhederne.
Gartner anslår, at dette marked vil nå en samlet indtjening på 1,15 milliarder kroner i 2007.
Samtidig vil det stige til 3,59 milliarder kroner i 2011, hvilket er ensbetydende med en samlet årlig vækst på 41 procent i perioden fra 2006 til 2011.
Hvad er informationer - og hvad er støj?
For tiden er e-mailen den mest anvendte form for kommunikation mellem medarbejderne, men anvendelsen er så massiv, at det kan være svært at skelne mellem vigtige informationer og støj.
Jeff Mann siger, at andre slags sociale softwareapplikationer, så som wikis, diskussionsfora og blogs har mulighed for at tilbyde en mere brugervenlig og fleksibel måde, hvorpå der kan samles, organiseres, deles og få et forstærket udbytte af personligt kendskab og personlige oplevelser.
Virksomhederne er nødt til at være åbne overfor en bredere vifte af forretningsmæssige og sociale netværk, for at skabe et forbedret samarbejde og større innovation, siger Jeff Mann.
"Mange it-chefer frygter for konsekvenserne, når de skal åbne deres virksomhed for brugen af sociale netværk," siger han.
"Men for at være innovative, så kan virksomhederne ikke bare være tilfredse med, at kontrollere hvad brugerne gør, og forholde sig som en lukket butik. It-folkene skal bløde op for kontrollen - uden at miste kontrollen, hvis det skal have en positiv virkning."
"It skal tilvejebringe brugernes behov for fleksibilitet og åbenhed, alt i mens de skal sikre organisationen mod udefrakommende trusler. Virksomhederne bliver nødt til at indse, at de må acceptere nogle uundgåelige fejl, hvis de vil have innovationen til at blomstre."
Len Rust er udgivet af The Rust Report.
Oversat af Bo Madsen.