Denne klumme er et debatindlæg og er alene udtryk for forfatterens synspunkter.
Godt nytår. Det bliver jo et forrygende år. Både vejret, Trump og AI’erne vil udvikle sig på helt uventede måder. Måske i den rækkefølge.
Lad dette årets første klumme have karakter af et opråb til nationen om henholdsvis vejbelægning (aka makadamisering), et kort Undskyld!, en opfordring til at finde gamle, opgivne sager frem og støve dem af, samt et krav fra en læser om at give Mogens-prisen 2024 (for nethandel) til Ikea i stedet for Bog & Idé.
Det skrider for os
Det er mig en kilde til evig fryd og gammen, at diverse modeluner har medført, at man har plastret ret store dele af byer i Danmark til med brosten, hvorefter man har opdaget, at de 1) er et helvede at cykle på, 2) larmer, når biler kører på dem og 3) er en smule livsfarlige, når føret bliver glat, hvad det jo sagtens kan blive her i landet.
Så man løser det selvfølgelig på den danske måde: Man hiver de dér usikre brosten op og anlægger nogle nye “stier”, der er plane (og endnu mere glatte) i stedet.
Den store brostensfejde mellem hovedbyerne i Trekantsområdet dengang under Foghs giga-opsving medførte ikke alene, at brolæggerlauget udnævnte én af byerne til Årets By (de lagde flere brosten og kroner end de andre), men også, at der måtte gøres en del bagefter på specielt gågaden i Horsens grundet klager over støjen.
Men så var der jo også den dér modedille med at lade feksempelvis kommunaldirektør Anders rejse fra en vestegnskommune til Kina op til 10 gange om året (med konen) for at besøge “venskabsbyen."
Ikke alene tjente Anders to millioner kronerom året (meget mere end borgmesteren) - han købte også en masse glatte sten derude, hvilket en del kommunalbestyrelser kopierede, og det er forklaringen på, at vi har så mange steder i byerne nu, hvor der er særdeles glatte sten lagt ud, som både fodgængere og cyklister hader.
Husk du kan lytte til Mogens læse klummen op lige her.
Men pænt ser det jo ud om sommeren i tørvejr.
Den slags kan jeg godt lide. Da asfalt var blevet testet og brugt med succes i mange årtier, var det tid til at finde på noget (meget) dyrere og farligere, men flottere.
Mange ting i et moderne samfund er en funktion af velstand.
Undskyld!
Jeg mente forsvarschef, ikke forsvarsminister, fra Lyvevåbnet, i min klumme fra sidste fredag. Tak til K, som fangede den. Og undskyld.
Umulige og opgivne ting fra vores fortid
En af mine venner i Silicon Valley fik for nogle år siden til opgave at hjælpe Customs & Border Protection (CBP) i USA med at kunne håndtere og bruge de ENORME mængder af videoer, som man havde fra grænsen til Mexico.
Alle disse optagelser lå bare på hylderne og hobede sig op, fordi man simpelthen ikke havde computerkraft til at gøre noget ved dem.
Det krævede, med hans ord, at han “Facebook-opgraderede” deres datacenter.
Ikke fordi han elskede Facebook, endsige arbejdede for dem, men fordi de havde den bedste teknologi til at tygge sig igennem store datamængder på det tidspunkt.
Det havde de, fordi de havde overtaget de bedste folk fra Yahoo, som havde været pionerer med den slags (Hadoop, osv.).
Nå, men den type opgaver kaldte han “Abandoned Use Cases”, det vil sige, at de var opgivet, fordi man ikke havde muskler til at håndtere dem.
Fun Fact: Når quantum-teknologien begynder at virke for alvor, så frygter mange, at man så vil kunne bryde koderne på en masse ting og sager, som man har optaget og gemt tidligere, hvor man ikke kunne bryde kodningen.
Brug ChatGPT til at vinde gamle, table sager
Men der er jo også en positiv side ved “de opgivne use cases:"
Almindelige mennesker som I og jeg kan gå tilbage til sager, hvor vi måtte opgive overfor myndighedernes syndflod af papirer, fancy DJØF-/jurist-formuleringer og uendelige henvisninger til mystiske regler, love og praksisser - og få en chance mere takket være ChatGPT og de andre sprogmodeller.
Jeg har i den forløbne uge hjulpet en mand, der blev afvist, afvist og afvist af et forsikringsselskab, selv om det for mig, som gedigen lægmand, står ret tydeligt, at han har ret til erstatning.
Well, det viser sig jo, at de knap 50 sagsakter i en zip-fil, de gældende forsikringsbetingelser, mén-tabellen fra AES samt hans klage bare kunne attaches alle sammen, og med den rette bøn til AI’en kom der en fremragende klage frem.
Jeg satte sprogniveauet til “universitet” og længden til “længst”, så de får noget at se til i den anden ende lige om lidt.
Jeg har også genbesøgt en sag fra min fortid, hvor jeg måtte opgive, blandt andet fordi en myndighed sendte mig næsten 200 siders aktindsigt med alle mulige detaljer, så jeg endte med at opgive. Nu er det pludselig en leg.
Så! Kære medborgere! Find jeres uretfærdigheder og håbløse sager fra fortiden frem og giv den gas! Stift jeres helt egen, lynhurtige retshjælp for jer selv, vennerne og de bekendte!
Og jeg vil lige gentage, at det dér trick med at vedhæfte en zip-fil med 50 sagsakter var en øjenåbner for mig.
Så behøver man ikke først konkatenere dokumenterne til færre dokumenter for at holde sig under grænsen på 10 i ChatGPT. Fantastisk.
Læserkrav: Ikea skal have Mogens-prisen 2024
Først en lille detalje, der for mig bekræfter, at Bog & Idé fortjente Mogens-prisen for nethandel 2024:
Jeg har selvfølgelig stadig ikke hørt noget som helst fra dem vedrørende den lidt uheldige måde, som de behandlede mig på - men de sendte denne nytårsmail til mig:
“Savner du os, Mogens? Vi håber ikke du har glemt os... Vi har ihvertfald ikke glemt dig. Du undrer dig sikkert over hvorfor vi skriver til dig? Vi vil minde dig om, at vi står klar med en "Velkommen-tilbage-gave" til dig. For at vise hvor meget vi sætter pris på dig og dit medlemskab i Klubben, så får du lige nu 20% rabat på din næste ordre! Men skynd dig, din rabatkode gælder kun de næste 7 dage.”
Som vi sagde i gamle dage: You couldn’t possibly make this shit up.
Læser-Henrik: Nej, Mogens, Ikea skal have prisen
MEN! En læser var IKKE enig med mig.
Henrik har brugt en del af sit liv på at forsøge at handle med - og forstå - Ikea på området nethandel, og det er ikke gået så godt.
Af respekt for hans indsats, og fordi det er morsomt skrevet, har jeg valgt at bringe hans mail i uforkortet form:
“Hej Mogens,
Godt nytår lige om lidt. Du er nødt til at omgøre beslutningen om at give prisen til bog & idé. Der findes meget dårligere service end det, som de kan præstere og Ikea lægger sig absolut i front.
Dagens lille opgave er at finde ud af, hvordan du returnere et Ikea-produkt, du så har fået sendt til kantsten eller til nærmeste PakkeShop, hvis der skulle vise sig at være noget i forsendelsen, der er itu, eller som du ikke kan lide.
Prøv fx deres BOT … bååååååt båååååt blålys. Den hverken kan eller vil hjælpe. Prøv at ringe til deres reklamations-service (hvis du altså kan finde nummeret) … de har mest vidunderlige ventemusik, og du kan høre den igen og igen og igen og igen. Heldigvis tilbyder de ikke at ringe dig op eller andre moderne tiltag, der ødelægger glæden ved ventemusik … jeg har tre gange fået lov til at vente i tre kvarter … heldigvis uden at komme igennem, for det ville jo ødelægge oplevelsen og glæden ved ventemusikken. Den sidste omgang genkendte systemet mig åbenbart for efter 45 minutters venten, lagde det selv røret på, for nu havde jeg åbenbart fået nok for den 20'er.
Skulle du komme til at trykke 2 (eller var det mon 1) for SALG, så får du slet ikke lov til at høre musikken til ende, før oplevelsen spoleres af en medarbejder, der vil hjælpe dig … evidensen er tre forsøg, der alle medførte en glad sælger i røret med det samme. Tricket er selvfølgelig at fortælle den glade sælger, at du skal lave en reklamation, for så kan hun med det samme stille dig om til reklamationsgruppen, som så tager telefonen med det samme (så der VAR altså nogen i dén afdeling)
Jeg tror, at Ikea ved, hvor længe en samtale tager i snit, og så har de sådan en tæller med røde digital tal i reklamationen, hvor de kan se HVOR MANGE reklamationer, de har undgået ved IKKE at tage talefonen i 45 minutter.
I næste uge skal jeg prøve at trykke 3 for hjælp til køkkener … det blir sjovt
Kærlig hilsen
Henrik”
Og lad disse ord fra Henrik være de sidste i denne uge.
Velkommen i 2025, og husk, at i dag, fredag, er T minus 18.
Det bliver sjovt at se de ældgamle, forstokkede MAGA-folk (ingen immigration, tiden skal rulles tilbage til tiden lige efter industrialiseringen, tech er noget skidt) møde Musk og resten af tech-flokken (mere immigration, sats på fremtiden, tech er løsningen).
Og sjovest bliver det at se Trump fise frem og tilbage mellem de to grupperinger. Skål og god weekend.
Klummer er læsernes platform på Computerworld til at fortælle de bedste historier, og samtidig er det vores meget populære og meget læste forum for videndeling.
Har du en god historie, eller har du specialviden, som du synes trænger til at blive delt?
Læs vores klumme-guidelines og send os din tekst, så kontakter vi dig - måske bliver du en del af vores hurtigt voksende korps af klummeskribenter.