Artikel top billede

Derfor flopper det mobile bredbånd

Klumme: Teleselskabernes mobile tjenester er lige så indholdsløse som de grandiose internetportaler, de lancerede i de glade dotcom-dage. Hvorfor har de ikke lært af deres fejltagelser?

Hvad blev det til med det mobile bredbånd? Ikke så meget, som teleselskaberne nok havde håbet. Der skal også meget til at hente en investering hjem på knap en milliard kroner, som 3G-licenserne kostede, da de blev udbudt og købt af TDC, Telia, 3 og Orange.

Mobilselskaberne har ellers været ivrige til at smide mobile tjenester i hovedet på os. Jeg har for eksempel en genvej til Planet 3 stående på mit display, som simpelthen ikke kan fjernes.

Desuden kan bogmærkerne til 3’s tjenester ikke slettes – end ikke da jeg skiftede tele­selskab til Telmore, efter bindingsperioden var overstået.

Men hvad kan man på 3’s Planet 3, TDC’s Fly, Sonofons e-Go og Telias Surfport? Se nyheder, udsnit af fodboldkampe, downloade ringetoner, hente nye baggrundsbilleder til telefonen og så videre.

Da jeg så på udbuddet af tjenester, var jeg mildt sagt skuffet. Jeg er en gadgetnørd, og jeg burde være tiltrukket af de tjenester, men det lugter bare alt for meget af teenager.

Jeg er næppe alene. Ellers ville 3 have fået en del flere kunder, da de som de første lancerede 3G-tjenesterne.

Internettes historie gentager sig

Nu står selskaberne så med afbetalinger på 70 millioner om året for deres licenser og et kundegrundlag, som måske udgøres 80 procent af teenagere – ikke helt bredt nok til at tjene en milliard hjem.

Det er internettets historie om igen – i de tidlige internetdage, brugte teleselskaberne formuer på portaler, der skulle give surferne alt, hvad de skulle bruge i én grandios portal, eksempelvis Opasia fra TDC.

Det viste sig dog hurtigt, at en sådan var utilstrækkelig – brugerne opdagede Altavista og andre søgemaskiner, og nettets potentiale foldede sig ud.

Vågn op!

TDC indså hurtigt, at forretningsmodellen baseret på indhold var for konkurrencepræget med lave indgangsbarrierer og gik tilbage til at være leverandør af teleinfrastruktur.

Det er på høje tid, at teleselskaberne “genindser” dette problem. Men det samme gælder brugerne – der findes allerede gode tjenester, som alt for få bruger.

De giver blandt andet oversigt over køer og ulykker på motorveje, billig benzin sorteret efter område, kort, telefonnumre, ruteplan, vejrudsigter, nyheder og Wikipedia på mobilen.

Dem behøver man ikke Planet 3 eller Fly for at anvende. Foruden websites findes også gode Java-programmer, som installeres på mobilen som for eksempel IP-telefoni direkte fra mobilen til udlandet og ordbøger til på mobilen.

Med skærme, der bliver større og større, og teknologier som Turbo-3G, der giver adgang til 3,6 Mbit downloadhastighed, går mobilbrowsing en lys fremtid i møde.

Til teleselskaberne vil jeg sige: Drop portalerne, udfas de strategiske alliancer om indholdsleverance fra TV2 og MTV, giv os mobilnettet i dets rå form med en søgetjeneste og måske en linksamling med de mest populære sites baseret på brugerafstemninger.

Mads Schjølin er direktør for og stifter af onlinemarketing­virksomheden Detectum.

Computerworlds klummer er ikke nødvendigvis udtryk for Computerworlds holdninger, men er alene udtryk for skribentens holdninger.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Brother Nordic A/S
Import og engroshandel med kontormaskiner.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Sådan bruger du aktivt AI til at styrke din cybersikkerhedsindsats

Kan AI styrke din cybersikkerhed og forebygge f.eks. ransomwareangreb? Ja – og endda særdeles effektivt! På denne konference kan du blive klogere på, hvordan du i praksis anvender AI til at styrke dit sikkerhedsniveau – og gøre cyberbeskyttelsen mere fleksibel.

27. november 2024 | Læs mere


Styrk din virksomhed med relevant, pålidelig og ansvarlig AI integration med SAP

Kom og få indsigt i, hvordan du bruger AI til at transformere og effektivisere dine arbejdsgange. Vi kigger nærmere på AI-assistenten Joule, der vil revolutionere måden, brugerne interagere med SAP’s forretningssystemer. Og så får du konkret viden om, hvordan du kommer i gang med at bruge AI til at booste din forretningsudvikling.

03. december 2024 | Læs mere


Fyr op under vækst med dataanalyse, AI og innovation

Hvor langt er den datadrevne virksomhed nået i praksis? Det kan du høre om fra virksomheder, som har foretaget transformationen. Du kommer også til at høre, hvordan de anvender AI i processen, hvilke mål de har nået, hvordan de har høstet gevinsterne og hvilke nyskabelser, der er på vej i horisonten.

04. december 2024 | Læs mere