Hvad blev det til med det mobile bredbånd? Ikke så meget, som teleselskaberne nok havde håbet. Der skal også meget til at hente en investering hjem på knap en milliard kroner, som 3G-licenserne kostede, da de blev udbudt og købt af TDC, Telia, 3 og Orange.
Mobilselskaberne har ellers været ivrige til at smide mobile tjenester i hovedet på os. Jeg har for eksempel en genvej til Planet 3 stående på mit display, som simpelthen ikke kan fjernes.
Desuden kan bogmærkerne til 3’s tjenester ikke slettes – end ikke da jeg skiftede teleselskab til Telmore, efter bindingsperioden var overstået.
Men hvad kan man på 3’s Planet 3, TDC’s Fly, Sonofons e-Go og Telias Surfport? Se nyheder, udsnit af fodboldkampe, downloade ringetoner, hente nye baggrundsbilleder til telefonen og så videre.
Da jeg så på udbuddet af tjenester, var jeg mildt sagt skuffet. Jeg er en gadgetnørd, og jeg burde være tiltrukket af de tjenester, men det lugter bare alt for meget af teenager.
Jeg er næppe alene. Ellers ville 3 have fået en del flere kunder, da de som de første lancerede 3G-tjenesterne.
Internettes historie gentager sig
Nu står selskaberne så med afbetalinger på 70 millioner om året for deres licenser og et kundegrundlag, som måske udgøres 80 procent af teenagere – ikke helt bredt nok til at tjene en milliard hjem.
Det er internettets historie om igen – i de tidlige internetdage, brugte teleselskaberne formuer på portaler, der skulle give surferne alt, hvad de skulle bruge i én grandios portal, eksempelvis Opasia fra TDC.
Det viste sig dog hurtigt, at en sådan var utilstrækkelig – brugerne opdagede Altavista og andre søgemaskiner, og nettets potentiale foldede sig ud.
Vågn op!
TDC indså hurtigt, at forretningsmodellen baseret på indhold var for konkurrencepræget med lave indgangsbarrierer og gik tilbage til at være leverandør af teleinfrastruktur.
Det er på høje tid, at teleselskaberne “genindser” dette problem. Men det samme gælder brugerne – der findes allerede gode tjenester, som alt for få bruger.
De giver blandt andet oversigt over køer og ulykker på motorveje, billig benzin sorteret efter område, kort, telefonnumre, ruteplan, vejrudsigter, nyheder og Wikipedia på mobilen.
Dem behøver man ikke Planet 3 eller Fly for at anvende. Foruden websites findes også gode Java-programmer, som installeres på mobilen som for eksempel IP-telefoni direkte fra mobilen til udlandet og ordbøger til på mobilen.
Med skærme, der bliver større og større, og teknologier som Turbo-3G, der giver adgang til 3,6 Mbit downloadhastighed, går mobilbrowsing en lys fremtid i møde.
Til teleselskaberne vil jeg sige: Drop portalerne, udfas de strategiske alliancer om indholdsleverance fra TV2 og MTV, giv os mobilnettet i dets rå form med en søgetjeneste og måske en linksamling med de mest populære sites baseret på brugerafstemninger.
Mads Schjølin er direktør for og stifter af onlinemarketingvirksomheden Detectum.
Computerworlds klummer er ikke nødvendigvis udtryk for Computerworlds holdninger, men er alene udtryk for skribentens holdninger.