Mobilklassens nye frække dreng, BiBob, skal ikke regne med at kunne stjæle de andres madpakker sådan uden videre.
Det mener i hvert fald IDC's teleanalytiker Brian Troelsen.
"Priserne er ved at komme så langt ned, at det ligesom ikke rigtig er det, der skubber kunderne så meget længere. Det er svært at flytte en kunde ved, at du får fem eller ti øres billigere tale," siger Brian Troelsen.
Den tidligere Telmore-stifter Frank Rasmussen lancerede i dag sit nye mobilselskab BiBob, der med en ny prismodel skal ryste konkurrenterne. Lancerings-tilbuddet lyder på 0 kroner i abonnement, 0 kroner i opkaldsafgift, 10 øre per SMS og 1 øre per sekunds tale.
Uenighed om potentialet
Teleanalytiker Torben Rune fra Netplan spår BiBob noget bedre chancer.
"Det er første gang, vi for alvor ser opkaldsafgiften i spil som konkurrenceparameter. Den afgift er meget forkætret," siger Torben Rune.
"Den anden grund er, at telekunder har brug for simple produkter i den forstand, at man kan gennemskue, hvad skidtet kommer til at koste. Det har branchen jo i den haft svært ved, og BiBob er et meget godt eksempel på, at man tager fat i den del af forbrugerens bekymringer," tilføjer han.
Ikke mobil-tilskud
BiBob adskiller sig også fra konkurrenterne ved ikke at give tilskud til nye mobiltelefoner. Blandt andet derfor spås BiBob en hård fremtid af IDC-analytiker Brian Troelsen.
"I og med priserne er kommet så langt ned, overvejer mange i dag primært deres operatør, fordi de skal have en ny mobiltelefon. Hvis det fortsætter, står de ikke særligt godt," siger Brian Troelsen.
Torben Rune er enig i den betragtning, men han tror ikke, at det får afgørende betydning for BiBobs fremtid.
"Man slår jo på gennemskueligheden, og jeg er slet ikke sikker på, at forbrugerne er klar over, hvad den økonomiske konsekvens af at købe en mobiltelefon til én krone er. På den måde passer det jo sådan meget godt ind i konceptet."
Torben Rune forventer, at BiBob primært vil få fat i de mobilbrugere, der i dag benytter sig af de forholdsvist dyre taletidskort, mens det bliver noget sværere at stjæle kunder fra andre lavprisselskaber som CBB og Telmore.
"Det skulle kun være, hvis man flytter af andre grunde end prisen – for eksempel service," siger Torben Rune.