Tema Distributed Denial of Service-angreb (DDoS). Spam. Og virusangreb.
Blot et par eksempler på, at det i dag er en kendsgerning, at internettet giver virksomhederne helt nye udfordringer.
Men verden står ikke stille, og disse sikkerhedsmæssige udfordringer af mere teknisk karakter vil om ganske få år blive suppleret af et nyt niveau af trusler, hvor kriminelle bevidst vil forsøge at skade virksomheders stadigt mere betydningsfulde digitale omdømme.
Det vurderer vice president hos Gartner, Jay Hesiser.
"I dag er truslerne hovedsageligt af mere teknisk karakter, og et DDoS-angreb kan for eksempel kontrolleres og styres i samarbejde med internet-leverandør og hovedsageligt ku gøre kortvarig skade. Den nye type angreb kan give endog meget langsigtede skader," siger Jay Heiser.
Fremprovokere negativ omtale
Gartner vurderer, at kriminelle fra slutningen af 2010 regelmæssigt forsøge at afpresse for eksempel løsepenge fra virksomhederne ved at true med at skade virksomhedens omdømme.
Det kan for eksempel ske ved at sørge for at fremprovokere negativ omtalte, når potentielle kunder eller andre interessenter søger efter virksomheden på internettet.
Og skaderne kan endog være meget langsigtede, vurderer Jay Heiser:
"Informationerne på internettet kan ikke slettes – de vil altid være der," siger han.
Det er imidlertid ikke nyt, at virksomheders egne informationer om dem selv er i skarp konkurrence med andre aktive netbrugere som blogs og internet-foraer.
Da Krak i vinter sendte regninger ud til virksomheder og organisationer, fordi de havde publiceret såkaldte dybe links til Kraks undersider, blev debatten om sagen flyttet til blogosfæren, hvor Krak decideret mistede kontrollen over informationerne.
Mercedes oplevede negativ omtale
Også den danske importør af Mercedes-biler har været oppe at slås med det anarkistiske internet.
Da den danske importør af Mercedes-biler tilbød de 10 mest aktive danske bloggere en prøvetur i den nye Mercedes C-klasse, gav det så meget debat og især negativ omtale i blogosfæren, at en af bloggernes sider hittede som nummer 8 fra toppen på Googles dansksprogede sider, hvis man søgte på Mercedes.
Ifølge en dansk ekspert på området, kommunikationsrådgiver Christian Bogh fra firmaet Rescu, bør virksomhederne tage disse udfordringer alvorligt. Men det er sjældent hans oplevelse, at det sker:
"Ofte er det fordi, at de ikke forstår, hvad blogs er i stand til at gøre," siger Christian Bogh.
Blogs favoriseres af Google
Blogs og andre aktive sider favoriseres nemlig af de gængse søgemaskiner som for eksempel Google – blandt andet fordi sidens værdi opgøres på baggrund af aktiviteten på siden og om der linkes til siden fra mange andre kilder.
Så når en virksomhed bliver udsat for dårlig omtale, stryger de dårlige informationer straks op søgehitlisten, forklarer Christian Bogh.
Hans råd til virksomhederne er, at de i første omgang udvider overvågningen af informationerne på internettet. Det kan ske gennem tjenester som overskrift.dk og Google Alerts. Senere bør de kaste sig over at skabe et beredskab, der proaktivt kan imødegå den dårlige omtale på nettet.
"Tag fat om nældens rod. Kom ud med historierne og fortæl åbent om alle problemstillinger og bed læserne om at komme med forslag til, hvilke udfordringer, der skal løses," siger Christian Bogh.
"Ofte vil en invitation til dialog være med at skabe en helt anden tone for debatten," siger Christian Bogh.