TDC har tilsyneladende været lidt for flittig til at uddele fyresedler til selskabets teknikere.
Den erkendelse kommer TDC selv frem til i dagens udgave af JydskeVestkysten, hvor TDC undskylder den lange ventetid på fejlretninger og på at få etableret telefonforbindelser med for få teknikere.
TDC mangler godt 200 af slagsen, lyder vurderingen.
Det betyder, at TDC ikke er i stand til at overholde de krav, som IT- og Telestyrelsen stiller. Mange steder i Danmark må kunderne vente mellem seks og otte uger, før TDC-teknikere får tid til at svinge forbi.
"Vi tilpasser løbende arbejdskraften til det, vi tror, vi har brug for, men i forhold til fejl, der kræver gravearbejde, har vi fejlvurderet," siger kundeservicedirektør Peter Lang Nielsen til avisen.
Regn, byggeaktivitet og force majeure
Over for IT- og Telestyrelsen undskylder TDC sig med store mængder regn og en stor byggeaktivitet, der går ud over kabler.
Det er force majeure, mener teleselskabet, og IT-og Telestyrelsen er tilsyneladende enig, da den endnu ikke har fundet anledning til at gribe ind.
TDC har ikke noget bud på, hvornår de lange ventetider er overstået, og TDC igen lever op til de offentlige krav
Overfor Radioavisen afviser TDC's fastnetdirektør Carsten Dilling, at problemet kan løses ved at genansætte op til 200 af de teknikere, TDC har fyret siden 2003.
"Jeg tror ikke, at danskerne ønsker, at vi tager masser af nye medarbejdere ind. Kvaliteten bliver ikke bedre af det," siger Carsten Dilling.
Den udmelding har Per Påskesen, forbundssekretær hos Dansk Metal, der organiserer langt de fleste TDC-teknikere, kun hovedrysten til overs for.
"På den ene side siger TDC, at selskabet har fyret for mange og derfor ikke kan leve op til kravene, men samtidig siger Carsten Dilling, at TDC ikke vil ansætte flere. Det hænger jo ikke sammen, og det går ud over kunderne," siger Per Påskesen.