Artikel top billede

"It-ledere skal kunne formidle, hvad forretningen får ud af den nye teknologi. Og det kræver kommunikations-færdigheder," siger Jacob Schächter, der til dagligt arbejder som channel marketing manager hos IBM.

Fremtidens it-leder skal mestre retorik

Evnen til at overbevise og argumentere er en helt afgørende kundskab for fremtidens it-personale, mener virksomhederne. Men de studerende tøver med at tilegne sig de bløde færdigheder, fortæller underviser.

Den blå og den røde ITIL-bog skal muligvis have selskab af Aristoteles' "Retorik" på it-chefens kontor i fremtiden.

Behovet for it-ledere med god fornemmelse for kommunikation vokser nemlig i takt med it's mere strategiske betydning i virksomhederne.

Det genkender Jacob Schächter, der læser på IT-Universitetets masteruddannelse for it-ledere:

"It-ledere skal kunne formidle, hvad forretningen får ud af den nye teknologi. Og det kræver kommunikations-færdigheder," siger Jacob Schächter, der til dagligt arbejder som channel marketing manager hos IBM.

Ikke højt på ønskelisten

Alligevel står interessen for kommunikation ikke højt på de it-studerendes ønskelister.

Ifølge Mathias Grüttner fra firmaet Rhetorica, der har været tilknyttet som ekstern lektor på IT-universitetet (ITU), er de studerende bange for at bruge for mange kræfter på fag med en lidt blødere profil. De frygter, at arbejdsgiverne ikke vil sætte pris på de bløde færdigheder.

"Og det er et skisma, for samtidig ser vi, at it-cheferne rent faktisk gerne vil have færdighederne," siger Mathias Grüttner.

Det kan Bo Svarre Nielsen, der er studieleder på IT-universitetets masteruddannelse i it-ledelse, bekræfte:

"Vi taler løbende med it-direktører, for at tilrette uddannelsen, og de lægger meget vægt på, at de fremtidige ledere skal kunne formidle," siger Bo Svarre Nielsen, der er studieleder på uddannelsen.

Bulletiner fra hele verden

Også fra analysehuset Gartner lyder der i øjeblikket kraftige opfordringer til it-organisationerne om at styrke de kommunikative færdigheder.

Over det meste af verden er it-afdelingerne nemlig i gang med en transformation fra en supportrolle i virksomheden til at være en aktiv medspiller i de forretningsmæssige diskussioner.

På IT-Universitet forsøger Bo Svarre Nielsen at imødekomme udfordringen ved at inkludere et kommunikationsforløb på masteruddannelsen for it-ledere.

Og der er ikke tale om et traditionelt kursus i præsentationsteknik eller avanceret brug af PowerPoint.

Tværtimod klæder forløbet deltagerne på i klassiske retoriske færdigheder.

"Det er naturligt for et universitet som vores, at vi dykker lidt dybere ned i teorien," siger han.

Handler om at overbevise

Nu tidligere underviser på forløbet, Mathias Grüttner, mener, at det giver god mening at træne kommende it-ledere i de klassiske retoriske færdigheder.

"Retorik er viden om, hvordan man overbeviser folk – om at noget er smart, eller at det er tidsinvesteringen værd. Og i den sammenhæng er det vigtigt at vide noget om at skrue kloge argumenter sammen og kende sin målgruppe," siger Mathias Grüttner.

Helt konkret er de kommende it-ledere på ITU's masteruddannelse blevet trænet i at disponere oplæg, opbygge argumenter, indlede og afslutte oplæg, brug af stemme og sprog – og sågar at få folk til at klappe, fortæller Mathias Grüttner.

Sælger på flere niveauer

Jacob Schäcter, der har gennemgået forløbet på ITU, forklarer blandt andet, hvorfor det efter hans opfattelse bliver mere vigtigt, at it-folk også besidder de kommunikative færdigheder.

I hans eget tilfælde, fordi han ofte står i en salgsrolle:

"Engang blev it-løsningerne solgt til it-afdelingen – fra tekniker til tekniker. I dag skal løsningen både sælges til teknikere, forretningsansvarlige og måske topledere. Og det nytter for eksempel ikke meget at præsentere topledelsen for en masse teknik," siger Jacob Schäcter.

Og det er præcis den samme opgave som mange interne it-afdelinger står med:

"Hvis man ikke formår at forklare forretningen, hvad der kan være de forretningsmæssige muligheder i ny teknologi, så vil virksomheden ikke få det fulde udbytte," siger han.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Hewlett-Packard ApS
Udvikling og salg af software, hardware, konsulentydelser, outsourcing samt service og support.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
PCI og cloud-sikkerhed: Strategi til beskyttelse af betalingsdata

Er din organisation klar til de nye PCI DSS 4.0-krav? Deltag i vores event og få indsigt i, hvordan du navigerer i compliance-udfordringerne i en cloud-drevet verden.

16. januar 2025 | Læs mere


Strategisk It-sikkerhedsdag 2025, Aarhus: Viden om trusler og tendenser – Beskyt din virksomhed

Gå ikke glip af årets vigtigste begivenhed for it-sikkerhedsprofessionelle! Mød Danmarks førende eksperter, deltag i inspirerende diskussioner og få praktisk erfaring med de nyeste teknologier. Bliv klogere på de seneste trusler og lær, hvordan du bedst beskytter din virksomhed mod cyberangreb. Tilmeld dig nu og vær på forkant med fremtidens cybersikkerhedsudfordringer.

21. januar 2025 | Læs mere


Strategisk It-sikkerhedsdag 2025, København: Viden om trusler og tendenser – Beskyt din virksomhed

Gå ikke glip af årets vigtigste begivenhed for it-sikkerhedsprofessionelle! Mød Danmarks førende eksperter, deltag i inspirerende diskussioner og få praktisk erfaring med de nyeste teknologier. Bliv klogere på de seneste trusler og lær, hvordan du bedst beskytter din virksomhed mod cyberangreb. Tilmeld dig nu og vær på forkant med fremtidens cybersikkerhedsudfordringer.

23. januar 2025 | Læs mere