Barcelona: De fleste kender rumlen: De første par dage i et nyt job går med at lære den nye virksomheds it-systemer og procedurer at kende.
Og fungerer de ikke rigtigt, som man synes, de bør, er det ofte bare ærgerligt.
Men måske ikke meget længere. Et ulmende oprør fra brugerne vil om få år give it-lederne kamp til stregen.
Der skal diskes op med nye teknologier, ny it-arkitektur og en gennemarbejdet styring af it – it-governance – for at imødekomme de nye krav, lød det på CIO Summit i Barcelona.
Medarbejderne godt vant hjemmefra
For brugerne er godt vant.
På hjemmefronten er de fleste vænnet til selv at kunne designe skærmbilleder (eksempelvis iGoogle), vælge de relevante programmer og i det hele taget designe, hvordan de vil interagere med computere.
På arbejdspladsen er det fortsat ofte dikteret af rigide systemer.
Og det går endnu videre end at skabe it-systemer i forhold til forretningsprocesserne (business process management), som der ellers er så meget fokus på i disse år.
"Brugerne vil selv kunne designe deres processer. Naturligvis ikke skabe radikale ændringer, men vedkommende vil kunne ændre mindre ting," vurderer Gartner-analytiker Massimo Pezzeni på CIO Summit i Barcelona.
Han tror ikke, at vi skal forvente nye store og komplekse applikationer, der kan håndtere det hele i ét it-system.
Der vil være et stigende behov for at kombinere forskellige teknologier, systemer og processer og samle det hele med middleware.
Brug af mash-up og saas
Det sker blandt andet fordi, virksomheder efter opløb alligevel står med den udfordring at fusionere forskellige it-systemer.
Endvidere fordi mulighederne for at købe software som en service (saas) direkte ud af stikket vil vokse – hvilket vil mindske behovet for at herske over de ikke-forretningskritiske systemer selv.
Desuden giver det virksomhederne mulighed for at benytte sig af web 2.0-teknologier som eksempelvis mashup.
For hvorfor dog købe eller bygge en kort-service, når Google via API'er giver direkte adgang til sine konstant opdaterede kort og luftfotos.
"Virksomheder bliver mindre afhængige af de enkelte systemer. Før krævede det specialkompetencer og programmering i de enkelte systemer at ændre en arbejdsproces. I en serviceorienteret arkitektur kan det klares meget lettere," sagde Pezzeni.
Også brug for begivenhedsstyret arkitektur
Rent teknologisk er virksomhederne ifølge Gartner-eksperten nødt til at kaste sig ud i en serviceorienteret arkitektur (SOA) – altså bryde alle systemer ned i små serviceklumper, som forretningsprocessen kan stykkes sammen af.
Men det er ikke nok, fordi SOA hovedsageligt koncentrerer sig om processer og workflows.
Der er også brug for en begivenhedsstyret arkitektur (Event Driven Architecture – EDA), som bygges på baggrund af forskellige begivenhed, der sker i en virksomhed.
Et eksempel på en begivenhed kan være en bilforhandler, der sælger en bil.
Det er en begivenhed, som udløser en masse andre processer – og formentlig processer i andre it-systemer. Det kan eksempelvis være igangsætning i produktionen eller bestilling af varen på et fjernlager.
Gør systemerne mobile
Den nye tilgang til virksomhedssoftware vil give virksomhederne mulighed for at imødekomme mange af de udfordringer, der efterspøges fra brugerne i fremtiden.
Ikke kun deres ønke om at designe skærmbilleder og workflows.
"Et af de store problemer med it-systemerne er, at mange af funktionerne kræver, at man sidder ved sin skærm på kontoret – mens mange os flyver og rejser mere og mere. Med er serviceorienteret arkitektur kan vi bringe de mobile enheder i live og give brugerne adgang alle vegne," fortalte Massino Pezzeni.
"Og det er helt aldeles nødvendigt, for ellers vil medarbejderne bare selv begynde at bruge en masse af det forbrugersoftware, der allerede er tilgængeligt for dem privat."
It-governance er bedste ven
Bevægelsen mod den nye verden rejser dog også en stribe nye krav til, hvordan it-organisationen styres.
"Tidligere var styring af it knyttet til de enkelte applikationer og systemer som SAP og Oracle," sagde Pezzeni.
Men det fungerer ikke, når systemerne i virkeligheden er ligegyldige, og det, der i virkeligheden tæller, er design af gode processer og begivenhedsstyrede systemer.
Og der er masser af værktøjer til dette formål. Men også nogle gode råd fra Pezzeni:
"Sørg for, at der kun er lige præcis nok styring – endelig ikke for meget. Alle skal have en gulerod – intet må trækkes ned over hovederne på folk," sagde Pezzeni, der også nævnte ejerskab af it-governancemodellen som et vigtigt redskab.
Og som en senere taler på CIO Summit – CIO Francesco Muñoz fra advokatfirmaet Cuatrecasas – nævnte, så er det også vigtigt, at en governancemodel ikke stivner.
"Ligesom alle andre ting skal også it-governancemodellen til eftersyn engang imellem," sagde han.