Artikel top billede

Folk er snart mere bekymret for at miste deres telefon end deres pas, når de rejser," sagde John Clarke, CIO i Nokia, da han på CIO Summit præsenterede en række indsatområder for den finske mobilgigant.

Sådan vil Nokias CIO skabe mere innovation

CIO Summit:For to år siden kom John Clarke til Nokia som CIO – og siden har han arbejdet med at udvikle forretningen. Læs her om nogle af hans idéer.

Barcelona: 850 millioner mennesker bruger en telefon af fabrikatet Nokia hver eneste dag.

Den finske mobiltelefonproducent kan sagtens være stolt af sit værk – at det rent faktisk er lykkedes at få langet så mange telefoner over disken.

Men samtidig er det et kæmpe aktiv, som mange virksomheder indtil nu har haft svært ved at aktivere.

Hvad nu, hvis de 850 millioner mennesker kunne vendes om til verdens største udviklingsafdeling? Det – og alt, hvad der i øvrigt handler om at udnytte it til at skærpe virksomhedens processer, bidrage til nye produkter, understøtte innovationen, talte CIO hos Nokia, John Clarke, om på CIO Summit i Barcelona.

Han er nemlig en af de it-ledere, der er ved hjælp af sin it-viden er med til at udvikle Nokia-forretningen – og dermed imødekomme topledernes forventninger, som er beskrevet i denne artikel: Toplederen kaster sultne blikke på it-afdelingen.

Styrk udviklingsprocessen

For Nokia handler det naturligvis om at udvikle telefoner. Men der er mange paralleller til andre virksomheder, der udvikler produkter.

"Vi taler ikke bare i en telefon længere. Brugen af telefonerne udvikler sig – vi browser med den, fotograferer med den, forbinder hinanden via bluetooth – det er en enhed med et multiformål. Folk er snart mere bekymret for at miste deres telefon end deres pas, når de rejser," sagde John Clarke, da han på CIO Summit præsenterede en række indsatområder.

For det værste – en virksomhed kan gøre – er at læne sig tilbage og nyde førerpositionen, mener John Clarke.

For Nokia og John Clarke har opgaven handlet om at finde måder at spotte, hvordan Nokia kan innovere i den rigtige retninger og dermed imødekomme både forbrugere og virksomheders ønsker til fremtidens telefon.

Hos Nokia er it's bidrag i den sammenhæng todelt. Dels handler det om rent faktisk at bidrage til udviklingen af nye telefoner. Men det handler også om at skabe den rette platform for samarbejde og udvikling.

Udnyt den generelle e-parathed

John Clarke spotter mulighederne ved at konvertere forskellige udviklingstendenser og identificere, hvordan it kan udnytte – og her blot et par stykker af dem:

For det først er der trenden med, at forbrugernes it-adfærd faktisk kan udnyttes af virksomhederne.

"Derhjemme optager vi tv og lytter til podcast – og bruger telefonen til at se 'Sopranos' eller andre programmer i flyet eller i toget," sagde John Clarke, og undrede sig over, at virksomhederne ikke bruger den teknologi i samme grad:

"Hos Nokia har vi mange tidskrævende workshops. Hvis nogle af dem kunne podcastes, så folk kunne se dem, når de har tid og lyst i toget på vej hjem, vil der kunne spares meget tid," sagde han.

Betjen applikationer på nye måder

Et andet fokusområde, hvor it-afdelingen kan bidrage med nytænkning, er hele tankegangen om nye brugerinterfaces og nye måder at kontrollere computeren på.

Allerede nu er det tilfældet på Nintendo Wii, hvor brugeren bruger sine fysiske bevægelser til at styre computerspil. Og der kunne ifølge John Clarke være mange flere måder, hvorpå it kan gøres mere intuitivt.

"Hvorfor tænker it ikke på, om der er en anden og mere intuitiv måde at præsentere tallene på end i interfacet fra SAP," lød det fra Nokia CIO'en.

Et andet potentiale ligger ifølge John Clarke i det væld af informationer, som forbrugerne faktisk er villige til at afgive, og som giver muligheden for at målrette tilbud direkte til kunderne.

Netop sådan et projekt gennemførte John Clarke, da han var CIO hos Tesco i England. Her blev allere interesserede kunder udstyret med et kundekort. Alle data blev opsamlet, og det gav Tesco mulighederne for at målrette tilbud:

"Vi er generelt dårlige til at udnytte data om forbrugeradfærden i dag," sagde John Clarke.

Telefonbogen et overset aktiv

Også ting, der egentlig ligger lige for, men som ingen har tænkt på, kan der være store muligheder i, hvis først it-afdelingen tager fat. Hos Nokia er det for eksempel telefonbogen:

"Telefonbogen er det mest oversete og underprioriterede applikation på en telefon. Men i virkeligheden er der jo et kæmpe potentiale," sagde John Clarke.

"Når du hyrer en medarbejder i dag, starter han fra 'scratch'. Men hvad nu, hvis man kombinerer telefonbogen med hans 'Facebook', så han har sit netværk og kontakter med," sagde John Clarke.

Nye produkter betatestes af dedikerede brugere

Allerede i dag gør Nokia brug af kunderne, når der udvikles nye telefoner. I 'Beta Lab' testes for eksempel nye produkter, løsninger og software blandt dedikerede brugere.

Også internt udnytter Nokia de mange ansattes kollektive viden ved at samle udviklingen omkring en intern wiki, der i dag har 6.000 brugere.

"Det værste, vi kan gøre, er at læne os tilbage og nyde succesen. Så er vi helt sikre færdige. Derfor er der hele tiden brug for nye initiativer," konkluderede John Clarke.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
JN Data A/S
Driver og udvikler it-systemer for finanssektoren.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere