Virksomhederne snyder og bedrager, for at deres hjemmesider rangerer højt på Google. Men kan bølgen af søgemaskineoptimering faktisk bibringe noget værdifuldt?
Jeg har for nylig stiftet virksomhed i branchen og har dermed bevæget mig ind i en verden, der åbnede mine øjne for, hvad der foregår i kulissen, når man foretager en søgning på Google: Manipulation af resultater for dem med pengepungen i orden og brug af lyssky metoder.
Googles søgealgoritme sorterer hjemmesider efter deres relevans for de søgeord, du indtaster. Relevansen for hver side afgøres primært af to ting:
a) Optræder søgeordene i adressen, i titlen eller i teksten for siden.
b) Hvor mange links er der fra andre sider til siden.
Sidstnævnte faktor påvirkes af kvaliteten af de indgående links. Et link fra for eksempel New York Times får en side højere op i søgeresultaterne end ti links fra blogs eller linkkataloger. Denne algoritme skal gøre, at gode, informative sider, der rammer søgerens behov, kommer først.
Penge i top 10
Da Google erobrede søgemaskinemarkedet, gik det hurtigt op for folk, at der var penge i at ligge i top 10 på populære søgninger – således gik jagten ind på metoder til manipulation af søgeresultaterne.
Siden da er der opstået talrige søgemaskineoptimeringsfirmaer, der hjælper virksomheder med at komme i top 10.
Resultatet er, at når du søger, ser du ikke altid det mest relevante, men dem, der har betalt mest.
Nogle firmaer tyede til “snydemetoder” i deres iver efter at skaffe sine kunder høje placeringer – for eksempel cloaking, der serverer en speciel side til søgemaskinen, som er spækket med søgeord.
Det tillader Google ikke længere, og hvis man fanges med fingrene i kagedåsen, så er konsekvensen alvorlig: Sortlistning.
Det oplevede SAS Radisson, BMW og Porsche, da de fik deres hjemmesider optimeret af et af Danmarks førende firmaer i branchen. I 2004, var SAS Radisson fjernet på Google på alle søgeord i en periode.
Førnævnte metoder kaldes “black hat SEO” (search engine optimization), mens den mere legitime version kaldes “white hat SEO”.
White hat SEO er en tidskrævende disciplin, især hvis det drejer sig om konkurrenceprægede ord som for eksempel “lejlighed københavn” eller “poker på nettet”.
Kvalitetslink er afgørende
Når sidens struktur og placering af søgeord er på plads, afgøres placeringen primært af, hvor mange kvalitetslinks man har til sin side.
Der er ikke mange, der gider linke til sider, der bare sælger et produkt. Derfor skriver man ofte indhold til siden, som er informativt og ikke bare en kopi af en kilde, så det er værd at linke til.
Netop her gør søgemaskineoptimering måske i virkeligheden nettet til et bedre sted at være.
Den sørger for, at siderne fremstår let forståelige for søgerobotten, så de indekseres korrekt og dermed er nemmere at finde for brugeren.
Desuden tvinger den indehavere af sider til at skrive “linkværdigt” indhold med substans.
Søgeoptimering er altså ikke udelukkende et onde. Men vi skal passe på, at det ikke på længere sigt tager overhånd.
Ellers vil Google til sidst være fyldt med kommercielle sider blandt de første 10 resultater, uanset hvad du søger på.
Mads Schjølin er direktør for og stifter af onlinemarketingvirksomheden Detectum.
Computerworlds klummer er ikke nødvendigvis udtryk for Computerworlds holdninger, men er alene udtryk for skribentens holdninger.