Siden slutningen af juli er Astma-Allergi Forbundet blevet bestormet med klager over spam. Og forbundet har kun magtesløs kunnet se til.
Heller ikke forbundets mailleverandør, Avalonia, har kunnet forhindre, at adskillige af modtagerne af forbundets ene daglige e-mail med Dagens Pollental og Pollenvarsling har beklaget sig over, at de har modtaget e-mailen med polleninfo op mod 50 gange i løbet af et døgn.
"Vores brugere er naturligvis vrede, og vi er blevet anklaget for spam. Og vi har ikke kunnet gøre noget," siger webmaster Jytte Grove.
Mailen med 'Dagens Pollental' og 'Pollenvarsling' udsendes hver eneste dag til en mailliste med over 5.000 modtagere.
Formålet er, at danskere med pollenallergi og andre interesserede får besked om antallet af pollen i luften, så snart Astma-Allergi Forbundet er færdige med at måle og tælle for de to pollenfælder i Viborg og København.
Knas med e-mail begyndte i juni
Men i juli begyndte der at blive knas med e-mailene. TDC installerede derfor et nyt patch på mailserverne.
Det gav en række uhensigtsmæssigheder. For det første modtog flere af modtagerne på maillisten nu dagens pollental op mod 50 gange om dagen.
Samtidig gav TDC-serverne adskillige gange Avalonias SMTP-server, der afsenderne e-mailene, besked om, at forbindelsen ville bliver midlertidigt lukket, hvilket forsinkede alle e-mails, der var på vej til TDC's kunder
Det sidste registrerede Olav Nørgaard fra Avalonia i fejlbeskederne på sin SMTP-server.
Ikke vores fejl – justér din server
Men da han gjorde TDC opmærksom på fejlen, fik han blot at vide, at det var hans fejl, og at han måtte justere sin SMTP-server.
"Jeg fik at vide, at TDC har indført nyt filter, der kun tillader ti samtidige forbindelser fra en mailserver," siger Olav Nørgaard.
Problemet var imidlertid, at Avalonias listserver er indstillet til at skyde 500 e-mails af ad gangen.
Det sker for at sikre hastigheden.
Dermed kan Astma-Allergi Forbundets 5.000 abonnementer af pollenservicen forvente at modtage e-mailen med 'Dagens Pollental' og 'Pollenvarsling' inden for få minutter.
Justeringen ville forsinke servicen
Og det er hele idéen bag servicen, fortæller Jytte Grove:
"Vi giver danskere med pollenallergi mulighed for at få dagens pollental og pollenvarsling, så snart vores pollentællere er klar med dagens måling," siger webmasteren hos Astma-Allergi Forbundet.
TDC mente altså – ifølge Olav Nørgaard hos Avalonia – at hostingfirmaet burde skrue ned for antallet af mailudsendelser til 10 af gangen.
Det ville ikke blot ramme TDC's kunder, men alle modtagerne af e-mailen fra Astma-Allergi Forbundet og andre af nyhedsbreve, som Avalonia sender ud for sine kunder.
"Det vil betyde, at det vil tage mellem 10 og 12 timer alene at sende mailen med pollentallene af sted," siger Olav Nørgaard.
TDC sendte forkert besked til serveren
Men selv hvis Avalonia havde skruet ned for antallet af udsendelser, tyder meget på, at mailen med dagens pollental alligevel var havnet op mod 50 gange hos den samme modtager.
For i stedet for at sende besked til afsenderen om, at en postkasse hos TDC er fyldt, har TDC i stedet sendt fejlkode 421 tilbage til SMTP-serverne. I SMTP-sprog betyder det, at postmodtagelsen midlertidigt bliver afbrudt, og at SMTP-serven skal vente lidt, før den forsøger igen.
Det gjorde Avalonias server, og gentog derfor afsendelsen af mailen adskillige gange.
Flere firmaer gik forgæves til TDC
Problemet med fejlkode 421 udsendt af TDC-serverne har Erik Andreas Cayré fra Grafisk Trykcenter også oplevet.
"Vores problem er, at det stopper midlertidigt for alle mails til TDC's server. Det giver store forsinkelser i mails til kunder og samarbejdspartnere," fortæller Erik Andres Cayré.
Også Erik Andre Cayré fik trods gentagne henvendelser blot at vide, at han måtte indrette sin server, så den kunne tale med TDC's mailservere.
TDC beklager generne
Efter at Computerworld er gået ind i sagen, erkender TDC nu, at fejlen ligger hos telekoncernen.
"Jeg ved ikke, hvorfor fejlen er opstået, men vi har etableret en patch, som har vist sig at have en bieffekt," siger Ib Konrad Jensen.
Han beklager også de mange gener det har medført for hostingselskaberne og Astma-Allergi Forbundet, der på trods af gentagne henvendelser er blevet spist af med, at problemet lå hos dem.
"De har ikke haft fat i de rigtige mennesker fra starten," siger han.
"Hvem er de rigtige, hvis samme problem opstår en anden gang?"
"Det kan jeg ikke svare dig på," siger Ib Konrad Jensen, der dog erkender, at fejlen helt og aldeles ligger på TDC's side:
"Den fejl, der er begået, er, at beskeden ikke er givet det rigtige sted hen. For selvfølgelig skal sådan et problem identificeres korrekt fra begyndelsen," siger han.
I øvrigt er pollensæsonen nu slut. Astma-Allergi Forbundet afsluttede dette års udsendelse af Dagens Pollental og Pollenvarsling i fredags.