Det mest logiske, når man starter en webbutik, er selvfølgelig, at man koncentrerer sig om de store markeder. Det giver jo sig selv, at det er sjovt at koncentrere sig om USA eller Tyskland. Man skal også bare huske, at konkurrencen er utrolig hård. Nogle af de steder, folk sjældent tænker så meget over, er Mellem- og Sydamerika og Afrika. To af de regioner, der er mest overset i øjeblikket, er simpelthen Sydamerika og Mellemamerika.
Der er ikke mange, der tænker på, at der bor 106 millioner mennesker i Mexico, hvoraf 21 millioner har en levestandard på højde med den danske eller derover. Det vil sige, at der sidder 21 millioner folk på samme niveau som danskere med et kreditkort i baglommen og egentlig bare gerne vil købe noget.
Oversæt sitet til spansk
Selv i USA, der grænser op til Mexico, fatter de amerikanske webshops simpelthen ikke, hvor uendeligt stort potentiale der er i det mexicanske marked. Meget få amerikanske butikker har oversat deres websites til spansk, og endnu færre har kulturelt tilpasset dem.
I mit firma SPAMfighter var vi heller ikke klar over det, må jeg være helt ærlig at sige. Vi opdagede det bare, da vi fik oversat vores website til spansk. Lige pludselig begyndte der at komme ordrer hver eneste dag fra Syd- og Mellemamerika. Vi får i dag gennemført cirka fem-ti salg hver eneste dag. Så kan man sige, at det er jo ikke alverden. Men det er alligevel 30.000-50.000 kroner om måneden, og vi er ikke engang begyndt kulturelt at tilpasse salget på nogen måde.
Kommer der en mexicaner ind på vores hjemmeside, er det det spanske flag og ikke det mexicanske, vedkommende møder. Det er jo ikke en særlig rar velkomst at give folk. Dertil vil der helt sikkert være nogle kulturelle ændringer, vi bliver nødt til at foretage for ikke at frastøde. Det kan være sprogbrug. Det kan være farver. Det kan være grafik. Det kan være alle mulige forskellige ting og sager, som skal skiftes for at tækkes det marked.
Hvis man forestiller sig, at det er lige så spændende på de andre markeder i Sydamerika, vil jeg tro, at SPAMfighter alene let kunne leve af Sydamerika.
Shampoo i små doser
Man skal dog være opmærksom på, at det kan være en fordel at tilpasse sine produkter til de fjerne markeder.
En større amerikansk hårshampoofabrikant begyndte at markedsføre deres produkter i Indien. Det gik ikke særligt godt, da mange indere ikke havde råd til at købe en flaske shampoo, så salget gik trægt. En dag fandt de på at begynde at sælge shampoo i små poser meget lig dem, man får som prøver i diverse dameblade, og så begyndte markedet at tager fart. Inderne følger meget med i den vestlige livsstil, og de vil gerne være med på vognen. Så nu kan de en gang om måneden købe shampoo til en enkelt hårvask og på den måde identificere sig med de vestlige idealer.
Det interessante er, at der bliver solgt enorme mængder af de små poser, og prisen er langt højere pr. liter, end hvis man købte en hel flaske, og det gør forretningen ufattelig lønsom for producenten.
Så en af dagene skal vi have lavet en ny SPAMfighter, som måske kan lidt mindre, men til gengæld er billigere og mon ikke, vi så kan sælge langt mere?
Martin Thorborg er direktør for Spamfighter og forfatter til bogen e-pusher.dk om effektiv e-handel.
Computerworlds klummer er ikke nødvendigvis udtryk for Computerworlds holdninger, men er alene udtryk for skribentens holdninger.