Outsourcing forsinker it-projekter

Fire ud af ti virksomheder nævner outsourcing som årsagen til forsinkede it-projekter. Skred i tidsplanen er ofte en dyr affære for virksomhedernes kerneforretning.

Computerworld News Service: Ganske vist skyldes forsinkede it-projekter ofte mangel på koordinering mellem it og de organisatoriske linjer internt i virksomheder, men hele fire ud af ti virskomheder peger i en ny undersøgelse på, at en gennemgående årsag til forsinkede it-projekter er den eksterne outsourcing.

Samtidig viser undersøgelsen, at de forsinkede projekter ofte er en dyr affære for virksomhedernes kerneforretning.

Effektivitet på bekostning af adræthed

Undersøgelsen er foretaget af The Economist Intelligence Unit på foranledning af Hewlett-Packard og omfatter interview med 1.125 it-ansvarlige i organisationer med en årsomsætning på over 500 millioner dollar – 2,8 milliarder kroner.

"Med outsourcing tvinges man til at balancere mellem effektivitet og adræthed. Evnen til at vende på en tallerken får stadigt større betydning. Men når man outsourcer, mister man denne evne, lyder hypotesen. Jo flere outsourcing-partnere og outsourcing-niveauer, desto større kompleksitet," siger David Clarke, konsulentchef i HP Software.

Ifølge en anden HP-leder vil mange virksomheder med mange outsourcingaftaler opleve de forsinkede projekter.

Mister omstillingsevne

"Nok bliver man supereffektiv, men man mister evnen til at omstille sig hurtigt, og det vil især de, der har outsourcet for meget, få at mærke," påpeger direktør for HP Software EMEA, David Quantrell.

Ifølge undersøgelsen er forsinkede projekter allerede et omfattende problem.

I mere end en tredjedel af godt 1.000 store selskaber, der har medvirket i undersøgelsen, har 25 procent eller derover af alle gennemførte it-projekter været forsinkede.

Ydermere svarer 57 procent, at kun omtrent hvert andet projekt har givet de ønskede resultater efter et forløb på tre år.

Og de forsinkede projekter har tilsyneladende store konsekvenser. Blandt de væsentligste peger 41 procent på udsatte produktlanceringer, 47 procent på forringet omsætning i forhold til forventningerne og 27 procent på forsinket gennemførelse af spareplaner – alt sammen med effekt for virksomhedernes regnskaber.

Nødløsningerne

De it-ansvarlige blev også bedt om at specificere hvilke nødløsninger, de mest sandsynligt ville ty til i tilfælde af et projekts forsinkelse.

I Storbritannien ville man forsøge at dæmme op for presset på produktiviteten ved enten at reducere projektets omfang (63 procent), øge it-udgifterne (45 procent) eller gå på kompromis med applikationernes kvalitet ved at fremskynde testfasen (31 procent).

Også i USA og det øvrige Amerika ville man gribe til at reducere et projekts rækkevidde (40 procent), men nok så interessant ville virksomhederne især fokusere på øget automatisering af manuelle it-processer (41 procent) frem for at slække på applikationernes kvalitet (24 procent).

Penge i at holde tidsplanen

"Det kommercielle udbytte ved at overholde en tidsplan overtrumfer alt andet. Virksomheder vil typisk være indstillet på at bruge flere penge på at undgå skred i tidsplanerne for derved hurtigere at opnå det økonomiske udbytte af en hurtigere leverance," fastslår konsulentchef i HP Software, David Clarke, og advarer om de mulige negative konsekvenser for forretningsdriften ved at slække på it-siden.

De økonomisk mest driftige selskaber – dem med en overskudsvækst på 25 procent eller mere siden 2005 – tegner sig også for de korteste udviklingssekvenser med i gennemsnit 68 procent hurtigere it-systemer, viser undersøgelsen.

Et af fire projekter overskrider tidsplanen, og ifølge de adspurgte kunne kun et af to projekter måles i et positivt forretningsresultat.

Flere fejl hos EMEA-lande

Analysen afslører blandt andet en noget højere projekt-fejlkvotient i Europa, Mellemøsten og Afrika (EMEA) end på det amerikanske kontinent – samt en direkte sammenhæng mellem sløv gennemførelse af it-projekter og –services og et forringet nettoresultat.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
itm8 A/S
Outsourcing, hosting, decentral drift, servicedesk, konsulentydelser, salg og udleje af handelsvarer, udvikling af software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Hybrid, on-premise eller public cloud. Bliv klogere på fremtidens datacenter

Få indblik i, hvordan du planlægger, designer og drifter dit datacenter, så det kan følge med virksomhedens vækst, støtter bæredygtighedsindsatsen og lever op til krav om effektiv datahåndtering.

25. februar 2025 | Læs mere


Identity Festival 2025

Er du klar til en dag, der udfordrer din forståelse af, hvad Identity & Access Management (IAM) kan gøre for din organisation? En dag fyldt med indsigt, inspiration og løsninger, der sætter kursen for, hvordan vi arbejder med IAM i de kommende år.

05. marts 2025 | Læs mere


Tech Transformation Trends 2025

Tech Transformation Trends er konferencen, hvor vi sætter fokus på de helt store Danske virksomheders digitale transformationer og måden de driver virksomhed på. Dagen byder på cases og vidensdeling, der vil give inspiration som kan være med til at løfte din strategi og navigere i fremtidens digitale landskab.

06. marts 2025 | Læs mere






White paper
Sådan: Opgradér din printerløsning uden store investeringer